Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ook dit jaar heb ik geen wortels kunnen oogsten.

De zaai kwam wel goed op en mooi blad, op zeker moment begon het loof om te vallen een paar bleven intact maar de peen gelijkt op niks.

Wat ging er mis?

Ik heb zandgrond welke ik nu reeds 2 jaar verrijk met eigen compost en wat koemest korrels.

WP2014102700265871414406871.jpg

Posted

Wortelvlieg! Uw wortels worden opgegeten door de maden, zie al die gangen welke ze er in geknabbeld hebben.

Bij de paar laatste wortels had ik het ook wel.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Posted

Het is de wortelvliegmade, zoals ook Willy zegt.

3 tips voor succes met wortels op je zandgrond:

1. Overspan je wortelteelt met fijn insectengaas (eventueel Ikea-gordijnen). Daarmee kan de wortelvlieg er niet bij. (Zoek via zoekfuctie rechtsboven eens verder op insectengaas en alternatieven!)

2. Bemesting van wortels trekt de wortelvlieg aan en doet de wortelvorming en groei daarvan geen goed. Die koemestkorrels achterwege laten en telen op grond waar het seizoen ervoor groente stond die goed bemest was stond: zoals kool of prei. Wortels hebben genoeg aan de voeding die dan nog over is. Compost is ook prima (ook al wordt vaak anders beweerd), maar dan moet ze wel echt goed verteerd zijn.

3. De tip om wortels met uien te combineren die je overal leest, is niet schadelijk, maar zal niet helpen tegen de wortelvlieg. (misschien wel iets tegen de uienvlieg waar uien soms last van kunnen hebben). Dat is een fabeltje. Overigens vragen wortels en uien wel een soortgelijke bemesting en grondbehandeling en vullen ze elkaar in groeiwijze mooi aan in een bed. Ze combineren is geen slecht idee, maar niet om de wortelvlieg te voorkomen.

Juist op zandgrond kun je erg goed wortels telen! Dus ik hoop dat je iets aan deze tips hebt! Succes volgend jaar.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Posted

Ik ben volledig akkoord met punt 1 en 2 van weknow: insectengaas werkt best tegen wortelvlieg en bemesting is niet goed. Met punt 3 ben ik niet akkoord: combinatieteelt van ui en wortel helpt wél tegen wortelvlieg. Maar het heeft inderdaad geen 100% garantie, het is een misleidingsmethode, geen afschermingsmethode zoals gaas. De uien die je tussen de wortels zet misleiden de wortelvlieg met hun geur en smaak, de vliegen gaan namelijk ruiken/proeven van de planten die ze - op basis van het zicht - geschikt vinden om eitjes te leggen. Proeven ze een verkeerde smaak, dan verliezen ze geen tijd en gaan ze gewoon op zoek naar andere plaatsen met geschikte planten. Op de foto zie je onze wortelen die we gekweekt hebben via combinatieteelt van ui, worteltjes Nantes en Tagetes (Afrikaantjes). Die tagetes werken niet tegen de wortelvlieg, maar werkt algemeen verwarrend voor vele insecten via de geur. Daarnaast werken ze wel goed tegen aaltjes.

De worteltjes hebben we vorige week geoogst.

Wortelenokt201446081414694454.jpg

Onze website is http://www.ecotuinforum.be en je vindt ons als Ecotuinweetjes op Facebook

Posted

Mooie worteltjes daar kan ik momenteel alleen van dromen.

Bedankt voor jullie reacties, volgend jaar gaan we die wortelvliegen ook eens proberen af te schermen, tagetes en ui had ik er reeds bij.

Ik neem aan dat het vlies niet mag dragen op de plantjes, hoe doen jullie dat, gebogen buizen, het vlies er over leggen en vastmaken?

Die afschermingen vragen veel werk, als je moet wieden of oogsten weer los maken,...

Op de aardbeien vond ik het al moeilijk om de merels er buiten te afdekking te houden, maar hier moet ik zorgen dat er geen vliegje in kan ?

Posted

Nou, bij mij werkte de combinatie wortel-ui ook niet hoor. De wortels werden gewoon opgevreten door de wortelvlieg. Dus volgend jaar zet ik de wortels gewoon daar waar ik zin in heb, en gaat er lekker gaas overheen! Het is weliswaar geen gezicht, maar het geeft hopelijk wel betere wortels...

Ik heb dit jaar voor het eerst geexperimenteerd met vitrage over de wortelpeterselie (ook die werd aangetast door de wortelvlieg) en die vitrage had ik er gewoon heel ruim en losjes overheen gelegd, en alleen aan de uiteinden van de rijtjes een stokje gezet zodat de vitrage daarop kon steunen. Voor de rest lag het dus inderdaad op het loof, maar dat was wel sterk genoeg om het gaas op te tillen.

Posted

Ja, het insectengaas best ondersteunen met pvc buizen. De vliegen kunnen niet door het gaas kruipen maar een eitje leggen doorheen een gaatje van gaas dat op een plant ligt, kan wel lukken. Daarom is de steun noodzakelijk. Op onze blog lees je hoe we dat doen voor kolen. Zelfde principe pas je toe voor wortels:

http://deaalscholver.blogspot.be/2011/07/koolwitwering.html?m=0

Onze website is http://www.ecotuinforum.be en je vindt ons als Ecotuinweetjes op Facebook

• 3 weeks later...
Posted

Uien ZEER KORT bij de wortels zaaien werkt wel hoor, ik had een 50 tal wortels in rij gezaaid met in de tussenruimte plantuien = geen wortelvlieg.

Ik had ook 10 wortels (zaaioverschot) aan de ander kant gezaaid (6 meter verderop) en die zaten vol met wortelvlieg...

Posted

Ik had geen net over de wortels wel lente ui ertussen gezaaid en geen last van wortelvlieg gehad. Ik weet niet of het komt door de lente ui of gewoon geluk gehad maar ik had hele mooie wortels.

Op het veldje naast mij waren alle wortels opgegeten door de muizen dus ik heb in ieder geval geluk gehad.

Posted

Ik had dit jaar prachtige onaangetaste wortels: geen gaas, maar wel een combinatie gemaakt van wortel/ui/afrikaantjes/grasmulch.

De lucht van de Afrikaantjes en ui verdoezelde de wortellucht.

De mulch hinderde de wortelvlieg om eitjes te leggen.

De wortelvlieg wordt aangetrokken door de lucht van gekneusd blad en vliegt vooral in de late middag tot zonsondergang. In die periode heb ik het wortelbed met rust gelaten.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt.

Succes volgend jaar

.

Posted

IK zaai ook uien tussen de wortels, maar dat helpt bij mij zeker niet 100%. Ik zaai ook wat gemalen en ongemalen korianderzaad mee..een oud recept hier uit de streek..de vliegen zouden niet van de geur houden. En hier en daar een bloeiende korianderplant in het wortelrijtje staat helemaal niet gek

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 6 months later...
Posted

Wij hebben vorig jaar ook erg veel schade gehad door de wortelvlieg, dus dit jaar gaan we het proberen te vermijden door insectengaas te spannen. Nu vroeg ik me wel nog af vanaf wanneer je ervoor moet zorgen dat de wortels afgeschermd zijn? Momenteel zijn de plantjes +- 5 cm groot maar die zullen wel volop in actie schieten nu het warmer wordt.

Worden de plantjes nu al aangetast, of pas wanneer de "wortelvorming" begint?

Posted

Hier ook zandgrond en wortels doen het er wel goed op, maar ik dek ze van meet af aan af met fijn gaas tegen de wortelvlieg. Anders zien ze er net zo uit.