Anna3 Geplaatst: 16 december 2017 Geplaatst: 16 december 2017 Hier willen de zwammen nog niet echt. De roze doet vrijwel niks ook al staat die wel warm. Emmertje met grijze is vol, maar er gebeurt niks ondanks sproeien. Nieuw emmertje met beetje van de grijze wordt wel weer mooi wit. Misschien toch te warm (kamertemp, ca 19 graden) of toch nog niet nat genoeg? Ciska, ligt vast aan het merk tablet. De kant met knopje(s) is onder? Quote
Limoncello Geplaatst: 18 december 2017 Geplaatst: 18 december 2017 Ik ben van plan om deze winter oesterzwammen of andere te kweken op koffiedik. Ik heb een donkere kelder in de schuur met schemerlicht. De luchtvochtigheid is er hoog.Ik zou hier zakken ophangen zoals bv dit prentje Wat ik begrepen heb is dat het broed moet ontwikkelen met de drap in de zak rond de 20°C en daarna naar de kelder moet gaan. Is dit correct? Waar kopen jullie je plastic (hoge) zakken en/of plastic emmers? Voor broed dacht ik bij mycobois.be te bestellen. Ziet er goedkoper uit en goede keuze en informatie. Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Ciska Geplaatst: 19 december 2017 Geplaatst: 19 december 2017 Hey Anna, Laat de roze gewoon staan...waarschijnlijk staat ie naar gevoel toch te koud. Die van mij staat ook “warm” maar doet momenteel ook niets.... Enne die knopjes? Ik heb aan drie kanten knopjes zitten.... het is een iPad...twee jaartjes oud. Momenteel zijn er weer zwammen onder het deksel vandaan gekropen....maak vanavond wel even een foto, tenminste als het beeld niet te donker is. Hoe wij aan emmers komen? Gewoon via de MTFD ik heb hier emmers staan waarin vogelzaad gezeten heeft en emmertjes waarin kwark gezeten heeft, weet wel? Van de Lidl of Aldi (van een liter) Quote
Limoncello Geplaatst: 19 december 2017 Geplaatst: 19 december 2017 Hoe wij aan emmers komen? Gewoon via de MTFD ik heb hier emmers staan waarin vogelzaad gezeten heeft en emmertjes waarin kwark gezeten heeft, weet wel? Van de Lidl of Aldi (van een liter) Emmertjes van 1liter? Vallen die niet om van het gewicht van de zwammen? Deze bedoel je? Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Ciska Geplaatst: 20 december 2017 Geplaatst: 20 december 2017 @limochello: Die ja Gaatjes boren aan de zijkant en afplakken met tape, vullen en groeien maar. Raakt er een bakje besmet heb je nog een aantal andere. Voordeel is dat ze snel vol zijn met koffiedik. Ik heb ook wel een paar grotere maar deze werken net zo goed. Mochten de emmers topzwaar worden....steen erop Hier een foto waarbij de zwammen onder het deksel door piepen..dit is een van de grote emmers. Quote
Anna3 Geplaatst: 21 december 2017 Geplaatst: 21 december 2017 Lag dat deksel er los op of duwen die zwammen echt zo hard? Ik zal de rose laten staan. Hopelijk komen er straks uit het nieuwe (yoghurt)emmertje met grijze oesterzwam net zulke mooie zwammen als bij jou Stan zei trouwens dat hij zo'n vol emmertje op iets uitstort (een bord ofzo?) en er dan ook zwammen aan komen. Poging 1 is hier dus mislukt, maar die zag er ook wel erg droog uit. Een Ipad heeft een knop op het scherm zeg maar, dat ronde ding dat je overal voor moet gebruiken Die kant zou dan onder moeten zijn. Quote
Ciska Geplaatst: 22 december 2017 Geplaatst: 22 december 2017 Deksel iets omhoog getrokken ja, maar niet los.....zat nog wat vast aan een kant.. Stan zal doordat hij zo een bak uitstort wel meer opbrengst hebben denk ik... truck is om alles flink te laten doorgroeien met mycelium, zodat het een vast blok word. Hmmm in een van mijn bakken begint zich wat groene schimmel te vertonen. Ik denk dat ik deze stort, de schimmel wegsnijdt en dan even flink laat drinken.....volgens Mellie helpt dat. Als ik hem zo laat staan moet ik hem toch wegdoen....dus het is het proberen waard... @Anna, Ik zal het nog een keer proberen met mijn iPad... Quote
speets Geplaatst: 23 december 2017 Geplaatst: 23 december 2017 las ik dat je het tot een jaar goed kan houden in de koelkastNou, dat klopt dus niet. Na een week of wat kwam er toch wat schimmel op.Ik kan nu even niet makkelijk aan verse koffie komen, dus even in de magnetron aan de kook gebracht.Ik zou het niemand aanraden, maar ik heb in het begin zelfs een keer groen beschimmeld koffiedik gebruikt Over het al of niet uitstorten: je oogst maximaal een bepaald percentage van het gewicht aan koffiedik. Daarna is het 'uitgeput'.(Weet niet meer hoeveel, geloof 20%). Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Ciska Geplaatst: 26 december 2017 Geplaatst: 26 december 2017 Hmmmm uitgeput....okee, Sorry Speets ben super eigenwijs, wil het eerst zien voordat ik iets aanneem... Niet geschoten is altijd mis... Ik heb een paar weken geleden een koningsoesterzwam op de kop kunnen tikken... nou ja.....bij wijze van spreken...Die in kleine stukje op koffiedik gelegd en zag vorige week al dat het mooi begon te groeien, vandaag voor de eerste keer vers koffiedik toegevoegd. Gaat als een tierelier... Quote
nod Geplaatst: 26 december 2017 Geplaatst: 26 december 2017 Heb vorig jaar koningsoesterzwam overgezet op karton daarna op beukensnippers. Groeit ook vele witte stipjes maar geen echte doorbraak.Vorige week goed nat gezet ben benieuwd als ik thuiskom. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Ciska Geplaatst: 27 december 2017 Geplaatst: 27 december 2017 Ik heb er gisteren vers koffiedik op gegooid, en zag vandaag dat dit koffiedik ook al wit beschimmeld is....en het zijn geen witte puntjes, maar echt mooi wit pluizig mycelium...gaat als een speer en staat gewoon op het aanrecht. Quote
speets Geplaatst: 28 december 2017 Geplaatst: 28 december 2017 Sorry Speets ben super eigenwijs, wil het eerst zien voordat ik iets aanneemJij vat dat persoonlijk op, maar ik zeg niet dat jouw broed uitgeput is. In mijn beleving is dit forum vooral een plaats waar men informatie kan delen en vinden. Dus als ik iets lees uit betrouwbare bron, waarvan ik denk dat een ander er ook wat aan heeft, dan plaats ik dat hier. Men mag ermee doen wat men wil, óók als men het wiel opnieuw uit wil vinden Ook niet persoonlijk bedoeld maar een algemene opmerking: een foto erbij verduidelijkt veel. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Ciska Geplaatst: 28 december 2017 Geplaatst: 28 december 2017 Ik weet dat het niet persoonlijk bedoeld was..... Maar die betreffende emmer is echt uitgeput....is ingedroogd en er zit in een van de hoeken groene schimmel. Het was dus misschien stom toeval dat jij het op dat moment over een uitgeput zwammen geval had Quote
speets Geplaatst: 2 januari 2018 Geplaatst: 2 januari 2018 (aangepast) Hier weer een onverwachte ontwikkeling Op 8 december had ik 2 van de 3 bakken naar de tuin verbannen. Die hebben dus al die sneeuw op hun dop gekregen! Eergister haalde ze weer op, en kijk nou: Die twee warme, natte dagen zullen er zeker mee te maken hebben: het was hier zondag 13,5 graden!Dit is de eerste keer dat de hoeden groter zijn dan de lamellen. Ik denk wel dat ik ze binnen moet halen als ik ze groter wil laten groeien. Nu wil ik zorgen dat ik in maart ofzo een aantal volle emmers heb, die dan lekker buiten kunnen bloeien. Dat gaat (tot nog toe) beter dan binnen. 2 januari 2018 aangepast door Gast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
speets Geplaatst: 2 januari 2018 Geplaatst: 2 januari 2018 Moet ik je een zakje prut opsturen? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Mellie Geplaatst: 3 januari 2018 Geplaatst: 3 januari 2018 Ooooo dat zou ik geweldig vinden! Edit:Whahaha geen idee of je prut opmerking voor mij was bedoeld eigenlijk. Maar zeker welkom Quote
speets Geplaatst: 9 januari 2018 Geplaatst: 9 januari 2018 Update: Op 7 december de linker emmer geoogst en buiten in de sneeuw gezet. Dat bleek hij wel lekker te vinden, zie foto. Pas sinds zaterdag staat hij binnen ivm nachtvorst. Op 12 december de rechter geoogst en die is daarna binnen blijven staan. Vandaag is de rechter weer klaar om te oogsten, maar de linker kan nog even verder groeien. Wat een verschil in kleur, grootte en opbrengst! (Niet om jullie jaloers te maken hoor ) Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 10 januari 2018 Geplaatst: 10 januari 2018 Wauw mooi hoor! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 10 januari 2018 Geplaatst: 10 januari 2018 Heel even zomaar een gedachte hoor... maar zou je niet de roze en de grijze oesterzwammen kunnen mengen en samen op laten groeien in dezelfde emmer? En dan zodra ie vol is maar zien welke zich op dat moment geroepen voelt om te gaan vluchten/groeien/bloeien? Als het warm is komt de 1 en als het koeler is komt de ander? Of zie ik nu iets heel stoms over het hoofd? Mijn bakje met roze broed stond sinds begin december in een luchtdicht afgesloten grotere bak, en als het goed is zijn nu alle wormpjes dood. Of ze zijn aan het verpoppen ofzo natuurlijk... in het geheim. Nou ja, ik ga maar weer een stukje doorkweken en zien wat er gebeurt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Ciska Geplaatst: 10 januari 2018 Geplaatst: 10 januari 2018 Ik zou zeggen... probeer het een combikweek... Quote
speets Geplaatst: 10 januari 2018 Geplaatst: 10 januari 2018 Ja, leuk idee Het zou misschien kunnen dat het grijze mycelium dat van de roze zwam overgroeit in ons klimaat, zoals het - als hij het naar zijn zin heeft - ook de groene schimmel de baas wordt. En de grijze mag niet alle voeding verbruiken, dus moet na 1 vlucht stoppen. En dan moet het warm genoeg worden voor de roze. Lijkt me heel lastig om het juiste moment te kiezen.Ach, je weet het ook niet, ik vind het een zéééér onvoorspelbare en lastig stuurbare teelt. Maar een leuk experiment hoor, 's winters grijze en 's zomers rose Proberen ja, wij volgen je met belangstelling Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Anna3 Geplaatst: 15 januari 2018 Geplaatst: 15 januari 2018 Wow wat een mooie zwammen Speets! Misschien moet ik de mijne ook eens buiten zetten Quote
Stan Geplaatst: 16 januari 2018 Geplaatst: 16 januari 2018 Nee kan niet. nooit gaan mengen. Er kan maar 1 soort overleven n.l. En je wil geen concurrentie i.v.m. de voedingsstoffen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.