Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Cindy, als je ze bij minichamp zelf zou halen/bestellen wel. Bij de tussenhandel haal je er niet genoeg vanaf meestal door dat ze te lang of fout worden bewaard. Vooral oesterzwammen geven zeker een mooie oogst waar champignons vaak wel tegen vallen aan oogst(zeker de eerste paar keer).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 1 year later...
Geplaatst:

@Stan: is een emmertje van yoghurt (1kg) groot genoeg voor de hoeveelheid broed die je hebt gegeven? Of is een emmertje waar ooit 2,5kg yoghurt (ca 20cm diameter) in zat een beter idee? Of anders gezegd is er een bepaalde verhouding tussen de hoeveelheid broed en koffieprut die je moet aanhouden?

Geplaatst:

Hier in de buurt wordt er ook koffiedik opgehaalt door een iets grotere kweker van zwammen.

die komt 2x per week langs de hotels.

Die bewaren de koffiedik voor hem, maar die mag niet ouder zijn dan 1a2 dagen, dan neemt hij die niet meer mee.

Mischien dat jullie koffiedik te oud is.

gr Mat

Geplaatst:

Anna volgens de boeken is het iets van 10 to 20 %, maar de ervaring zegt dat het niets uit maakt als je maar niet in eenkeer 2,5 liter gaat gebruiken voor dat zakje. Steeds wat bijvullen is dan handiger zeg maar. In mijn geval dan iig.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hoe lang duurt het voor het zakje met broed overgezet kan worden? Het moest helemaal wit worden toch? Er is hier helaas nog niks wits te zien Zakje ligt in de ruimte bij een 200L-vat warm water, daar is het wel donker. Kwestie van geduld of moet ik iets anders doen?

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Hallo Klavertjevier,

ik ben een aantal weken bezig met het kweken van grijze oesterzwammen en heb exact jouw kwarkbekertjesmethode gekopieerd.

De bakjes staan in mijn kelder in het donker bij een constante temperatuur van rond 18 graden.

Ondanks dat ik er bij het volgroeid zijn een verticale snee in maak groeien de paddestoelen boven uit het luchtgat met het watje.

Mijn vraag is hoe krijg je het voor elkaarom ze uit de snee aan de zijkant te laten groeien?

Zie foto.

Vriendelijke groet.

2016110917163286231478711296.jpg

Geplaatst:

Ik heb ook enkele bakjes staan met gekloonde oesterzwam broed dat ik wil overzetten op koffie dik.Mag de koffiefilter in het gruis blijven of moet dat verwijderd worden?

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Geplaatst:

hallo, ik ben ook bezig met oesterzwammen op koffiedik, maar het gebruik van plastic wil ik vermijden. wat zou ik dan voor materiaal kunnen gebruiken? ik dacht aan glas, maar dan kunnen de zwammen alleen naar boven groeien.

• 4 weeks later...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb 2 setjes broed besteld bij Rotterzwam, echt een tof bedrijf/groep mensen Ze mailen me nu elke zoveel dagen wat ik moet doen om oesterzwammen te kweken, erg handig en leuk.

Zo begon het op 25-1:

IMG786421611485947000.JPG

En vandaag ziet de inhoud van het bakje er zo uit:

IMG795649451485946955.JPG

Het is alleen (nog) geen "witte mat" met "hier en daar wat zwart koffiedik". Losse draden mag je bijna niet meer zien, voordat je er een nieuwe laag koffiedik op gooit. Dus nog maar even wachten dan?

Geplaatst:
het ziet er zo makkelijk uit maar....

het is ook makkelijk......maar er kan zoveel fout gaan

bij mij gaat alles fout op het laatste moment dus nu maar een rustperiode ingelast en als ik weer zin er in heb in de koelkast staan nog aardig wat potten met schimmel...(ja ja de goede soorten voor de paddenstoelenkweek )

erg OFT trouwens sorry

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hoi Jorieke,

leuke foto,

nu kan je er bij blijven staan (bij wijze van spreken)

hou het geheel wel vochtig want de stoeltjes gebruiken best veel water bij de groei

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

het vocht zal verdampen en zorgt voor een hoge luchtvochtigheid

indien nodig kan je het ook bevorderen door het geheel in een ruime doorzichtige zak te plaatsen waar je een paar gaatje in prikt voor de zuurstofuitwisseling

gr Adriaan

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...