Jump to content

Hallo! Nieuweling op dit forum

balkontuinder

Recommended Posts

Hallo!

Omdat ik hier al een aantal dagen aan het lezen ben over welke stamboon ik het beste hoe in een pot kan kweken, dacht ik me maar eens voor te stellen. Na tien jaar niet meer getuinierd te hebben, ga ik komend jaar weer aan de slag. Omdat mijn mogelijkheden "beperkt" zijn, ga ik kweken in een zelfgemaakte halfsquare-garden en diverse potten/bakken. Dat is in ieder geval iets toch?

Het is nu niet de tijd van het jaar om nog vrolijk te gaan zitten zaaien en kiemen, maar dan heb ik in ieder geval vast tijd om te plannen, mijn balkon voor te bereiden en de halfsquare-garden te maken. En... het is vlak voor kerst, dus ik kan alvast wat benodigdheden uitzoeken om op mijn 'verlanglijstje' te zetten.

Groetjes,

balkontuinder

Edited by Guest

Dank RobO, Jorieke en Stan. Foto's zullen zeker volgen wanneer het af is!

De bak zal 120x60 cm worden, ongeveer 30 cm hoog. Het is wat duurder dan een kant en klare vierkantemeter-bak, maar dan houd ik in ieder geval nog genoeg loopruimte over. Ook wil ik twee SAMLA (IKEA) bakken plaatsen met bessen en ik heb ook nog een metselbak die vrij hoog is en voor kleine kruiden van die gewone rechthoekige plantenbakken die je aan de muur kunt schroeven. Misschien dat ik uiteindelijk ook nog een gardman plantenzak aanschaf van 100x40x30, maar ik ga eerst maar eens kijken wat ik van mijn kweekplannen kwijt kan in de huidige te bouwen constructie.

Overigens, als iemand zich geroepen voelt advies te geven over pruimtomaten die goed in een pot groeien, niethoger dan 1 tot 1,5 meter worden en waarvan de tomaten zelf ook nog eens lekker zijn, hoor ik het graag! Zelf ben ik ondertussen alvast het tomaten-vergelijk-topic (tomaten-proeven-vergelijk-t10420-190.html) aan het doorspitten maar daar staat niet veel in over de hoogte van de planten.

Hoi welkom

Tomaten in een pot kunnen best 2 meter worden....je hebt dit zelf in de hand...ligt een beetje aan de omstandigheden....de grootte van de pot zal daarbij van betekenis zijn en stop je met mest toevoegen, zal de plant niet veel meer groeien.

• 3 weeks later...