Jump to content

Oesterzwammen op koffiedik kweken

JeffreyW
 Share

Recommended Posts

hoi oxygen

lees ik het nou goed, je hebt eerst 2 sets broed besteld en daarna ga je uitzoeken wat je met de oesterzwammen kan maken

oké, ik zal je eindje op weg helpen

het is de smaakvollere vervanging van champignons

Jazeker, heb van de week ook avocado gekocht terwijl ik ze geen eens lekker vind. Wilde de pit gaan laten uitkomen.

Heb ook meteen maar shitake deuvels gekocht, kon in het bezit komen van een eikenstam, hiervan weet ik wel wat ik wil met de shiitake.

Mijn twee broed zakjes zijn binnen gekomen Nog een vraagje: Ik heb het nu gemengd met koffiedik en in een uitgewassen kwarkbakje staan, moet ik nu al luchtingsgaten in de bovenkant van het kwarkbakje maken of moet dit pas aan het einde als ik wil dat die oesterzwammen gaat maken?

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Sinds vorige maand is er weinig gebeurd in mijn bak met zwammen. Ik heb ze in de kelder gezet, in de hoop dat er weer wat zou gaan groeien. Maar de 'tros' die er zat is amper tot niets gegroeid. Maar droogt ook niet in ofzo. (ik sproei ook af en toe)

IMG920063091492594841.JPGIMG920415301492594844.JPG

Wel beginnen er ineens nieuwe groepjes te groeien, onder andere OP de uiteinden van de oudere zwammen die niet groeien?!

IMG920736941492594854.JPGIMG920968661492594858.JPG

En er komen nieuwe zwammen aan:

IMG921051001492594861.JPG

En overal komt nieuw wit pluizig 'spul' overheen en aan. Hier hangt het zelfs wat over de rand:

IMG920570021492594848.JPGIMG920694091492594851.JPG

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

volgens mij ben je een witte variant van Hertshoorn aan het kweken

hertshoorn-plant-70cm66211492634957.jpg

geen idee wat er aan de hand is, ik vermoed temperatuurprobleempje

eventueel een pm aan Stan om er achter te komen....

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Lees ik nog eens een stukje terug valt me op eens op dat Jorieke zegt dat de zwammen in de kelder staan,

Zwammen hebben wel licht nodig om tot goede ontwikkeling te komen

kan het zijn dat er licht te kort is Jorieke?

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

mycelium groei 20-22 C

dan is het substraat 25-30 C

donker

koelperiode (aantal dagen) 6-15 C (mag ook een paar maanden in de koelkast als dat beter uitkomt)

donker

groei oesterzwammen 10-17 C

licht 800-1500 lux (is vergelijkbaar met huiskamerverlichting)

Edited by Guest

Paddenstoelgek jij zou nog je post afmaken , hoe lang moeten ze eigenlijk een koudeschok krijgen ? Kan ik ze dan gewoon in de koelkast zetten of is dat te koud? Is een kelder beter? De updates van Rotterzwam laten nu nog op zich wachten (heb ook een kleinere bak dus sneller vol )

Oxygen je had helemaal gelijk.....ik was met andere dingen bezig op de tuin

verlichtingssterkte is te vergelijken met gewone huiskamerverlichting

een koudeshock laat ik altijd plaatsvinden in de koelkast, dat kan je tevens zien als rustperiode voor het mycelium en kan je laten duren vanaf een paar dagen tot minimaal een paar maanden, zoals het jou uitkomt om weer verder te gaan

Het mycelium gebruik ik om een nieuwe bakjes op te starten. Houd er rekening mee dat dit erg is uitgedroogd dus flink nat maken is het advies. Ook experimenteer ik nu met het toevoegen van wat suikerwater in dit stadium.

PTX1110129051428601798.jpg

Echt leuk!!! Ik heb broed besteld bij Rotterzwam en ga het ook proberen. Ik vind oesterzwammen zoooo heerlijk!

En kun je me wat meer vertellen over dat suikerwater?