Jump to content

Oesterzwammen op koffiedik kweken

JeffreyW
 Share

Recommended Posts

De tros met zwammen groeit goed:

IMG851169741490089021.JPG

Aan de andere kant van deze bak zitten ook 2 gaten waar nu ook een kleiner groepje ontstaat:

IMG851462371490089027.JPG

En in het allereerste emmertje, waar ik een stuk af heb gesneden (om door te enten) en dat gat daarna weer heb opgevuld met nieuw koffiedik, komt nu ook weer een klein groepje. (of zelfs 2)

IMG851359951490089024.JPG

Hi,

Zo leuk om te volgen. Wat ik mij afvroeg. Heb je verschillende soorten oesterzwammen? Want het ziet er wel steeds anders uit als ze oogstklaar zijn.

Hopelijk kan ik dit jaar met het kweken van paddestoelen beginnen, en ondertussen leer ik op dit forum een heleboel.

Gwen

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

het is niet helemaal duidelijk te zien op de foto

maar het lijkt wel of er een groene schimmel in ontwikkeling is

even in de gate houden Jorieke

als het een groene schimmel is wil het wel eens lukken met een schoon wit stukje een nieuwe kweek te starten

anders helaas helemaal overnieuw opstarten

de meeste soorten gewone oesterzwam doen het goed tot ongeveer 15 C daarna beginnen er snel problemen te ontstaan

wil je toch doorkweken in de warmere maanden dan kan je kiezen voor de roze of gele variatie

echter dit gaat niet lukken op koffiedik maar wel op stro of houtsnipper

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Foto's bij daglicht deze keer, zonder flits Geen groene schimmel gelukkig:

IMG874016191490779364.JPGIMG874153631490779370.JPGIMG874280401490779376.JPG

Van de zomer hoef ik ook niet echt oesterzwammen te kweken denk ik. Ik heb al genoeg te doen (en vooral te eten) weer Maar hoe houd ik dit broed levend? Gewoon elke keer blijven voeden en dan maar steeds een stuk wegdoen (compostbak) en nooit in 'bloei' laten komen? Koffiedik hebben we gewoon elke dag, en of het nou naar de pieren gaat of naar de zwammen en dan naar de pieren...?

levend houden doe je in de koelkast....

goed afsluiten.

Ik zal vanavond (als ik er nog aan denk) even een foto maken van onze koelkast

mijn vrouw vindt dat mijn hobby teveel ruimte inneemt...en nu ook al in de koelkast

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

geen voeding geven, het mycelium gaat een ruststand in. in het deksel zit een klein gaatje waar ik een wattenpad overheen heb geplakt. Gaat zeker een half jaar goed maar kan ook jaren goedgaan

Dus als ik het goed begrijp kweken jullie anders dan jannievdl in de begin post, hij kweekt met koffie en stro en jullie kweken alleen met koffiedik? Het is dus alleen koffiedik in een kwarkbakje doen en daar het broed bij doen en als het broed goed ontwikkelt is aanvullen met koffiedik? Moet ik dit dan ook in de schuur leggen of kan dit gewoon in de woonkamer of keuken?

hier staat dat het in de schuur moet, maar dit is met stro >> http://www.ecoweetjes.nl/eten-drinken/hoe-maak-je-oesterzwammen/

Als je zo'n kweekset koopt bij www.rotterzwam.nl (kijk eens bij de verkooppunten of ze ergens bij je in de buurt worden verkocht ook) en je aanmeld voor de tips, dan krijg je elke paar dagen uitleg over wat je moet doen

Er gaat in mijn bakjes echt alleen koffiedik. Dat vul je elke paar dagen aan, als het vorige is doorgroeit.

hoi oxygen

lees ik het nou goed, je hebt eerst 2 sets broed besteld en daarna ga je uitzoeken wat je met de oesterzwammen kan maken

oké, ik zal je eindje op weg helpen

het is de smaakvollere vervanging van champignons