Geplaatst: 6 november 201411 j Hallo allemaal! Wij zijn studenten aan de Ugent en zullen samen met Ter Groene Poorte in Brugge een nieuw voedingsproduct maken voor het vak ‘Productinnovatie in de levensmiddelenindustrie’. Maar vooraleer we van start kunnen gaan met het maken van dit product, hebben we een idee nodig wat men zoal graag eet als broodbeleg! Zou u geïnteresseerd zijn in een nieuw broodbeleg dat meer dan 30% groenten bevat? Het invullen van deze enquete neemt ca. 10 minuten in beslag maar jullie helpen ons een hele stap verder! Alvast bedankt! Kritiek op onze enquete is ook altijd welkom. Dat mag u gerust hieronder posten. Ook positief commentaar is altijd welkom! https://ghentagriecon.qualtrics.com/SE/?SID=SV_8uKOJHOKl4gl5NX
Geplaatst: 6 november 201411 j Nou...Studentjes....ik was even snel klaar met jullie enquête. Blijk ik geen flexivoor te zijn (hoewel ik soms best vlees eet, maar strikt genomen niet vind dat vlees onontbeerlijk is voor een gezonde maaltijd)...en dan mag ik niet meer naar de tweede vraag. Dat wordt dus nooit meer een betrouwbare uitslag! Dan maar even hier enkele gedachten. Het gaat over een vernieuwend product omdat er zo waar 30% groenten in zit!? Toen dacht ik: In mijn soep of salade zit 100% groenten....is dat nou supervernieuwend of heel ouderwets volgens jullie? Kennen jullie deze producten al?- Ik denk dat het in Vlaanderen niet bestaat, maar in Nederland vind je het in elke supermarkt: "Heinz Sandwichspread"...groentesmeersel voor op de boterham in wel 5 smaken. Een aantal jaren waren er ook nog 3 smaken extra waarbij er toch weer wat vis of vlees aan het groentesmeersel was toegevoegd, maar die verkochten blijkbaar niet zo goed en zijn al enkele jaren niet meer in het assortiment. Ik koop die sandwichspread tegenwoordig niet meer omdat ik het erg zout vind smaken en ik weet dat er (ook volgens het etiket) vrij veel bouillonextract in zit...dat is het zelfde als smaakversterker of E612 of Vetsin of natrium(mono)carbonaat...en zorgt ervoor dat je door wil eten, terwijl het niet zo gezond is.... - Voor mij staat een potje met "Tomaat groentenbeleg", van het merk Healthy Planet. Ik kocht dat enkele maanden geleden in een natuurvoedingswinkel (zal wel tegen etenstijd geweest zijn) maar heb het nog steeds niet opengemaakt. Kaas voor wat hartigs of jam of chocopasta voor iets zoets is toch uitnodigender als ik aan tafel zit. Misschien is het wel heel lekker (of valt het tegen)...morgen toch eens dat potje open maken en proberen.... Dat brengt me bij wat ik eet en (blijkbaar) waarom ik dat doe. Ik eet liefst iets wat me echt smaakt. In de loop der jaren is dat wat veranderd. Verse, pure dingen (waaronder heel veel groenten) ben ik steeds lekkerder gaan vinden. Mijn groenten&fruittuin is voor mij steeds meer een grote variëteit aan heerlijke dingen. Het lekkerste brood bak ik zelf met alleen meel, water, gist, lepeltje suiker, kwart theelepeltje zout en een klein scheutje olie. Dat zijn dingen waar ik me op verheug en echt van kan genieten. Natuurlijk let ik wel wat op wat ik eet...maar dat is niet moeilijk want de lekkerste dingen zijn toevallig ook nog niet zo ongezond. Eten is voor mij geen medicinale bezigheid...voedingsstoffen tot me nemen omdat ze zo gezond zijn, als was het een medicijnkast, zo ga ik er niet mee om. Op zijn tijd een goed biertje of een lekker blokje chocolade zal ik ook niet afslaan! Vlees vind ik niet het lekkerste, maar af en toe een klein beetje, van betrouwbare herkomst kan me best wel smaken. Een product kopen omdat er zo waar 30% groente in zit? Ik zou dat wel eens willen proeven. Ik ben altijd wel in om wat te proeven of te proberen. Als het echt lekker is, met een echte groente smaak, niet te zout of te veel bewerkt....zou ik het best wel blijven kopen. Niet vanwege de 30% groenten op zich of omdat ik al of niet flexivoor ben of wil zijn...omdat het gewoon lekker smaakt...ik er "zin" in zou hebben. Wat jammer dat ik met dit verhaal niet in jullie onderzoek pastte. Ligt dat nu aan mij (dat ik wat raar ben of zo?) of aan jullie onderzoek? groetjes van mij! In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 7 november 201411 j Later vandaag kijk ik even naar het onderzoek. Maar na de introductietekst moest ik meteen denken van, je kan toch een plakje tomaat of avocado of iets op je brood doen naast je andere beleg als je groenten op je brood wil? Voor mij zou het geen meerwaarde hebben als het uit een potje komt.
Geplaatst: 7 november 201411 j Whoeah, ik kwam het zelfde tegen als Weknow, omdat ik geen flexivoor ben wenst de universiteit van Gent mij een fijne dag na vraag 1. Ik dank u hartelijk.
Geplaatst: 7 november 201411 j Ik kon geen verbinding maken met de link, jammer.Maar is het nu de bedoeling om een vleesbeleg te maken waar 30% groenten in zitten?Veel vleessalades van bij de beenhouwers hebben dat ook al, die verkopen ook zilveruitjes, augurken en mayonaise tegen de prijs van goed vlees.Als ik groente wil dan eet ik groente en nog het liefst uit eigen tuin, we krijgen onze groente zelfs niet op met ons tweetjes.Maar als ik vlees wil eten dan ook het liefst zuiver vlees, zonder al die toevoegsels.Aan de andere kant begrijp ik het probleem van de studenten wel, die krijgen een opdracht van hun profs en moeten dan gaan brainstormen. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 7 november 201411 j Nogmaals geprobeerd en krijg nog steeds geen verbinding.Time-out Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 7 november 201411 j Ik kwam tot vraag twee en werd er daarna uitgeknikkerd. Omdat ik dus antwoordde dat ik geen kantenklaar product zou kopen dat voor 70% uit vlees bestaat en voor 30% uit groenten... Daarna was mijn mening duidelijk niet meer gewenst. Ook niet waarom ik dat niet wil enzo...Flut enquête...
Geplaatst: 7 november 201411 j tja, zo krijg je alleen gewenste antwoorden. de definitie Flexivoor is "iemand die principieel niet dagelijks vlees eet; iemand die regelmatig een maaltijd zonder vlees eet; deeltijdvegetariër" en niet zoals jullie omschrijven "positieve houding tov. vlees". weknow zou prima in de categorie flexivoor passen, maar door jullie omschrijving vult hij toch nee in. Waarom hoort iemand die dagelijks vlees eet niet tot de doelgroep?? wil je hiermee alleen de belgische markt bereiken of ook de nerderlandse (bij opleidingsniveau staan alleen belgische opties )ik heb de vragen wel bekeken maar de enquête niet afgerond. 7 november 201411 j aangepast door Gast
Geplaatst: 7 november 201411 j Het was niet MIJN omschrijving, Loes! Het was de omschrijving van flexivoor zoals ze IN de enquête werd uitgelegd. Die heb ik aangehouden. Zoals jij het omschrijft, zou ik het "flexitarier" noemen en dan zouden het dus synoniemen kunnen zijn. In die omschrijving zou mijn eetstijl wel passen. Maar zoals in de enquête omschreven niet. Als ze nu een goede prof of leraar hebben daar in Gent, zou dit een geweldig leermoment voor de Studentjes kunnen zijn. Waarom je op deze manier een slechte enquête maakt, met een uitslag die niets zegt. ("wetenschappelijk verantwoord" is een van de meest misbruikte begrippen)) Maar het is maar de vraag of ze onze reacties ooit lezen. Aangemeld als lid van het forum om hun enquête te dumpen en waarschijnlijk nog op een boel fora die ze bij elkaar gegoogled hebben....? In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 7 november 201411 j Eindelijk ben ik er dan wel op geraakt.Een vraag ver, volgens hun ben ik geen flexivoor omdat ik bijna elke dag vlees of vis eet, praktisch nooit vegetarisch.Zonder bedankje buiten gevlogen.En zeggen dat Ter Groene Poorte een goede kokschool zou moeten zijn evenals UGent een goede universiteit zou moeten zijn.Amaai mijn voeten, zo een brol.Die gasten zouden eens moeten leren een koe te melken, kunnen ze een slag krijgen van een staart vol stront.Als Vlaming had ik beter verwacht want die scholen kosten ons handen vol geld. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 7 november 201411 j Het was niet MIJN omschrijving, Loes! Het was de omschrijving van flexivoor zoals ze IN de enquête werd uitgelegd. Die heb ik aangehouden. Zoals jij het omschrijft, zou ik het "flexitarier" noemen en dan zouden het dus synoniemen kunnen zijn. In die omschrijving zou mijn eetstijl wel passen. Maar zoals in de enquête omschreven niet. ik heb het ook over de omschrijving uit de enquête??door die omschrijving in de enquête vul jij nee in, want daar past jou omschrijving niet bij. flexivoor is vlaams vergelijkbaar met een flextariër zoals we dat in nederland kennen.
Geplaatst: 7 november 201411 j Waarom noem je dit broodbeleg met 30% en niet met 70% vlees? Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Geplaatst: 7 november 201411 j Volgens mij bestaan vleeswaar met 30% groenten allang. Ik zie bij de Hema wel eens iets liggen met stukjes paprika er in. Bij de supermarkt vleeswaar met champignons. Gebraden gehakt met ui. De slager hier verkoopt momenteel herfsrollade met diverse wilde paddenstoelen en kastanje. etc. En in spreads en salades is het concept ook bepaald niet nieuw.
Geplaatst: 7 november 201411 j Think out of the box: maak een groentesnee waar beleg op kan....zijn we gelijk van dat brood af.
Geplaatst: 7 november 201411 j - Heinz Sandwichspread"...groentesmeersel voor op de boterham in wel 5 smaken Kan je zelf heel goed maken,de groeten die je lekker vind.even blanseren zeer fijn hakken .Dan zout/peper roeren met gecondenseerde melk.(ingedikte melk te koop bij Jumbo.Groentes die geschikt zijn tomaat-kool-wortel-komkommer-augurk-ui-uitjes-pompoen.koelkast bewaren. Volgende jaar in jan komt er rode hageslag in de winkel.(rode bieten) Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 7 november 201411 j Maar.....deze vragenlijst gaat eigenlijk over VLEESbeleg aangevuld met 30% groenten.....
Geplaatst: 7 november 201411 j Dan moeten ze het anders vermelden. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 7 november 201411 j Ik was met 1 vraag al klaar. Vlees eet ik wel, maar ik sla het vaak genoeg ook over. Een flexivoor ben ik dus niet
Geplaatst: 8 november 201411 j Nou...Studentjes....ik was even snel klaar met jullie enquête. Blijk ik geen flexivoor te zijn (hoewel ik soms best vlees eet, maar strikt genomen niet vind dat vlees onontbeerlijk is voor een gezonde maaltijd)...en dan mag ik niet meer naar de tweede vraag. Dat wordt dus nooit meer een betrouwbare uitslag! Dan maar even hier enkele gedachten. Het gaat over een vernieuwend product omdat er zo waar 30% groenten in zit!? Toen dacht ik: In mijn soep of salade zit 100% groenten....is dat nou supervernieuwend of heel ouderwets volgens jullie? Kennen jullie deze producten al?- Ik denk dat het in Vlaanderen niet bestaat, maar in Nederland vind je het in elke supermarkt: "Heinz Sandwichspread"...groentesmeersel voor op de boterham in wel 5 smaken. Een aantal jaren waren er ook nog 3 smaken extra waarbij er toch weer wat vis of vlees aan het groentesmeersel was toegevoegd, maar die verkochten blijkbaar niet zo goed en zijn al enkele jaren niet meer in het assortiment. Ik koop die sandwichspread tegenwoordig niet meer omdat ik het erg zout vind smaken en ik weet dat er (ook volgens het etiket) vrij veel bouillonextract in zit...dat is het zelfde als smaakversterker of E612 of Vetsin of natrium(mono)carbonaat...en zorgt ervoor dat je door wil eten, terwijl het niet zo gezond is.... - Voor mij staat een potje met "Tomaat groentenbeleg", van het merk Healthy Planet. Ik kocht dat enkele maanden geleden in een natuurvoedingswinkel (zal wel tegen etenstijd geweest zijn) maar heb het nog steeds niet opengemaakt. Kaas voor wat hartigs of jam of chocopasta voor iets zoets is toch uitnodigender als ik aan tafel zit. Misschien is het wel heel lekker (of valt het tegen)...morgen toch eens dat potje open maken en proberen.... Dat brengt me bij wat ik eet en (blijkbaar) waarom ik dat doe. Ik eet liefst iets wat me echt smaakt. In de loop der jaren is dat wat veranderd. Verse, pure dingen (waaronder heel veel groenten) ben ik steeds lekkerder gaan vinden. Mijn groenten&fruittuin is voor mij steeds meer een grote variëteit aan heerlijke dingen. Het lekkerste brood bak ik zelf met alleen meel, water, gist, lepeltje suiker, kwart theelepeltje zout en een klein scheutje olie. Dat zijn dingen waar ik me op verheug en echt van kan genieten. Natuurlijk let ik wel wat op wat ik eet...maar dat is niet moeilijk want de lekkerste dingen zijn toevallig ook nog niet zo ongezond. Eten is voor mij geen medicinale bezigheid...voedingsstoffen tot me nemen omdat ze zo gezond zijn, als was het een medicijnkast, zo ga ik er niet mee om. Op zijn tijd een goed biertje of een lekker blokje chocolade zal ik ook niet afslaan! Vlees vind ik niet het lekkerste, maar af en toe een klein beetje, van betrouwbare herkomst kan me best wel smaken. Een product kopen omdat er zo waar 30% groente in zit? Ik zou dat wel eens willen proeven. Ik ben altijd wel in om wat te proeven of te proberen. Als het echt lekker is, met een echte groente smaak, niet te zout of te veel bewerkt....zou ik het best wel blijven kopen. Niet vanwege de 30% groenten op zich of omdat ik al of niet flexivoor ben of wil zijn...omdat het gewoon lekker smaakt...ik er "zin" in zou hebben. Wat jammer dat ik met dit verhaal niet in jullie onderzoek pastte. Ligt dat nu aan mij (dat ik wat raar ben of zo?) of aan jullie onderzoek? groetjes van mij! Hoi Weknow! In dit onderzoek, proberen wij ons specifiek te richten op een bepaald segment van de markt: dus zij die flexivoor zijn.Deze definitie van een 'flexivoor' komt rechtstreeks van onze professor! En we kregen de opdracht om ons enkel te richten op de 'flexivoor'.Het is natuurlijk zo dat de flexivoor vlees niet onontbeerlijk vindt in een gezonde maaltijd, echter was onze definitie als volgt: "Voor een flexivoor past een stukje vlees onmiskenbaar in een gezonde voeding! Een flexivoor zal natuurlijk niet altijd vlees eten in elke maaltijd, maar wisselt juist af! Indien u vlees niet onontbeerlijk vindt in een gezonde voeding, dan bent u per definitie geen flexivoor, en bijgevolg werd u gericht naar het einde van de enquête. Wij willen immers geen product aanmaken dat gebaseerd is op de eisen van geen flexivoren, als ons product juist gesegmenteerd is op de flexivoren! Over je gedachten:Uw soep of salade met 100% groenten vind ik persoonlijk niet vernieuwend noch ouderwets. Het eerste wat in me opkwam is gewoon 'gezond'. Ik denk wel dat het een eerder onbekend product zal zijn op de consumptiemarkt omdat ik zelf nog geen dergelijke producten heb gezien in de winkel. Doorgaans voegen ze er vanalles en noch wat bij (fruit, kip, kaas en noem maar op). Maar toch denk ik ook weer niet dat het zou aanslaan op de markt omdat de gewone consument dit waarschijnlijk wel aanziet als iets ouderwets. Ik denk dat als mensen toch graag een soep of salade met 100% groenten eten, dit eerder zelf zouden maken dan voorverpakt in de winkel. De producten die je hebt opgenoemd zijn mij onbekend, maar het klinkt in grote lijnen wel gelijkaardig aan wat wij willen bereiken. De enquête die we hebben gelanceerd polst dan ook naar de eisen van de consument. Zaken als 'lage zoutconcentratie', 'hoog vitaminegehalte' en 'smaak' komen dus daar ook in bod. Wij zullen daar dan proberen rekening mee proberen houden en een product te maken dat voldoet aan die eisen. Ik denk wel dat dit anders zou zijn dan massaproductie omdat wij het nog in kleine schaal doen. Maar ik begrijp wel dat wanneer ze het op grote schaal beginnen doen, al eerder neigen om bewaarmiddelen/additieven toe te voegen, maar daar heb ik al student echter weinig inspraak op. Ik ben in het algemeen veel met u eens. Ik denk ook dat uw mening zou kunnen bijdragen aan ons onderzoek.U ben altijd welkom om de enquête opnieuw in te vullen in het geval onze definitie verwarrend was. Wij bedoelen wel degelijk dat u niet elke dag vlees hoeft te eten voor een gezonde voeding (en dus ook niet in elke maaltijd), maar dat u van mening bent dat een afwisselende consumptie van vlees/vis/vegetarisch kan bijdragen aan een gezond dieet.
Geplaatst: 8 november 201411 j diditde groentenvraag kwam 3 keer terug in chrome? De groentenvraag komt inderdaad 3 maal terug. Telkens éénmaal voor de top 3 van vleeswaren die u heeft aangevinkt.Had u bv. kip, kalf en kalkoen aangeduid als uw top 3, dan werd u telkens voor 1 van hen gevraagd wat u de beste combinaties leek. In de drie vragen staat telkens dezelfde verwoording maar telkens met een ander vleessoort.
Geplaatst: 8 november 201411 j Later vandaag kijk ik even naar het onderzoek. Maar na de introductietekst moest ik meteen denken van, je kan toch een plakje tomaat of avocado of iets op je brood doen naast je andere beleg als je groenten op je brood wil? Voor mij zou het geen meerwaarde hebben als het uit een potje komt. Dat kan je zeker ook doen! Uit mijn eigen bevindingen, leg ik ook soms tomaat tussen mijn boterhammen. Maar die worden al snel plat als ik ze meeneem naar school of ergens anders... En het gebeurt soms dat ik de volgende dag helemaal geen goesting of tijd heb om mijn tomaat/avocade verder te versnijden en tussen mijn boterhammen te leggen waardoor ze snel bederven. Ons product moet ook niet per se met 'tomaat of avocado'. Als we bv. wortelen toevoegen aan het product, dan zouden we al eerst ervoor zorgen dat deze de juiste textuur krijgt in het product. Als u dit zelf moet doen, dan kruipt er hier toch al wat tijd in denk ik. Of ik neem nu als vb. stel dat er uit dit onderzoek voortkomt dat pompoen goed aanslaagt bij de consument in ons product, (ik zeg niet dat u dit dan ook per se gaat eten of lekker vindt), maar dan moet je ook al apart een pompoen kopen en versnijden thuis en dat lijkt me ook al heel wat werk.
Geplaatst: 8 november 201411 j maar dan moet je ook al apart een pompoen kopen en versnijden thuis en dat lijkt me ook al heel wat werk. je zit hier op een moestuin forum
Geplaatst: 8 november 201411 j Ik kwam tot vraag twee en werd er daarna uitgeknikkerd. Omdat ik dus antwoordde dat ik geen kantenklaar product zou kopen dat voor 70% uit vlees bestaat en voor 30% uit groenten... Daarna was mijn mening duidelijk niet meer gewenst. Ook niet waarom ik dat niet wil enzo...Flut enquête... Hey Erny Bedankt voor je feedback!Voor het onwikkelen van ons concept, richten wij ons enkel op de mening van zij die geïnteresseerd zouden zijn om een dergelijk product te kopen. Hieruit halen we dan ook ideeën die we verder kunnen uitwerken tot een concept. Je hebt wel gelijk dat we informatie mislopen in het geval waarom je zo'n product niet wil aankopen, maar die informatie leek ons minder noodzakelijk omdat we het product toch moeten maken. Een dergelijke open vraag zou ook moeilijk te analyseren zijn als er zoveel respondenten zijn en wij hebben hier helaas weinig tijd voor. Dit is ook maar een enquête opgesteld door studenten. Wij zijn geen professionals die hier hun beroep van willen maken of effectief les in krijgen.Een enquete opstellen was een mogelijke alternatief die we vrij konden uitwerken. Wij hebben dit gedaan met de beste bedoelingen en het zo goed mogelijk proberen op te stellen, maar we aanvaarden alle kritiek die jullie hebben en zullen dit meenemen naar de toekomst toe.
Geplaatst: 8 november 201411 j maar dan moet je ook al apart een pompoen kopen en versnijden thuis en dat lijkt me ook al heel wat werk. je zit hier op een moestuin forum Dat is ook weer waar! In ieder geval nog eens bedankt voor jullie feedback!Het is niet de beste enquête, toegegeven. Maar we gebruiken dit dan ook enkel als een start voor het ontwikkelen van ons concept. Hiernaast verrichten we ook nog diepte interviews en focusgesprekken. Dit was een aanvullende optie om extra info te verzamelen op plaatsen waar we moeilijk/niet aan informatie geraken. Dat leek ons toch ook belangrijk, vandaar.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.