Antoine Geplaatst: 10 november 2014 Geplaatst: 10 november 2014 Dag allemaal, Eerdere jaren gebruikten wij op het complex altijd champignon-mest. Voor degene die het niet begrijpen; Deze mest komt uit de champignonteelt waar paardendrollen of vijgen gebruikt worden als bodem voor de champignonnen, als dit een jour oud is, wordt deze vervangen, de oude mest wordt dan vaak verkocht aan compost bedrijven of tuincomplexen. Nu constateer ik dat mijn productie afneemt.. Dus dit jaar heb ik gebruik gemaakt van koemest korrels, maar dan ben je weer afhankelijk van het weer, omdat de korrels de voeding pas afgeven zodra ze nat worden. Ik zag daar best verschil in. Nu heb ik voor mij en een paar andere tuinders dit jaar echte stalmest gevraagd bij de boer, die een jaar gelegen heeft (schijnt beter te zijn ivm het stikstof gehalte).Hoeveel mest gooi ik op mijn tuin? Ik heb 10 m3 besteld voor 8 tuinen van ca. 85 m3. Is dat teveel of juist te weinig, ik heb berekend dat je ongeveer 9 kruiwagens uit 1 m3 haalt... Maar hoe gebruik ik de mest op het beste? -Eerst spitten en daarna strooien?-Eerst strooien en dan spitten?-Spitten en in de sleuf mest leggen? Zal ik dan de champignonmest nog gebruiken als mulch, of beter van niet? Er zijn vast meer topics over, maar ik vond ze zo lang om door te lezen, vandaar dit nieuwe topic... Ik hoor graag jullie bevindingen.... Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
HuubvG Geplaatst: 10 november 2014 Geplaatst: 10 november 2014 Voor het gemak reken ik een kruiwagen of 10 per tuin. Dat is niet teveel. Koemest gaat langer mee dan paardenmest. Er wordt wel gezegd dat paardenmest elk jaar kan / mag / nodig is, koemest hoef je daarentegen maar eens per 3 jaar te geven. Staat geschreven in de oudere boeken... Alles kan. De meststoffen blijven het best behouden als je de mest onderspit. Echter dat is een ouderwetse, gangbare methode. Je kunt ermee mulchen, de bodem mee bedekken, maar dan verdampt er veel stikstof. Dit laatste kun je altijd nog blijven doen met de championmest en met verteerde, gecomposteerde paardenmest. Ik zou dus voor optie 2 en 3 van je lijstje gaan. Mest uitstrooien, sleuf graven, mest erin harken, volgende sleuf etc. Quote
Bit Geplaatst: 18 november 2014 Geplaatst: 18 november 2014 Er zijn vast meer topics over, maar ik vond ze zo lang om door te lezen, vandaar dit nieuwe topic...Ik hoor graag jullie bevindingen.... Gr Anton Sorry, niet zó aardig van mij ....... maar........ Quote
Antoine Geplaatst: 18 november 2014 Auteur Geplaatst: 18 november 2014 Ik begrijp je antwoord niet echt Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
weknow Geplaatst: 18 november 2014 Geplaatst: 18 november 2014 Dat mensen op het forum geen zin hebben om (opnieuw) een heel verhaal te schrijven speciaal voor jouw vraag, als er al heel veel over op het forum staat. We vinden het wel leuker als je zelf wat moeite doet en denken dan graag mee. Maar andere moestuiniers doen liever andere dingen dan een half uur een goed verhaal voor jou uitwerken, terwijl het voor jou te veel werk is om wat ze eerder schreven te raadplegen..... Ik denk dat Bit zoiets bedoelt. Rechtsboven is een zoekfunctie. Raadpleeg die eens met woorden als "bemesten", "koemest", "organische mest"....en "spitten". Een opmerking. Wat is oude mest? Een jaar oud is prima. Niet meer zo fel werkend. Maar is ie nog "mest" of verrotte/gecomposteerde mest?In het laatste geval zal de stikstof die er nog is gebonden zijn en niet meer uitspoelen. Ik zou ze dan niet onderspitten maar als bedekking van de bodem gebruiken. Op zand rond februari. Op klei grond nu al. Is ze niet verteerd, dan zou ik dat eerst doen. Of als een afgedekte of ingegraven hoop of vermengen met ander materiaal en (nog beter) laten composteren. (Maar mijn werkwijze is wat ongebruikelijk, wat niet wil zeggen dat het niet heel weloverwogen is en ik denk dat het de beste manier is voor een gezonde en ecologische en goed opbrengende moestuin ) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Antoine Geplaatst: 18 november 2014 Auteur Geplaatst: 18 november 2014 Dan begrijp ik het woord forum niet goed!! Dat betekend 'Praat plaats'... Als mensen geen vragen meer mogen stellen omdat die al gesteld zijn, is dit geen forum meer maar een Wiki. Dus even vragen aan de beheerder of hij de naam wilt veranderen naar MOESTUIN WIki.... ... Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Bit Geplaatst: 18 november 2014 Geplaatst: 18 november 2014 Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Aan de andere kant. Er zijn tal van topics die jouw vraag reeds zeer uitgebreid behandelen. Ons forum werkt toch óók wel zo, dat je via het gebruiken van de zoekfunctie, jouw specifieke vragen, zou kunnen stellen in de daarvoor bestaande topics. Maar je hebt óók wel gelijk hoor. Beter niet reageren dan ( door mij in dit geval ) mn excuus. Quote
HuubvG Geplaatst: 18 november 2014 Geplaatst: 18 november 2014 Zo wordt dit dan ook nog een lang draadje... @ Antoine, laat je nog wel weten wat je per slot gaat doen met de mest? Quote
Antoine Geplaatst: 18 november 2014 Auteur Geplaatst: 18 november 2014 Uhm ja natuurlijk sorry, Ik zal ook nog wat foto's erbij doen straks. Ik ga een sleuf maken en daar de mest in 'verkruimelen' en vervolgens iedere keer de plaggen op die rug leggen.. Stom verwoord, maar misschien snappen jullie het wel? Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Antoine Geplaatst: 18 november 2014 Auteur Geplaatst: 18 november 2014 Foto's van het storten, ik vind het mooie mest... Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
loes Geplaatst: 19 november 2014 Geplaatst: 19 november 2014 Dan begrijp ik het woord forum niet goed!! Dat betekend 'Praat plaats'... Als mensen geen vragen meer mogen stellen omdat die al gesteld zijn, is dit geen forum meer maar een Wiki. Dus even vragen aan de beheerder of hij de naam wilt veranderen naar MOESTUIN WIki.... ... Een forum is meer dan een simpele praatplaats, alle gesprekken worden opgeslagen waardoor een forum naast een praatplaats ook een naslagwerk is. Bij een praatplaats gesprek moet het van 2 kanten komen. Waarom zou iemand zijn tijd opofferen met het zoeken van info en uitschrijven van een uitgebreid antwoord, als de vrager het al teveel vind om 1minuut de zoekfunctie te raadplegen? Quote
Antoine Geplaatst: 19 november 2014 Auteur Geplaatst: 19 november 2014 No comments... Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
thea Geplaatst: 19 november 2014 Geplaatst: 19 november 2014 Zeer mooie mest.Kan je meteen in de gleuf gooien tijdens het spitten.Als je de helft nu laat rusten in een hoekje van de tuin,kan je het volgende jaar mee muchen/boven op leggen. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
HuubvG Geplaatst: 19 november 2014 Geplaatst: 19 november 2014 Bij een praatplaats gesprek moet het van 2 kanten komen. Waarom zou iemand zijn tijd opofferen met het zoeken van info en uitschrijven van een uitgebreid antwoord, als de vrager het al teveel vind om 1minuut de zoekfunctie te raadplegen? Toen ik de vraag van Antoine las, dacht ik: leuk onderwerp, ik heb zin om daar een antwoord op te geven. Misschien komt na mij iemand met een beter antwoord. En daarna iemand met nóg een beter. Ik voel het absoluut niet als opofferen. Het is gewoon een vraag van een forumlid. Een van de vele vragen van veel forumleden. En één van de vele andere forumleden vindt het aardig om proberen te helpen. Al een hele poos stel ik bijna geen vragen meer in dit forum. Gewoon omdat alles al gevraagd is en alle antwoorden zijn al gegeven. Zoek ik zo nodig buiten het forum en vind ook mijn antwoord. En krijg tenminste niet het te verwachten standaard antwoord dat ik eerst zelf maar eens moet zoeken. Het forum is groot geworden, heel veel deelnemers. Heel veel onderwerpen, vragen, antwoorden. Als je hier een antwoord op een vraag wilt krijgen met de zoekfunctie, dán ben je pas even bezig. Encyclopedie? Máák een encyclopedie. Een onderdeel van het forum: de moestuinencyclopedie. Ik beloof je dat die er nooit komt. Een Forum leeft, onze moestuin leeft. Wijsheden van een jaar geleden kunnen alweer achterhaald zijn. En vaak is de ene vraag nét effe wat anders dan de andere vraag. Dus wat mij betreft zouden veel meer mensen veel meer vraagjes moeten kunnen plaatsen. Wie het leuk vindt en denkt een nuttig antwoord te hebben, geeft dat, en wie daar geen zin in heeft, doet dat niet. Bespaar jezelf alsjeblieft díé moeite. Is dát niet vervelend, om steeds maar naar die zoekfunctie te moeten verwijzen? Ik zou me kunnen voorstellen dat daarom mensen af gaan haken hier. Vooral nieuwe moestuiniers die enthousiast hun eerste vragen stellen. Maar áls je dan een topic opent, rond dat dan ook af door eventueel te bedanken en te laten zien wat je met het antwoord / de antwoorden doet. Zomaar mijn gedachten hierover. Quote
loes Geplaatst: 19 november 2014 Geplaatst: 19 november 2014 [Het forum is groot geworden, heel veel deelnemers. Heel veel onderwerpen, vragen, antwoorden. Als je hier een antwoord op een vraag wilt krijgen met de zoekfunctie, dán ben je pas even bezig. daarvoor heeft het forum dus 2 heel goed werkende zoekfuncties. die via google en die van het forum zelf, voor ieder wat wils maar beide werken perfect om heel snel antwoord te krijgen. zullen we anders de zoekfunctie en alle oude posten maar weg gooien? want blijkbaar is het niet nodig en kan je beter elke vraag opnieuw stellen. Quote
thea Geplaatst: 19 november 2014 Geplaatst: 19 november 2014 Toen ik de vraag van Antoine las, dacht ik: leuk onderwerp, ik heb zin om daar een antwoord op te geven. Misschien komt na mij iemand met een beter antwoord. En daarna iemand met nóg een beter. Ik voel het absoluut niet als opofferen. Het is gewoon een vraag van een forumlid. Dus wat mij betreft zouden veel meer mensen veel meer vraagjes moeten kunnen plaatsen. . Ben daar meeeens. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
HuubvG Geplaatst: 19 november 2014 Geplaatst: 19 november 2014 (aangepast) zoekfunctie 19 november 2014 aangepast door Gast Quote
thea Geplaatst: 19 november 2014 Geplaatst: 19 november 2014 zoekfunctie werkt niet. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
HuubvG Geplaatst: 19 november 2014 Geplaatst: 19 november 2014 Sorry, heb het gewijzigd, probeer opnieuw! 503 antwoorden, waar zal ik eens beginnen? Quote
Antoine Geplaatst: 19 november 2014 Auteur Geplaatst: 19 november 2014 Amen!!! Allemaal iig bedankt!! Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
loes Geplaatst: 19 november 2014 Geplaatst: 19 november 2014 Sorry, heb het gewijzigd, probeer opnieuw! 503 antwoorden, waar zal ik eens beginnen? je zoekcriteria aanscherpen Quote
Antoine Geplaatst: 19 november 2014 Auteur Geplaatst: 19 november 2014 @Loes : Je kan zo de politiek in... Gaan we nu echt dit hele topic gebruiken om te kiften? Schei er alstublieft mee uit!! Van mij mag dit topic op slot!!! Groet Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Erny Geplaatst: 20 november 2014 Geplaatst: 20 november 2014 Snap niet waarom jij denkt dat er "gekift" wordt in dit topic??? Lees dat nergens uit.Er zijn gewoon verschillende mensen met verschillende meningen. Dat is géén kiften!!Dus is het ook niet aardig om mensen die de moeite nemen óm in dit topic te reageren op die manier neer te zetten. Je kan niet zelf bepalen hóe mensen reageren namelijk. En er is nix mis mee om mensen te duiden op de zoekfunctie. Vooral als het gaat over die onderwerpen die al vele malen besproken zijn.Als je iets zoekt dan geeft de zoekfunctie in de bovenste drie topics toch meestal wel de oplossing. In dit geval geeft Antoine aan dat ie te lui is om zelf te zoeken. Dan is het aan ons of we hem dan willen helpen of niet. Heel simpel.Vaak geven mensen dat níet aan en vragen ze eerst voordat ze ook maar even gezocht hebben op het onderwerp. Als ik dan vervolgens hun vraag of topictitel letterlijk in de zoekfunctie plaats dan heb ik altijd gelijk beet. Dat kunnen zij ook proberen, zo moeilijk is dat niet. Quote
Holland Geplaatst: 20 november 2014 Geplaatst: 20 november 2014 Moestuinforum was toch altijd gezellig? Een voorbeeld voor alle andere, omdat het hier kennelijk wel zonder teveel "gezeur" kan Zou zeggen praat het onderling even uit en schoon dit topic op en door.... Quote Vriendelijke groeten, Holland
HuubvG Geplaatst: 20 november 2014 Geplaatst: 20 november 2014 je zoekcriteria aanscherpen Oké, zoekfunctie gebruiken dan. Nu nog maar 230 antwoordjes. Tuurlijk is en blijft het hier gezellig en inderdaad, gewoon maar wat meningen. Wilde Antoine niet gewoon even wat aandacht voor zijn vrachtje malse koepoep? Moet ook kunnen toch? Je kunt ook elke vraag die al vaak gesteld is negeren. De vraagsteller krijgt helemaal geen antwoord en gaat alsnog zoeken. Wedden dat de meeste deelnemers wel weten van de zoekfunctie? Dat lijkt me nou juist zo vervelend, om ook het meest gegeven antwoord steeds maar te moeten geven: gebruik de zoekfunctie. Sorry Antoine, misbruik van je draadje. Had je maar moeten zoeken! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.