Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Oesterzwammen op koffiedik kweken

Featured Replies

Geplaatst:

Na de oogst kan je een stuk van het mycelium gebruiken om een kweek op te zetten met koffie.

Persoonlijk zou ik 2 maal een hoeveelheid mycelium onderop in een emmertje doen en 1 hoeveelheid koffie er over heen. Pas aanvullen als het mycelium goed door de koffie heen is gekomen.

Probeer zo schoon mogelijk te werken want het begin zal wel wat tijd nemen en je hebt altijd risico op groene schimmel.

Succes met de kweek.

aangepast door paddestoelengek

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

• 3 weken later...
Geplaatst:
Op 2-6-2015 om 18:02, schattk zei:

Hoe lang dient het koffiedik in de magnetron gestopt te worden? Dat hangt natuurlijk af van de hoeveelheid, maar is er ergens een richtwaarde (bijv 2 minuten per 100gram)

Groetjes,

Kurt

Als het maar flink heet wordt, hoeft niet zo heel lang. 

Geplaatst:

@MatthieuH ik den k dat de poster inmiddels wel weet hoe het zit (2015?)

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ik heb een tijdje geleden ook met zo’n kit oesterzwammen gekweekt. Naief als ik was dacht ik dat na één rondje oesterzwammen ik opnieuw mycelium moet aanschaffen voor een volgende ronde. Ook omdat de kit zegt dat je bij elke lading nieuw koffiedik extra mycelium moet toevoegen en die op was. Na één emmertje geloofde ik het wel, want ik vond het werk en de kosten echt niet in verhouding staan tot de magere opbrengst. Nu snap ik dat ik me voor de gek heb laten houden en dat extra mycelium toevoegen nergens voor nodig is, en ik oneindig had kunnen doorkweken. Grrrr. Ik ga nog maar een poging wagen.

Mijn oude emmertje met oesterzwammen staat nog ergens in de schuur, uitgedroogd, denk ik. Zou ik dat nog aan de praat kunnen krijgen? Ik ga het sowieso maar proberen. Het heeft daar wel gevroren. Maar ja, dat is in de natuur toch ook vaak zo.

ik las hier ook iets over zomerpaddestoelen (roze oesterzwam). Maakt dat voor thuiskweek nog uit welke ik neem?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
5 uren geleden, Tanja65 zei:

en ik oneindig had kunnen doorkweken

Nee, niet helemaal. Je kunt via mycelium een aantal keren nieuwe emmertjes opzetten, maar niet oneindig. Elke paddenstoelsoort heeft zijn eigen levensduur en binnen die tijd moet ie zien dat ie voor nageslacht zorgt dmv sporen. Vermeedering van mycelium is nog steeds dezelfde paddenstoel.

Sporenkweek is voor de aanrecht-boer niet aan te raden trouwens.

Mijn oudste mycelium heb ik twee jaar kunnen vermeerderen en toen was het voorbij. Had ook een naam; Suus 😄

Het mycelium wat nu in de emmer zit is ook een oudje, maar dat kwam omdat ik het al heel lang in de koelkast had liggen. Vers op rogge geënt in 2021!

Ik vind het ook wat zwakjes, veel last van groene schimmel gehad tijdens het vullen van het emmertje. 

IMG_20230407_122745_532.thumb.jpg.9d903745a33b998b68b3f76f3087bd79.jpg

Dit was de eerste vlucht. Het emmertje heeft nadien weer wat groene schimmel (groene cirkels). De blauwe cirkels zijn de holtes die ontstaan nadat het blok wat krimpt doordat de paddenstoelen vocht ontrekken aan het substraat. De gele cirkel is waar de paddenstoelen gegroeid zijn.

IMG_20230415_153511_3023.thumb.jpg.81eecf7b949eec155dde01dec92e7334.jpg

Roze oesterzwam (pleurotus djamus) is subtropisch en groeit het best op stro in de zomermaanden.

Geplaatst:
Op 15-4-2023 om 09:31, Tanja65 zei:

Ook omdat de kit zegt dat je bij elke lading nieuw koffiedik extra mycelium moet toevoegen en die op was. Na één emmertje geloofde ik het wel, want ik vond het werk en de kosten echt niet in verhouding staan tot de magere opbrengst. Nu snap ik dat ik me voor de gek heb laten houden.

Mijn oude emmertje met oesterzwammen staat nog ergens in de schuur, uitgedroogd, denk ik. Zou ik dat nog aan de praat kunnen krijgen? Ik ga het sowieso maar proberen. Het heeft daar wel gevroren. Maar ja, dat is in de natuur toch ook vaak zo.

ik las hier ook iets over zomerpaddestoelen (roze oesterzwam). Maakt dat voor thuiskweek nog uit welke ik neem?

Er zijn helaas aanbieders op de markt die hun handel aan de gang willen houden met slechte en zelfs foutieve informatie. Zeer jammer want het is zo een leuke hobby.

Voor de zomermaanden zijn de gele, roze en blauwe oesterzwam een goede keuze.

Ik heb vandaag mijn eigen gemaakte kweekpakketten weer klaar gemaakt om te fruiten (paddenstoelen te laten groeien)

Voor degene die interesse heeft, ik bied broed te koop aan tegen een eerlijke prijs.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

20230416_165828.thumb.jpg.4c15d86d45b369f99c3ee630c5208d4c.jpg20230416_165917.thumb.jpg.0bb65b2f49e1ea984d8f0d53393fb07a.jpg

Geplaatst:
20 uren geleden, paddestoelengek zei:

Voor degene die interesse heeft, ik bied broed te koop aan tegen een eerlijke prijs.

Ik ga eerst kijken of ik mijn oude zooi nog aan de praat krijg. Anders graag.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Beste allen. Ik heb een vraagje.

Ik heb zodanig veel oesterzwammenbroed over.

Kan ik deze bewaren, diepgevroren of vacuum verpakt.

Hartelijke dank.Hugo

Geplaatst:

Ik neem voor het gemak maar aan dat je met broed geïnoculeerd graan bedoeld? De koelkast is een goede optie. Diepvriezen heb ik nog nooit gedaan. 

Vacumeren ook niet, maar het laatste zakje broed dat ik van Rotterzwam had, heeft in de originele vacuumverpakking meer dan een jaar in de koelkast gewoond. 

Als je met broed myceliumrestanten op substraat bedoeld, dan kun je die ook nog wel een paar maanden in de koelkast bewaren om dan op nieuw substraat verder te kweken.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Niet de eerste keer dat ik in de online oesterzwammenfuik zit. Kwam dit interessante filmpje tegen: 

Combinatie van binnen en buiten telen. Op basis van wat ik in dit topic heb gelezen zou je met twee keer zo’n emmer voorbereiden (wat best wat werk is) toch 2 of 3 keer een mooie oogst kunnen hebben. Ik kan zelf wel aan redelijk wat koffiedik komen via werk en stro is ook makkelijk te vinden als strooisel. Vraagt om een experimentje, maar ben eerder benieuwd of het één van de fanatiekelingen hier nou gelukt is om consequent een goede oogst te krijgen. 

Dat geklooi met kleine emmertjes lijkt me een stuk lastiger dan zo’n emmer als uit ‘t filmpje. Enige waar ik me zorgen over maak is dat hij ook zegt dat je 2 a 3x moet sproeien op een dag, wie heeft daar tijd voor? 🤷‍♂️ Zo’n emmer voor de herfst maken lijkt me een stuk logischer, meteen mooi bulkmateriaal voor je composthoop.

Geplaatst:

Volgens mij ken ik dit filmpje al.

Consequent oogsten denk ik niet aan, ik verkoop niks, dus hoef ook niet op gezette tijden te leveren. Als de bubs mislukt is het nog steeds goed voor de composthoop 😄

Kleine oogstjes (bijv. in een schoon melk- of sappak of een yoghurt emmertje) hebben juist als voordeel dat ze over het algemeen klaar zijn voordat de fruitvliegjes en rouwvarenmugjes de voedingsbodem gevonden hebben. Want die slepen altijd groene schimmel mee aan de pootjes en verder is hun madenkroost ook niet zo smakelijk. Dus je kwakt wat koffiedik in een schoon pak + wat mycelium en hup later heb je een paar maaltjes oesterzwam.

Koningsoesterzwam doet het prima op gekookt stro, trouwens. Of met wat koffiedik. Grijze oesterzwam lust ook alleen koffiedik en ik geef die van wat wij zelf drinken, dus anderhalf filter per dag. Gaat prima. Ik kijk hoever het mycelium is en stort weer wat voeding erbij. Mijn langste mycelium heb ik ongeveer twee jaar in leven gehouden door te voeden en te delen. Het had inmiddels ook een naam: Suus.

En soms gaat het gruwelijk mis. Overal groene schimmel of het mycelium knopt op plekken waar er niet voldoende opening is.Helaas pindakaas, volgende keer beter.

aangepast door woldistel

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.