Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Paprika is niet zo snel

Featured Replies

Geplaatst:

Mijn paprika plant welke ik in maart gezaaid heb, is niet erg snel blijkt. Ik heb nu een groene vrucht en wil deze eigenlijk nog rood laten afrijpen. Ik heb hem deze week binnen gezet en vele takken gesnoeid. Heeft iemand nog tips? Foto is vanochtend genomen.2014110310512414911415008471.jpg

(Wat leuk dat moestuinforum de foto op laatste moment besluit te kantelen. )

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Geplaatst:

Welk soort paprika is het? Welke potgrootte?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Dat is niet het moestuinforum die je foto laat kantelen... dat gebeurt bij jou ergens op je smarthphone of tablet of laptop etc...

Geplaatst:
  • Auteur

Mijn pc had de foto recht op gezet, vandaar ik het zo gek vond. Het zijn trouwens pitjes uit een supermarkt paprika.

Geplaatst:

Ik heb mijn pepers en paprika's ook al een tijdje binnen voor het raam staan. Ze groeien nog door en kleuren ook mooi rood.

Nu hebben we wel heel veel zon, ik weet niet hoe dat bij jou zit.

Geplaatst:
  • Auteur

Zodat het extra energie in het vormen van de vrucht kan steken. Het was een echte bladerbende.

Geplaatst:

In de bladeren vind fotosynthese plaats, die maken de suikers die nodig zijn om de vruchten te vormen.

Zonder bladeren kan uw plant geen vruchten vormen.

Zonder bladeren gaan de huidige vruchten niet meer groeien en afrijpen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb ze er ook niet allemaal afgehaald, maar dat is inderdaad ff handig om te weten. oeps. (Dit doet mn oma altijd met tomaten en ik heb dit min of meer nagedaan)

Geplaatst:

Een paprika is toch geen tomaat?

Bij tomaten dief je, dat is wat anders dan de plant zo goed als kaalplukken.

Geplaatst:

Ik heb ook zaadjes uit paperika uit de winkel gehaald en gezaaid.

Ook van de rode paperika deze hebben bij mij kleinere paperikaas opgelevert van zo'n 9 cm groot deze werden bij mij ook niet rood.( Laatst ook maar geoogst)

plantjes uitgedeeld bij iemand anders stonden ze wel in een tuinkas ook deze werden niet zo groot en zijn ze niet rood geworden.

Op de mtfd ook nog een paar plantjes uit gedeeld maar daar heb ik niks meer van gehoord.

Ik had ze toch heel vroeg thuis gezaaid op de vensterbank

Geplaatst:
  • Auteur
Een paprika is toch geen tomaat?

Bij tomaten dief je, dat is wat anders dan de plant zo goed als kaalplukken.

Dieven ken ik, mijn oma plukte ook de tomaat helemaal kaal, dus ging er automatisch vanuit dat dit zo hoorde.

Geplaatst:

Weer iets geleerd Ken!

Weten we dat voor een volgende keer!

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

paperika in februarie al zaaien las ik ergens.

Dan zou je ze dus een hele tijd op de vensterbank hebben staan. Moeten ze ook grotere potten krijgen zo dat ze ruimte hebben om te groeien.

Geplaatst:

Paprika in de kas haal ik medio september alle bloemetjes en groeipunten af. De rest blijft eraan. Beginnen dan goed te kleuren....ik haal er een aantal geheel afgerijpt elke week af....hoop dat het nog niet onder nul gaat voorlopig......blijven mooi in de kas.....als t moet tot laat in december. Groen paprika's pluk ik niet meer....wil alleen maar kleur in mn vriezer

edit op MTFD een ODA paprika plantje gekregen....rijpen nu mooi rood af(na paars = ook mooi maar smaakt groen) waren die van jou Spike?

Geplaatst:

Kenbeimer, weet je ook waarom je oma de tomatenplanten helemaal kaal plukte? En wat dat voor invloed had op de oogst? Ik kan me zo voorstellen dat de plant zonder bladeren veel minder produceert en sneller doodgaat...??? Oftewel: ik snap niet waarom iemand een tomatenplant kaal zou willen plukken?

Geplaatst:

ja, helemaal kaal lijkt me niet goed, blad deels verwijderen wel linkje

• 1 maand later ...
Geplaatst:
  • Auteur

We zijn nu een heel eind verder en deze zelfde paprika begint EINDELIJK bij te kleuren. Ze zeggen wel eens dat geduld loont en dit mag een voorbeeld hiervan zijn.

Geplaatst:

Wow, de aanhouder wint!

Ik las trouwens nog ergens (weet echt niet meer waar) dat inderdaad aangeraden werd om alle bladeren van de tomaat af te halen, zodra je de laatste tomaten nog aan de plant wilt laten rijpen. Op die manier zou de laatste energie naar te tomaten gaan, en niet naar de (reeds afstervende) bladeren.

Misschien was je oma dus zo gek nog niet.

Geplaatst:

Zoals RobO schrijft, niet alle bladeren verwijderen, ook niet op het einde van het seizoen. Laat altijd voldoende blad zitten want zonder blad geen opname van voedingsstoffen, zuurstof, etc.! De plant gaat zonder blad inderdaad in noodafrijping met als gevolg dat alle voedingstoffen en water direct naar de tomaat gaan. De kans op rotten en barsten neemt toe en de tomaten bevatten een hoger gehalte aan nitrieten. Zoveel scheelt het afrijpen bovendien niet, met of zonder blad

Geplaatst:

Ok.

Geplaatst:
  • Auteur

Het proces begint nu goed op gang te komen. Ik gok binnenkort paprika te eten. De pitjes ga ik uiteraard opnieuw zaaien, want ik wil "offpsprings" van deze paprika.

10410690_837311896325600_4393257306981575078_n.jpg?oh=889ecc7ff44051d2a2be5120e87ce59f&oe=55394E3E&__gda__=1428785079_da48c4f9c27c8d238002a6df5d2785c8

Geplaatst:

Zaadjes Ken, geen pitjes... Wel goed laten afrijpen, anders zijn de zaadjes niet kiemkrachtig.

Geplaatst:
  • Auteur

Heb nu al sinds februari geduld gehad, dan ga ik die extra dagen ook nog geduldig afwachten. Het gaat nu snel trouwens.

Gewoon tot ie helemaal rood is? Of nog een paar dagen na laten rijpen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.