Mien Moestuin Geplaatst: 13 oktober 2014 Geplaatst: 13 oktober 2014 Eindelijk is de grond klaar voor mijn moestuin! Ik ben nu begonnen met het ontwerp om in het voorjaar mijn eerste hele moestuin aan te pakken. In het midden van de moestuin wil ik een boompje planten. Het mag geen hele grote boom worden want dan komt er natuurlijk teveel schaduw in de moestuin. Het is meer voor de sier. Zelf zat ik te denken aan een Catalpa. Maar misschien heeft iemand hier een ander/goed/beter idee? Alvast bedankt! Quote
Valerie Geplaatst: 13 oktober 2014 Geplaatst: 13 oktober 2014 Lees hier eens rond ervaringen-mini-bomen-ballerina-s-t14402.html Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Bit Geplaatst: 13 oktober 2014 Geplaatst: 13 oktober 2014 3 ideeën. de 1e is een misschien een te '' romatisch " idee naar je smaak, weet ik niet : een blauwe regen op stam ( zeg ongeveer 220-240 hoog , waar je onderdoor kan lopen. Het bladerdak is niet te dicht en de geur is natuurlijk tijdens de bloei fantastisch. Romatisch dus. De andere is een ongebruikelijke, maar 1 van mijn persoonlijke fafs. Een Clerodendron trichostonum. Verschrikkelijke naam, ik weet er geen nederlandse naam voor. Mooie kleine parasolvormige groeiwijze, met in aug-sept vele , vele bloemkransen die superlekker geuren, maar niet te zwaar. 's avond geurt je hele tuin wel ! Daarna krijgt ie metalic-blauwe bessen gevat in roze bloemresten. Prachtig.Je hebt er wél schaduw van , maar hij komt heel laat in blad. Een mooie al wat oudere zwarte moerbei ? Mooie karakteristieke stam-huid. nooit zwaar in het blad. Hééérlijke vruchten. Die wel erg smetten op de grond trouwens, maar dan ben je te laat met snoepen.Boom hoeft niet groot te worden. Koop hem bij een goede kweker / handelaar. De wortels zijn nogal kwetsbaar als de boom wat ouder is. Moet goed opgekweekt zijn en niet in een pot gedouwd zijn. Quote
Mien Moestuin Geplaatst: 15 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 15 oktober 2014 Bedankt voor jullie reacties. Een blauwe regen op stam? Ik wist niet dat die bestond! En ja, mijn moestuin wordt niet standaard, dus zo' n boompje zou daar heel goed bij passen. Bedankt! Quote
Roelie Geplaatst: 15 oktober 2014 Geplaatst: 15 oktober 2014 Ik weet niet of je een compostplaats hebt, want anders zou je aan de zuidzijde wat vlier kunnen planten om de zon van je compost weg te houden. Lekkere bloemen (siroop) die ook nog eens heerlijk ruiken, lekkere vruchtjes voor compote/wijn/jam, etc. En je kunt de struik onbeperkt snoeien, die doet het altijd. Quote
Mien Moestuin Geplaatst: 17 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 17 oktober 2014 Bedankt Roelie. Er komt zeker een composthoop. Ook nog op het zuiden, dus die vlierbes is een goed idee! Quote
RobO Geplaatst: 18 oktober 2014 Geplaatst: 18 oktober 2014 wij kiezen voor passende fuitboompjes: cox en lombarts, morel en hedelfinger etc. ook mooi en lekker bovendien Quote
Bit Geplaatst: 18 oktober 2014 Geplaatst: 18 oktober 2014 Ik had begrepen : sier ?Is een appel ook sier natuurlijk, maar vlier ? Quote
Mien Moestuin Geplaatst: 18 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 18 oktober 2014 @ RobO. Wij hebben al een boomgaard dus een fruitboompje in de moestuin is niet persé nodig. Maar wel leuk omdat het eetbaar is, net als de andere planten in de moestuin. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.