bonnie f Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 Ik durf het eigenlijk niet te zeggen:Maar het lukt me gewoon niet om een fatsoenlijke radijsje te kweken.Ik zou de grond de schuld kunnen geven maar het lukt me ook niet in potten.Ik krijg veel lof en een verdikt krom steeltje.Ik heb 2 mogelijke oorzaken bedacht:-Te nat/droog-Te ondiep gezaaid (ik heb daar een handje van, ik geloof dat ik het zielig voor het zaadje vind als ze zo hard moeten werken )Tips? Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 Tot dusver is het hier ook huilen met de pet op. Twee keer gezaaid en er komt nauwelijks wat op. Ik vermoed dat het (hier althans) door de droogte komt.Laatst in een bak met potgrond geprobeerd en dat lukte wel, alleen: ook veel loof, geen radijs. Gaat dit nog komen of is die kans ook verkeken? Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 (edited) In eerste instantie zou ik zeggen te veel stikstof in de grond, maar dat gaat niet op als het in potgrond ook niet lukt. Te ondiep gezaaid zal het niet zijn, te droog kan wel. wat ook nog kan is te dicht op elkaar gezaaid, maar jullie kennende zal dat niet het geval zijn. Edit:Mogelijke oorzaken dat er geen radijsjes gevormd worden:- Te kort aan water (droogte)- te hoge temperatuur waardoor de radijs zaad wil gaan maken.- te dicht op elkaar- te veel stikstof in de bodem Edited May 3, 2011 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 Misschien nog een beetje extra geduld. Ik dacht ook dat het niks zou worden, en had het al opgegeven... en ineens kon ik deze week een bos prima radijzen uit de grond trekken. Heeft bij mij ook véél langer geduurd dan gemiddeld. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
dvdmeer Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 Heb radijzen in 2 bakken. In de ene bak (op het zuiden, dus bijna hele dag zon) dramatische oogst. Sommig gewoon verrot, kromgegroeide, op gewoon helemaal geen rood, en sommige haast geen dikte. In een andere bak, die staat aan de linkerkant van het terras, en heeft daardoor pas vanaf een uur of drie de zon en daar gaat het wel goed. Denk dat het bij mij aan het weer ligt (zon/droogte). Maar goed, nieuwe zaadjes er in gedaan, kijken hoe het nu gaat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 Hier ook veel loof, al 20cm lang en de radijs? 1cm dik.Dit geval is ook in nieuwe potgrond, in een bak van 15cm diep ofzo, radijsjes gezaaid met zo'n 8cm afstand van elkaar. Denk hier dan toch snel de warmte; Staat op het terras tegen de muur, en heeft het grooste deel van de dag zon. Ga nu alleen nog in de volle grond proberen; deze bak is alvast gereserveerd voor basilicum! Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 Vorig jaar is de radijs wel gelukt. Een overschot aan stikstof zal het vermoedelijk niet zijn. De droogte en warmte lijken me dan de echte boosdoeners. De radijs in de bak met potgrond heeft trouwens wel een rode wortel, die zal dan nog wel gaan groeien. Die in de volle grond geef ik geen kans meer... Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 Ik zaai ze op de natte aarde, dus als het droog weer is soms behoorlijk diep. Ze doen het hier meestal goed, maar dit jaar zitten er veel wormpjes in... Wist je trouwens dat je het loof in de soep kan draaien? Zo heb ik onlangs een paar ajuinen, een stukje knolselder, het loof van een bosje radijsjes, een vergietje brandneteltoppen en een paar plukken peterselie (omdat die nu toch stilaan begint door te schieten) in de pot gegooid. Gaf een heldergroen en kruidig soepje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank vwl Posted May 4, 2011 Share Posted May 4, 2011 Door het warme weer de afgelopen weken is het migegaan denk ik. Bij warmte maken ze meestal veel loof maar weinig knol, combinatie warmte en te droog denk ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted May 4, 2011 Share Posted May 4, 2011 Radijsjes is hier ook al sinds we tuinieren geen een keer succesvol gegaan, we hebben wel flink wat geoogst maar ook een flink deel van oogst ging steeds verloren. Vaak werden de knolletjes opgegeten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juna Posted May 5, 2011 Share Posted May 5, 2011 Hier gingen de eerste radijsjes heel goed, toen was het nog koud buiten. Nu werken ze niet zo goed, en ikzelf dacht dat het misschien was omdat ze op een warme plek staan. Dus ik ga ze verhuizen naar een half-schaduwplaats, in de hoop dat dit beter gaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted May 5, 2011 Author Share Posted May 5, 2011 Conclusie: meer water, geduld en koelte!Word vervolgt.... Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted May 5, 2011 Share Posted May 5, 2011 Is idd. verschil tussen soorten, de ene kan goed met warme, de andere minder. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted May 5, 2011 Share Posted May 5, 2011 Hier net nog een busseltje geoogst, met mooie knolletjes maar opnieuw meer wormpjes erin dan we gewoon zijn. Ik heb ook een paar lijntjes 'roze radijs' gezaaid die eigenlijk bedoeld was om als kiemgroente op te kweken, om te kijken of ik tegen deze winter zelf wat zaad kon winnen, maar die dikt niet. Zou dit typisch zijn voor rassen die voor de zaadjes worden geteeld? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerwin Posted May 5, 2011 Share Posted May 5, 2011 Mijn zoon, dochter en ik hadden alle drie tegelijk radijsjes gezaaid. Die van mijn dochter leek wel een golfbal zo groot. De mijne waren perfect rond en heerlijk van smaak. Die van mijn zoon leken wel wortels zo lang. De afstand tussen die van mijn zoon en van mij was 1 meter. Alle drie vol in de zon. Bij mijn dochter is dit jaar geen mest gebruikt. Aan de kant van mijn zoon en mij wel. Alle zaadjes kwamen uit hetzelfde zakje. Ik denk dus dat geduld datgene is wat de radijsjes doet lukken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sannepanne Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Bij mij gaat het ook niet zo goed. Kan het zijn dat de radijsjes niet gaan groeien omdat ze juist te diep gezaaid zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Hoe diep noem je te diep? Ik doe ze een halve cm diep. Gaat hier altijd goed. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Dit jaar heb ik eens veel verschillende soorten gezaaid. Om te vergelijken en dit gewasje beter onder de knie te krijgen. Niet alleen kleine ronde als Saxa. Maar ook lange soorten en oudere rassen als Helios. Tevens een nieuw soortje: Watermelon, dat rood van binnen en geel rondom had moeten worden. Tot hier toe is mijn conclusie dat de verschillen enorm groot zijn. In groeitijd: sommige rijp in ruim 3 weken, andere meer dan 8; in vorm en ontwikkeling en in smaak. Die Watermelons heb ik 3x gezaaid: In de bak, en vroeg en later in de volle grond...maar ondanks prima loofgroei is er geen enkel knolletje gevormd. [Wie heeft er wel succes met dit ras??] Mijn voorlopige conclusie is dat er geen gewas is met zoveel varieteit in teeltaanwijzingen. Die verschilt per ras, zeker als je ook nog de rettichs en rammenassen mee gaat rekenen. Wat ze wel allemaal gemeen hebbenis dat ze niet te sterk bemeste losse luchtige grond [wat rijpe compost volstaat] met wat extra kali en die altijd vochtig blijft [gieten bij droogte is echt nodig!] preferen. Het meeste kans op succes heb je met de meest gangbare soorten: de kleine rode of witrode bolletjes die binnen 3 a 4 weken oogstbaar zijn en die je zaait van eind maart tot half april. Ik zou het erg leuk enleerzaam vinden om per specifiek ras eens wat meer teeltervaringen te horen en uit te wisselen. Want de verschillen in teeltwijze zijn per ras erg groot en soms echt niet makkelijk. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Ik zou ook wel graag willen weten of er rassen zijn die minder gevoelig zijn voor wormpjesvraat. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Lokman Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 ik heb 2 soorten netjes in rijtjes gezaaid en ging redelijk goed ook veel loof..laats heb ik van de 2 soorten een mengelmoes gemaakt en uitgestrooid in de bak daarna geharkt en bewaterd en echt super radijs nu Quote "Natura non nisi parendo vincitur " Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Speets schreef: Ik zou ook wel graag willen weten of er rassen zijn die minder gevoelig zijn voor wormpjesvraat. De soorten die snel rijpen en die je al in maart kunt zaaien, zullen niet zo gauw aangetast kunnen worden. Dat zijn de kleine, ronde types die het meest verkocht worden zoals Saxa (zachte smaak), Cherry belle en Gaudry. Ze groeien en rijpen zo snel dat er weinig tijd is voor aantasting. Bovendien zijn vretende insecten dan nog niet zo actief. Wel oppassen voor slakken. Verder zou je kunnen overwegen, zeker bij soorten die wat langer dan 3 a 4 weken nodig hebben, om snel na het zaaien er een lichtgewicht insectengaas over te leggen, zodat er ruimte blijft om te groeien. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vincecamps Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Hoe kan het dat radijsjes zelf niet groeit die wel de juiste afstand heeft en wel grote bladeren heeft? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts