Teunboon Geplaatst: 19 maart 2021 Geplaatst: 19 maart 2021 Van de grote bak inmiddels bijna 300g geoogst. De kleine emmertjes ook kunnen oogsten al was de oogst daar beduidend kleiner. Quote
Sally164 Geplaatst: 22 maart 2021 Geplaatst: 22 maart 2021 (aangepast) Zo... inmiddels al pagina 15 van dit topic. Ik zit met een vraag over 1 van mijn bakjes. Mss heb ik niet de juiste tape omdat de zwam er juist NIET naar toe groeit..., en er groeit ook iets anders heel stiekempjes iets anders aan schimmelsporen (steeltjes) - zie foto's. Wat kan ik doen? Zijn deze schimmels erg? (die groene 'broodschimmel' heb ik al eens gehad, dat is dit niet) (sorry, foto's worden niet zo scherp weergegeven als dat ik met de telefoon gemaakt had.... hopelijk zichtbaar!) 22 maart 2021 aangepast door Sally164 Quote
paddestoelengek Geplaatst: 3 april 2021 Geplaatst: 3 april 2021 Ik zie dit bericht nu pas het is niet te zien op de foto wat de vreemde groei is maar ik zou het er uit scheppen met een schone lepel (ruim er om heen) en het ontstane gat weer opvullen met schoon koffiedik. Mycelium van de oesterzwam herteld zich in het algemeen vrij snel als het gezond is. Ik neem aan dat je de tape gebruikt in het begin van de groei, Als je genoeg doorgroeit koffiedik hebt moet je dit verwijderen zodat er lucht bij kan komen om de groei van de paddenstoelen te laten plaatsvinden. succes 1 Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Teunboon Geplaatst: 3 april 2021 Geplaatst: 3 april 2021 We hebben nu een aantal succesvolle bakjes gedaan op koffiedik. De ‘professionele’ kwekers zie je echter zakjes gebruiken gevuld met stro? Is dat ook gewoon te doen? Zak nemen waar bolletjes oid in heeft gezeten, vol stoppen met hooi en wat koffiedik en dan ophangen? Of lukt dat niet met hooi? Quote
Moonsparkle Geplaatst: 4 april 2021 Geplaatst: 4 april 2021 (aangepast) Ik kom even binnen vallen want ik zou dit ook graag proberen. Ik drink echter geen koffie maar zag dat het ook op stro kan. Ik lees alleen wat uiteenlopende berichten waardoor ik toch heel wat vragen heb en ik hoop dat iemand me verder op weg kan helpen. Gebruik je een donkere of doorzichtige zak? Vul je deze in een keer? Ik las ergens dat iemand het helemaal vulde en als die wittigheid te zien was dan maakte diegene er sneetjes in voor de zwammen, maar bij koffieprut lees ik steeds een beetje er bovenop doen zodat het goed kan groeien. Kan dit het hele jaar door aangezien ik het binnen wil doen? Heb je speciaal strobroed nodig? Ik lees op sommige verkooppunten dat de broed op stro of op koffiedik kan, maar soms lees ik dat je aparte strobroed nodig hebt. Als er nog tips zijn hoor ik het graag. Ik ga de rest van het topic ook nog even doorlezen maar volgens mij gaat het vooral over op koffiedik (logisch dat is ook de titel van het topic) 🤭 4 april 2021 aangepast door Moonsparkle Quote
paddestoelengek Geplaatst: 5 april 2021 Geplaatst: 5 april 2021 op youtube is er genoeg over te vinden o.a. succes met de kweek! Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Moonsparkle Geplaatst: 5 april 2021 Geplaatst: 5 april 2021 Bedankt, ik had wel wat Nederlandse filmpjes gekeken, maar dat maakte nog niet alles duidelijk😅 ik ga het filmpje bekijken. Quote
Teunboon Geplaatst: 7 april 2021 Geplaatst: 7 april 2021 De grote bak (20L) is weer bezig. komt er nu aan alle kanten langs. als deze uitgewerkt is ga ik op stro proberen. Weet iemand waar je daar kwalitatief goede zakken voor kan kopen? Ik heb wel van die plastic inzamelzakken, maar je ziet dat er vaak zakjes van een soort van landbouwzijl gebruikt worden maar die kan ik nergens vinden. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 9 april 2021 Geplaatst: 9 april 2021 De naam van die zakken is buis of kolomzakken. O.a. Homegreen.nl heeft ze in het assortiment. Met een beetje fantasie kan je ze zelf ook maken van een stevige vuilniszak en duck-tape. Succes met de kweek! Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Moonsparkle Geplaatst: 24 april 2021 Geplaatst: 24 april 2021 Ben nu toch maar begonnen met een emmertje koffie, maar hoe lang duurt het ongeveer voor een laagje wit is? Of moet ik elke dag even checken? Quote
Pink Lady Geplaatst: 24 april 2021 Geplaatst: 24 april 2021 Bij mij was dat om de 2 of 3 dagen. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 25 april 2021 Geplaatst: 25 april 2021 De snelheid waarmee je het mycelium kan zien groeien is afhankelijk van de laag koffiedik die je aanbrengt en de temperatuur waarop je de kweekset hebt staan. Als je elke 3 dagen een laagje aanbrengt van ongeveer 3 cm en de set heb je in een omgeving van ongeveer 25 graden dan gaat het zeker snel! Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Moonsparkle Geplaatst: 26 april 2021 Geplaatst: 26 april 2021 Bedankt voor de reacties. Nog een vraagje, vul je de emmer echt tot die helemaal vol is /tot aan de deksel? Of laat je juist iets ruimte? Quote
Pink Lady Geplaatst: 26 april 2021 Geplaatst: 26 april 2021 Jep helemaal tot aan de deksel vullen Quote
Micaro Geplaatst: 9 oktober 2021 Geplaatst: 9 oktober 2021 Hallo allemaal! Ben net mn eerste growkit van Rotterzwam gestart, en ik heb een vraagje. Op de emmer van Rotterzwam staat, dat de emmer koel geplaatst moet zijn. Maar ik lees op andere sites dat hij warm moet staan. Hij staat nu in de bijkeuken, daar is het zo 17 graden, maar ik zou hem ook in de keuken kunnen zetten, ongeveer 21 graden. Wat is jullie advies? Quote
Pink Lady Geplaatst: 14 oktober 2021 Geplaatst: 14 oktober 2021 Als je het in de keuken zet dan groeit het iets sneller omdat het iets warmer is. Wel goed opletten dat het vochtig genoeg blijft. Quote
Waaslander Geplaatst: 13 december 2021 Geplaatst: 13 december 2021 Begin 2019 eind maart dacht ik een cursus gevolgd vooral een zak vullen met stro. Met stro vanaf behandeling van stro en zak vullen en stammetje enten met pluggen met tussendoor uitleg wat en hoe en waarom . Ze kweekte zelf op kleine schaal oesterzwammen voor de verkoop . En gaven toen aan dat hun laatste zakken gevuld waren omdat de grijze oesterzwammen moeilijk/niet te kweken zijn zonder klimatisatie tijdens de zomer. Na eerste oogst is er niks meer gegroeid .Vermoed omdat stro te droog was en geen ideale temperatuur . Zak is steeds binnen blijven liggen met gedachte dit droog stro nog eens te gebruiken voor het opstarten van nieuwe kweek . Op 13/11 maar eens terug mee begonnen . Gerst gekookt 30 min en daar wat droog stro uit midden van de baal tussen fijn geknipt . Ook 1deel gerst op 1 deel koffiegruis . Een week er na gerst een 24 uur geweekt dan een uur laten koken ook enkel gerst en gerst/koffie . De voor geweekte langer gekookte zijn vochtiger en schimmel groeien ook beter op eerste zicht . Voor de bewaring van de mycelium in de koelkast voor enkele maanden ? Lijkt mij aanvoelen eigenlijk raar ? De wilde paddenstoelen van mycelium naar eigenlijke paddenstoelen gebeurd toch ook niet in de zomer maar in herfst wanneer het afkoelt en vochtiger word. Als het koffiegruis volledig doorgroeit is word hier ook wel eens de tip gegeven om een koude behandeling te geven in de koelkast om over te gaan tot ontwikkeling van de paddenstoelen . Mijn idee voor de ontwikkeling van de paddenstoelen wat er nodig is niet te warm en vocht . Mijn idee van mijn mycelium op het stro was te droog en te warm (tijdens de zomers). Nu met vocht op kamertempratuur en nieuw materiaal om te doorgroeien komt het blijkbaar op eerste zicht toch weer tot leven . Het is de bedoeling om gerst te gebruiken als broed voor emmers gevuld met koffiegruis . Ik ben zeker geen expert maar een beginner maar dit zijn mijn bedenkingen en enkel over herfst/winter padenstoelen en niet de zomerpaddenstoelen zoals de roze oesterzwammen. Sla ik ergens de bal mis laat het gerust weten. Quote
Sies Geplaatst: 13 november 2022 Geplaatst: 13 november 2022 Waar vind ik pagina 16? Het vervolg dus??? Quote
speets Geplaatst: 14 november 2022 Geplaatst: 14 november 2022 Dat moet nog geschreven worden 😉 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
woldistel Geplaatst: 30 december 2022 Geplaatst: 30 december 2022 Op 17 december heb ik een nieuw emmertje geprepareerd (=goed poetsen met een drupje chloor, goed naspoelen en het deksel voorzien van een paar gaten en die afplakken met leukopor) voor een achtergebleven zakje oesterzwambroed van Rotterzwam. Produktiedatum 23-4-2021! Ik had niet veel hoop. En kijk nou! 1 Quote
woldistel Geplaatst: 5 januari 2023 Geplaatst: 5 januari 2023 In een gemengd paddestoelenbakje lag ook een koningsoesterzwam. Dikke steel, klein hoedje 😄 Met veel bravoure en een schoon scherp mes een paar stukken uit het midden van de steel gesneden en in een schoon bakje met koffiedik van dezelfde ochtend gezet. En kijk nou! Dit lijkt verdacht veel op oesterzwammycelium. 3 Quote
annaelizabeth Geplaatst: 21 maart 2023 Geplaatst: 21 maart 2023 Ik heb een blok grijze oesterzwam broed gekocht zaterdag jl. De paddestoeltjes groeien er al aan alle kanten uit. Kan ik van het blok een stuk afsnijden om het met mijn voortreffelijke biologische del Barista uit mijn Bialetti van Levelt te vermeerderen? (Dit is geen reclame maar een beschrijving van de kweekvoorwaarden) 1 Quote
woldistel Geplaatst: 22 maart 2023 Geplaatst: 22 maart 2023 Ja, lijkt mij wel. Het is wel even uitzoeken hoe nat je (koffie)substraat mag zijn en als je een emmertje o.i.d. gebruikt, vooral zorgen dat ie hééél schoon is. En de rest ook. Maar het is wel slim om eerst deze vlucht van het blok te oogsten. Je kunt als het goed is nog een of twee vluchten van dit blok halen, dus ik zou er niet een heel groot stuk afhalen. Bovendien is het blok waarschijnlijk van een ander substraat en het kan zijn dat de zwam eerst moet wennen. Quote
Bertus- Geplaatst: 22 maart 2023 Geplaatst: 22 maart 2023 Op 21-3-2023 om 20:21, annaelizabeth zei: Ik heb een blok grijze oesterzwam broed gekocht zaterdag jl. ... Het is niet helemaal duidelijk wat je precies gekocht hebt. Broed, of een doorgroeid blok substraat. Het is normaliter niet de bedoeling dat op broed al paddestoelen groeien. Hoe groot/zwaar is het blok? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.