Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hoera! Radijs…. blad 🫣. Bij het opbinden van de peulen zag ik ineens tóch nog radijsjes zitten. Dus oogstte ik heel enthousiast. Eindelijk gelukt! Maar ze waren niet te (vr)eten. Sommige waren voos en sponzig, andere aangevreten, weer andere open gespleten en uitgedroogd, en nog weer andere draderig en houtig. Er was er wel ééntje smakelijk. 

ik geef het op. Ik heb vandaag wel prachtig en goddelijk radijsblad geoogst. Heel veel. Zo direct ga ik soep maken met dit blad, en met de vanmiddag ook nog geplukte brandneteltoppen. Het zal best lekker worden en misschien moet ik niet zeuren, als ik spinazie kweek doe ik ook niet moeilijk over de worteltjes die ik weggooi. Misschien moet ik gewoon radijsblad kweken en dan is een gelukt radijsje een bonus. Zou ik dan heel misschien radijsjes krijgen? 

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Radijs wil heel regelmatig water om lekker vol en sappig te zijn. Als het niet lukt, is het gewoon niet simpel.

Geplaatst:

Oh, oef, gedeeld leed! Hier groeit quasi alles in de moestuin, zelfs de aubergines maar een radijs is me dus nog nooit gelukt! Wat ik ook doe, in pot of volle grond, verschillende soorten proberen, het gaat niet. 

Geplaatst:

Hier ook geen succes. Maar dat komt misschien door teveel voeren...Komt wel mooi blad van. Ik giet uit automatisme elke keer weer voeding op. Prachtige planten- geen radijzen.

aangepast door Dashbro

Geplaatst:

Wat een ellende lees ik hier met radijsjes... Ik heb ze zelf gezaaid en de knollen komen op dit moment deels boven de grond uit. en beginnen al behoorlijk groot te worden. Het zal bij mij dan wel beginners geluk zijn als kan het zoals ik hier lees nog op 200 manieren fout gaan. Ik ben benieuwd of ik iets geoogst kan krijgen van de radijsjes. Hoe groot moeten ze eigenlijk worden voordat ze de grond uit kunnen?

Geplaatst:

Ik had de vorige keren ook niet zo'n succes met radijs, erg klein of ze werden aangevreten. In ieder geval nooit mooi groen.

Zo vroeg mogelijk zaaien om de vervelende beesten voor te zijn en probeer radijs Zlata eens, een gele radijs, van binnen wit weliswaar en dat groeit heel mooi rond en groot als je ze wat langer laat staan.

20250411_162957.jpg

Oogst.jpg

Weer oogst.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

@Dashbro ik heb ergens gelezen dat de voeding het blad bevordert, maar niet de vruchten. Misschien te veel voeding gegeven? Ik geef mijn radijzen nooit extra voeding.

Geplaatst:
Op 8-5-2025 om 02:17, Dashbro zei:

voeding

Juist geen voeding geven. Radijzen hebben zeer weinig voeding nodig. In de vakken waar ik in maart de radijzen zaai, doe ik nooit voeding. Pas na de radijs oogst doe ik er voeding bij. Ik heb ieder jaar heerlijke radijzen. En iedere dag water geven, dat hebben ze wel nodig. Misschien heb je/jullie een hier wat aan. Probeer het in het najaar nog eens en anders begin van volgend seizoen weer. 

Geplaatst:

Ik goot vrolijk op de automatische piloot wat meststof met de gieter bij alles, ook zo bij de radijsjes. Stond al aangegeven op het zaadzakje dat ze daar niet van houden, maarja, eenmaal lekker aan het gieten..😅

Volgend jaar maar weer eens proberen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Zou het me dan toch een keertje gaan lukken? Ik heb op diverse plaatsen in de tuin de witte radijs Tondo Bianco gezaaid en overal komen ze in ieder geval op. 🤞

IMG_7544.jpeg

Geplaatst:

De aanhouder wint?

Geplaatst:

Ik duim met je mee. Het ziet er goed uit op dit moment. 🤞🏻🤞🏻

Geplaatst:

Een vraagje aan de succesvolle radijzentelers: hoe lang duurt het ongeveer gemiddeld na het zaaien voordat je kunt oogsten (eind voorjaar)? Ik heb altijd het idee dat dat vrij snel gaat, maar misschien is dat wel helemaal niet zo. 

Geplaatst:

@Dahli ik ben geen succesvolle radijsteler, maar ik ben 18 februari begonnen, dit keer met de Zlata om voor te zaaien en 19 en 20 april geoogst. Dus 2 maanden.
In die tijd gaat het goed zonder dat ze aangevreten worden. Zet ik ze later, dan gaat het bij mij ook fout.  Dus in februari volgend jaar heel veel zaaien en daarna niet meer.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin, ok, dank je voor de tip! Ik heb ze begin mei gezaaid en ze hebben inmiddels echt blad maar dan is er dus een kans dat ze worden aangevreten. Als het al knolletjes worden natuurlijk 😊. Mocht het toch goed gaan, dan zou er dus ergens begin juli mogelijk iets te oogsten zijn. Dan weet ik dat ik nog even geduld moet hebben dus…

Geplaatst:

In de zomer kan het wat sneller gaan natuurlijk. @Dahli

Geplaatst:

@Dahliik heb gisteren reuze radijs gezaaid. Ik verwacht ze rond de week voor onze vakantie te kunnen oogsten. Dat is rond half juli tot eind juli. Maar ligt eraan wanneer ze precies op gaan komen. 

op een gegeven moment zie je een bolletje verschijnen. Als je vindt dat ze groot genoeg zijn, kun je er 1 uithalen om te kijken of je ze echt groot genoeg vindt. Laat de kleinere nog wat langer staan. Dan kunnen die nog wat groter groeien. Zo doe ik het tenminste. Misschien heb je er wat aan. 

Geplaatst:

Dank je @Gitta. Als ik het goed begrijp zouden jouw reuzenradijzen dus over een week of 6 tot 7 te oogsten zijn. Dat geeft de burger moed. Ik heb de witte radijs zo’n 4 weken geleden gezaaid. Op de foto’s hieronder zie je hoe ze er nu bij staan. Eerste foto is in kweektafel, tweede volle grond. Bij de tweede vrees ik het ergste: je ziet wit-roze steeltjes die volgens mij de radijs zouden moeten worden, maar dat zal wel niet…. Veel te hoog en niet in de grond. Sowieso nergens een bolletje te zien 🙁.

IMG_7625.thumb.jpeg.846ff376e1a07e6812e051b5e87e997e.jpeg

IMG_7626.thumb.jpeg.9b5f9963c719327bda3cd1f33bf3d52a.jpeg

Geplaatst:

@Dahli Een mooi radijsblad, die van mij zitten rond deze tijd vol gaten als het niet onder een kap staat. Je ziet het duidelijk hoor, als de radijzen groot genoeg zijn, ze knallen dan echt de grond uit.
Ik heb helaas geen foto als ze nog in de bak zitten, maar ik kan je een ander voorbeeld geven.
Zie de witte radijzen: je ziet een groen en een wit gedeelte. Dat witte zat in de grond, het groene stak boven de grond uit.
De rode radijzen: je ziet een rood en wit gedeelte. Dat witte zat onder de grond en het rode stond boven de grond.

19 juli geoogst 1 verkleind.jpg

20240418_164043 blauw.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Dank je voor de duidelijke foto’s en uitleg  @Petrasmoestuin! Nu weet ik waar ik op moet letten. Ik was al van plan om net onder het grondoppervlak te gaan voelen, ik ben nu blij dat ik dat niet heb gedaan. Gewoon nog rustig afwachten dus totdat er (hopelijk) iets boven de grond uit piept. En mocht er nu niets verschijnen dan kan ik altijd nog iets met het radijzenblad doen. Maar ik ga voor het echte werk 🤞.

Geplaatst:

@Dahlimeestal lijkt er eerst niks te gebeuren en dan ineens gaan ze bolletjes vormen. Als ze eenmaal bolletjes vormen gaat het vrij snel. Gewoon rustig de tijd geven. 

Je radijzen zien er verder goed uit. Niet teveel of te groot blad, dus gaat vast goed komen. 

aangepast door Gitta
Tekst toegevoegd

Geplaatst:

Ja, ja, het gaat gebeuren. Het zijn er maar 3 waar ik dit zie, maar er komt een radijs uit eigen tuin aan 🥳.

IMG_7658.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic