Waaslander Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Leek een interessant onderwerp worden in het begin . Maar 1 iemand schrijft dat hij spuit omdat volgens hem niet lukt om een deftige oogst te krijgen zonder . Gebruik dit dan om het tegendeel te bewijzen i.p.v. deze persoon te veroordelen . En stroomproblemen die er mogelijk aankomen in Belgen is juist ook een deel door de zonnepanelen . In de zomer is het mooi weer aangenaam om te fietsen dus auto blijft aan de kant en zonepanelen steken energie op het net want de productie is dan het grootst .Centrales sluiten om ze niet meer rendabel zijn door dumping prijzen in de zomer zeker tijdens de weekends . Maar in de winter koud neerslag toch maar die groene auto gebruiken op eigen verwekte energie wel niet op dat moment en elektriciteit kunt je nog steeds niet een tijd opslaan. Word deze stoom op een groene manier opgewekt die je in de winter verbruikt . Het is ook wat je weet hoe ver uw kennis rijkt (zonder iemand iets te verwijten ) Zo ooit gehoord van professor oplossing voor stroomprobleem is nieuwe generaties kerncentrales . Het kernafval dat we al die jaren verzameld hebben is nog de perfecte brandstof voor de nieuwe generatie kerncentrales . Dus cru gezegd een nieuwe kerncentrale van nieuwste generatie die enkel werk op kernafval van voorbije decennia levert groene stroom . Ja verwerkt afval en levert minder radioactief afval af . Quote
Bozo Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Waarom heb je tig posten nodig om deze mening te verkondigen? Na 1 post was die mening echt wel duidelijk. Alleen deelt niet iedereen deze mening en dat mag iedereen zelf uitmaken. Dus ik mag maar 1 post per topic maken waarin ik iets deel?Staat nergens in de forumregels o.i.d.Als ik daar een aantal posts aan wil wijden moet en mag ik dat volgens mij helemaal zelf weten.Dat het toevallig jouw mening niet is daar kan ik niets aan doen. Quote
Bozo Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Welke resistent rassen? Er zijn, voor zover bekend, nog geen tomaten die blijvend 100% resistent zijn. Enkel tomaten met een hoge resistentie en mooie verkoop praatjes. Bij aardappels hetzelfde al zijn ze daar een stuk verder met de ontwikkeling. Nah.....volgens mij loopt je dan een paar jaartjes achter.......Sarpo Mira is een aardappel die 100% resistent is, maar ook: Vitabella, Biogold, Triplo, Bionica en meerderen.Tomatenrassen: Mountain Magic, Mountain Merit, Defiant PhR, Jasper, Juliet zijn allemaal rassen die resistent zijn. Quote
loes Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Waarom heb je tig posten nodig om deze mening te verkondigen? Na 1 post was die mening echt wel duidelijk. Alleen deelt niet iedereen deze mening en dat mag iedereen zelf uitmaken. Dus ik mag maar 1 post per topic maken waarin ik iets deel?Staat nergens in de forumregels o.i.d.Als ik daar een aantal posts aan wil wijden moet en mag ik dat volgens mij helemaal zelf weten.Dat het toevallig jouw mening niet is daar kan ik niets aan doen. tuurlijk mag je meer posten aanmaken. alleen de manier waarop komt opdringerig en veroordelend over.dat is mijn gevoel bij jou posten (ook dat van anderen maar ik kan alleen voor mijn eigen gevoel spreken) en dat is iets wat je niet kant ontkennen. Welke resistent rassen? Er zijn, voor zover bekend, nog geen tomaten die blijvend 100% resistent zijn. Enkel tomaten met een hoge resistentie en mooie verkoop praatjes. Bij aardappels hetzelfde al zijn ze daar een stuk verder met de ontwikkeling. Nah.....volgens mij loopt je dan een paar jaartjes achter.......Sarpo Mira is een aardappel die 100% resistent is, maar ook: Vitabella, Biogold, Triplo, Bionica en meerderen.Tomatenrassen: Mountain Magic, Mountain Merit, Defiant PhR, Jasper, Juliet zijn allemaal rassen die resistent zijn. Leuk dat je de sarpo mira eruit pikt. die had ik toevallig in mijn tuin staan.Deze aardappel heeft geen 100% resistentie. score van 9 uit 10 is een van de beste scores maar nog steeds niet 100%. voor de tomatenrassen geldt hetzelfde; er zijn rassen met een hoge resistentie maar geen 100%. ook zijn de tomatenrassen nog niet stabiel en is er veelal geen blijvende resistentie. zoals in dit topic ook beschreven zijn er elk jaar weer andere rassen die tot de beste resistentie behoren (het verschilt zelfs per aanbieder wat nu de 10 beste rassen zijn). Quote
Bozo Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 De rassen die ik nu genoemd heb doen het prima.Ik heb zelf een aantal aardappelrassen geprobeerd waaronder de Sarpo Mira en daar groeit de Phytophtora gewoon uit.Ook met een aantal van de andere rassen heb ik prima ervaringen.De tomatenrassen stonden dit jaar bij mijn tuinbuurtje op de koude grond zonder overkapping en die gingen langer mee dan sommige planten die bij mij in de kas stonden.Half oktober heeft hij ze pas geruimd, dat is voor een tomaat open en bloot buiten best laat.En 100% resistentie?Dat bestaat niet want de resistentie word telkens doorbroken waarna er weer nieuwe rassen ontwikkeld zijn waarmee je dan weer voort kan, dat is afhankelijk van voortschrijdende kennis en inzicht.Wat wel zo is dat de biologische sector veel nieuwe rassen veredeld heeft die uitstekende resistentie bieden en dus een prima alternatief vormen voor het gebruik van pesticiden!Het gebruik van pesticiden is simpelweg overbodig!Heb je trouwens zelf wel eens van die tomatenrassen geteeld?Want dan zou je weten dat deze rassen het uitstekend doen onder extreme omstandigheden.Dus ga nu niet net doen of er geen alternatieven zijn, die zijn er plenty!Het is alleen maar zo: wil iemand er gebruik van maken, stelt iemand zich daarvoor open.....Het gebruik van pesticiden is dan gewoon de weg van de minste weerstand kiezen en geen zin hebben om je in alternatieven te verdiepen.Maar kom dan niet aan met het geleuter dat er geen alternatieven zijn, want die zijn er genoeg! Quote
weknow Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Sarpo Mira is een aardappel die 100% resistent is, maar ook: Vitabella, Biogold, Triplo, Bionica en meerderen.Tomatenrassen: Mountain Magic, Mountain Merit, Defiant PhR, Jasper, Juliet zijn allemaal rassen die resistent zijn. Was het maar zo duidelijk. Resistentie is hooguit plaatselijk en tijdelijk. Wordt steeds binnen enkele jaren doorbroken omdat de verschillende stammen van het schijnschimmel zich aanpassen. Goede kennis van wat phytophtora is, waarom echte resistentie (nog) niet bestaat en waarom het vaak toeslaat helpt veel in wat je hierover zegt.Je idealisme, Bozo, mag dan indrukwekkend zijn, maar met betere kennis van zaken en onderbouwing zou het me meer aanspreken. Bovendien ben ik er niet zo van gecharmeerd hoe je Antoine "aanpakt". Als jij je verantwoorde levensstijl dan al helemaal op orde hebt en precies weet wat goed en slecht is in dat opzicht, vind ik het te gemakkelijk om iemand die goed bezig is, maar het niet helemaal volgens jouw boekje doet , in "de hel der dommen en gedoemden" onder te brengen. Ik zou zeggen: Draag bij op dit forum met kennis en argumenten, want daar komen we allemaal verder mee. Mijn indruk is , dat bijvoorbeeld Antoine daar zeker oren naar heeft. Daarmee kom je verder en word je beter begrepen. Och...en ik sluit niet uit dat jij ook nog wel wat kunt opsteken van anderen...als je bereid bent "ons" serieus te nemen Edit: Deze post en de laatste van Bozo zijn tegelijk geschreven. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
loes Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 (edit, en nu post ik weer tegelijk met weknow, deze reactie slaat dus op Bozo) daar zeg je het goed, bij jou doen ze het prima. dat zegt echter niet dat ze het bij iedereen prima doen want dan zou er wel 100% resistentie zijn. niet bij iedereen groeit de sarpo mira door een besmetting heen, je zegt zelf al die resistentie wordt telkens doorbroken. Dat kan bijvoorbeeld komen door hoge ziektedruk(hoeveelheid sporen in de lucht/grond). bij sommige mensen ligt deze ziektedruk blijkbaar erg hoog, als er dan ook nog geen overkapping gebouwd mag worden voor tomaten dan is dat een plek waar de resistentie mogelijk wordt doorbroken. nee ik gebruik zelf geen resistente rassen, hier is de ziektedruk erg laag dus zelfs 'normale' tomaten deden het prima zonder afdakje.Maar ik kan me ook voorstellen dat het er bij sommigen er anders aan toe gaat, bijvoorbeeld zoals hier boven omschreven. als alle alternatieven niet werken? is spuiten dan nog steeds de weg van de minste weerstand? Quote
Bozo Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Och...en ik sluit niet uit dat jij ook nog wel wat kunt opsteken van anderen...als je bereid bent "ons" serieus te nemen Ik wil helemaal niet stellen dat ik niets van een ander zou kunnen opsteken, integendeel!Wat mij tegen de borst stuit met Antoine is dat hij zegt dat er geen alternatief is en daardoor veroordeelt is tot het spuiten van pesticiden.Dat is gewoon niet waar!Maar goed, zoals uitgelegd in mijn vorige post. Quote
Bozo Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 nee ik gebruik zelf geen resistente rassen, hier is de ziektedruk erg laag dus zelfs 'normale' tomaten deden het prima zonder afdakje.Maar ik kan me ook voorstellen dat het er bij sommigen er anders aan toe gaat, bijvoorbeeld zoals hier boven omschreven. als alle alternatieven niet werken? is spuiten dan nog steeds de weg van de minste weerstand? Spuiten is de weg van de minste weerstand......altijd!Bij ons is de ziektedruk altijd zeer hoog, vandaar dat wij constant op zoek zijn naar resistente rassen.In een verloop van 4 a 5 jaar kan een ras prima gebruikt worden, daarna is vaak de resistentie doorbroken en moet je op zoek naar alternatieven.Het kan echt wel, als je maar wil!En dat is wat vaak ontbreekt omdat het inderdaad wat meer werk is om je daarin te verdiepen.Maar er zijn alternatieven!En als je nu zelf eens dat soort rassen had geteeld dan wist je dat die prima presteren onder extreme ziektedruk.Dat er na een aantal jaren nieuwe rassen nodig zijn met vernieuwde resistentie is inherent aan voortschrijdende kennis en inzicht. Quote
loes Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Spuiten is de weg van de minste weerstand......altijd!Maar er zijn alternatieven!Ik stel een situatie voor waarin de genoemde alternatieven niet werken. en dan kom jij met het argument dat er altijd alternatieven zijn?nee sorry, op deze manier ga je niets leren. "don't judge choices if you don't understand the reasons" blijf maar lekker in je geweldige zwart/wit wereld, maar val anderen er niet mee lastig. Quote
Bozo Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Ik stel een situatie voor waarin de genoemde alternatieven niet werken Dat hoef ik me niet voor te stellen want dat is een situatie die niet reeel is......Er is namelijk altijd wel een ras (lees alternatief) dat werkt.Trouwens, als je nooit met resistente rassen hebt gewerkt, wat weet je er dan uberhaubt van?Je hebt een grote mond over verkooppraatjes en bladibla maar je hebt het zelf nog nooit geprobeerd dus je kan er niet eens over meepraten.Waar is je ervaring?Als je geen of weing ziektedruk hebt is het makkelijk lullen.Je hebt de mond vol over resistentie, geen ervaring en volgens mij wauwel je alleen maar anderen na.Ga eerst je huiswerk eens doen en dan praten we verder want je weet echt niet waar je het over hebt. Quote
loes Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 je kan de discussie niet op feiten winnen dus we gaan het op de man af spelen?nee sorry daar bedank ik voor. Quote
Bozo Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Beetje laf, grote mond over van alles maar inhoudelijk niets bij te dragen. En feit is dat resistente rassen een alternatief is voor pesticiden, dat weet ik omdat ik het getest heb en jij weet dat niet omdat je alleen maar anderen nalult!Dus wat nou feiten?Welke feiten heb je dan? Edit: uitgeluld dus! Quote
Erny Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Nou, volgens mij zijn de diverse meningen hier nu al meerdere keren verwoord. Misschien is het tijd om er over op te houden? Of anders misschien een apart topic aan het onderwerp wijden? Want het gaat wel lekker Off topic zo. Draagt niet echt meer bij aan de discussie ook. En het gaat niet om gelijk krijgen toch? En het is zeker niet netjes om mensen (die je ook nog eens niet kent) laf etc te noemen en ze te gaan beledigen. Door hard te gaan schreeuwen gaan mensen echt niet naar je luisteren. Zo komt je boodschap niet over en het lijkt me dat dat toch je doel is Bozo? Op onze biologische moestuinen/volkstuincomplex hebben we gelukkig een non-gif beleid dus ik ben nog steeds erg benieuwd naar eventuele "resistente" tomatenrassen. Quote
Bubbels Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Ik vind "uitgeluld dus" niet echt heel volwassen. Kunnen we weer ontopic? Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Bozo Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Ik vind "uitgeluld dus" niet echt heel volwassen Daar heb je gelijk in maar een mond vol hebben terwijl je er feitelijk niet over kan meepraten en niets met feiten kan staven is nog veel kinderachtiger.In de volksmond noemen we dat "jennen".......of treiteren, misschien wat duidelijker.Nawauwelen is niet zo moeilijk namelijk. @ Erny: Als ik je een tip mag geven over resistente rassen, Mountain Magic en Jasper staan op dit moment te boek als meest resistente rassen.Dit zijn F1 hybrides maar de zaden zijn niet goedkoop.Mijn tuinbuur had ze afgelopen seizoen staan, open en bloot en dat ging heel goed! Quote
Jorg Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Het is tijd om weer ontopic te gaan en de discussie over wel of niet spuiten te stoppen. Graag jullie ervaringen met betrekking tot de resistente tomaten. Het wel of niet spuiten is relevant, maar zo te lezen ook een keuze die bewust genomen wordt. Elkaar overtuigen mag, maar kan alleen op basis van gefundeerde argumenten, dito bronnen en vooral een volwassen discussie. Die zie ik hier niet meer. Tip: wacht even een uurtje voordat je een bericht in een dergelijke (persoonlijke mening) discussie beantwoordt. Quote
Waaslander Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Of anders misschien een apart topic aan het onderwerp wijden? Want het gaat wel lekker Off topic zo. Draagt niet echt meer bij aan de discussie ook.Er zijn al verschillende topics over samen tomaten kweken en daar proberen conclusies uit te trekken . Waarom dan geen topic over starten waar alles in gemeld word , ja dus ook dat er een bepaald ras toch erg snel ter prooi valt . Niet dat ik er aan twijfel dat er rassen bestaan die meer resident zijn ,maar vorig jaar is zo een topic geweest over verschil vroeg of laat zaaien van Rose de Bern geen conclusie uitgetrokken omdat tomaten allemaal te vroeg bezweken . Of kan je hier de conclusie uittrekken -is geen geschikt ras om in ons klimaat biologisch tomaten van te kweken ?-tomaten zijn niet geschikt om biologisch in ons klimaat te kweken ?Het op het jaar steken lijkt me eerder wat kort door de bocht -2014 ziekte ?-2013 te lang koud ? Ik ben zelf ook tegen spuiten met chemische producten . En alles zelf kweken gaat niet dan zijn het de zaken die moeilijk of niet zelf te kweken zijn zonder te spuiten die afvallen. Quote
Jorg Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Gedeeltelijk gaat die conclusie op. Het is natuurlijk een warmteminnend gewas dat in ons klimaat (vochtig, niet overdreven warm) snel ten prooi valt aan schimmels die hier perfect gedijen. Toch zijn tomaten zeer goed te telen, mits je aan een aantal voorwaarden voldoet (kom ik zo op). In ieder geval gaat op dat zowel spuiten als resistente rassen telen geen 100% garantie geven op succes. Vorig jaar stond een buurman op de tuin met tranen in zijn ogen omdat zijn (bespoten) tomaten ten prooi waren gevallen aan de ziekte. De resistente tomaten die ik 1 jaar heb geteeld (2 soorten - naam weet ik niet meer) werden op het volkstuin ook aangetast. Of dat net zo snel of later was dan de normale rassen weet ik niet meer. Maar... ...wat gedeeltelijk op gaat is dat tomaten buiten zonder overkapping niet te telen zouden zijn. In mijn achtertuin heb ik al jaren tomaten open en bloot buiten staan en elk jaar zonder een spoor van phytopthora. Teel ik diezelfde (niet resistente) rassen buiten op de volkstuin dan kom ik van een koude kermis thuis. De ziektedruk op het complex is te groot, zelfs zo groot dat tomaten onder een overkapping (dus geen gesloten kas) ook aangetast worden op vochtige dagen. Alleen in een kas zijn tomaten vrij goed (en met meer zekerheid op succes( te kweken. Dat komt vooral omdat de planten droog blijven en de temperaturen hoger liggen. Zowel in de kas als zonder kas gaat op dat je een aantal maatregelen kunt nemen om aantasting te voorkomen:- Voorkomen dat planten nat worden- Door ruime plantafstand, bladsnoei en verluchting zorgen voor wind en lucht in het gewas zodat het snel kan opdrogen (en de lucht niet te vochtig blijft in de kas)- zorgen dat grond/water/schimmels niet tijdens het watergeven op de bladeren kunnen spetteren.- aangetast blad direct verwijderen- En inderdaad, ook resistente rassen en eventueel spuiten is een optie (voor mij persoonlijk is dat laatste geen optie). Maar geen van alle bovenstaande genoemde geeft 100% garantie. Niet in de kas, niet met spuiten, niet met bovenstaande tips en niet met resistente rassen. Maar door e.a. in acht te nemen en te combineren als je dat wilt kun je best goed resultaat behalen zonder (al te veel) last te hebben van phytopthora. Om af te sluiten: Vergeet niet dat de sporen via de lucht aangevoerd worden en daar vrijwel altijd aanwezig zijn. De sporen kunnen tot enkele kilometer verspreid worden door wind, insecten en door opspattend water. De schimmelaantasting doet zich voornamelijk voor vanaf half juni en kan bij warm en vooral vochtig weer snel uitbreiden. Ideaal voor de ontwikkeling van de schimmel zijn relatief koele nachten en warm dagen in combinatie met een hoge luchtvochtigheid. Met name lange perioden waar het blad niet kan opdrogen door regen, mist en ook een hoge luchtvochtigheid buiten bevorderen de schimmel. Quote
Bozo Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Er is geen 100% afdoende middel tegen Phytophtora.......Maar de laatste jaren zijn er een aantal m.n. Amerikaanse F1 hybrides ontwikkeld die een bewezen hoge resistentie hebben tegen vroege en late blight.Deze rassen zijn pas sinds vorig seizoen op de Europese markt en die heeft mijn tuinbuur geprobeerd.Ik zeg niet dat je het kwaad uitsluit maar het is wel zo dat die planten + opbrengst het tot laat in de herfst kunnen volhouden.Daarmee kun je een behoorlijke oogst krijgen zonder overkapping o.i.d.De zaden is redelijk moeilijk aan te komen en ze zijn ook niet goedkoop.Ik koop ze bij een Nederlands en een Engels zaadhuis.Wellicht dat met voortschrijdend inzicht en kennis nieuwe rassen kunnen worden ontwikkeld de komende jaren.Ik denk dat dat zeker gaat gebeuren! Quote
simonvb Geplaatst: 6 januari 2015 Geplaatst: 6 januari 2015 Ik moet toegeven dat ik het spijtig zou vinden dat mijn gebuur zou spuiten met pesticiden aangezien het inderdaad jouw eigen biotoop ook beïnvloed. Het vraagt extra doorzettingsvermogen om een oogst verloren te laten gaan en er niets tegen te kunnen doen. Ik zou mijn buurman ook proberen te overtuigen om het niet te doen, echter begrijp ik momenteel nog wel waarom hij het zou doen. Niet iedereen is er zoveel mee bezig om de best resistente rassen op te sporen en pionier te spelen met nieuwe rassen. Hopelijk is dat binnen enkele jaren van de baan en hebben we 100% resistente rassen. Het alternatief is meestal naar de winkel achter bespoten tomaten gaan.In het topic werd misschien soms iets te veel op de man gespeeld maar we zijn toch ook weer enkele rassen rijker. Persoonlijk denk ik dat het suggereren van alternatieven meestal de beste oplossing is. De meeste mensen op dit forum zijn bereid om alternatieven uit te proberen,ik denk dat de meerderheid op het forum komt voor "extra" informatie te vergaren. Vind het wel nuttig en leuk dat je hier de betere resistente rassen zet, kunnen we deze alvast aanraden aan de mensen die spuiten (alsook aan anderen die steeds getroffen zijn). Quote
Waaslander Geplaatst: 8 januari 2015 Geplaatst: 8 januari 2015 Ik moet toegeven dat ik het spijtig zou vinden dat mijn gebuur zou spuiten met pesticiden aangezien het inderdaad jouw eigen biotoop ook beïnvloed. Het vraagt extra doorzettingsvermogen om een oogst verloren te laten gaan en er niets tegen te kunnen doen Ik ben zelf ook tegen spuiten . Maar vraag mij wel af wat ik het ergst zou vinden.- Mijn gebuur spuit- Mijn gebuur spuit niet en behandeld zijn tomaten planten niet optimaal en krijg de plaag en laat deze planten ook staan en dus grootte besmettingsbron ook voor mijn planten (zoals in de loop van vorig jaar hier een foto zien passeren als ergernis van iemand ) Quote
loes Geplaatst: 8 januari 2015 Geplaatst: 8 januari 2015 In de perfecte wereld zou idereen zorgvuldig met een besmetting omgaan en ook nog kiezen voor een speciaal/duur soort met een hoge resistentie. Helaas... Er zijn genoeg leden die geen tomaten/aardappels op hun tuin kunnen planten. Tussen spuiten en spuiten zit ook weer veel verschil. De ene werkt heel zorgvuldig en een anders spuit maar wat rond. Quote
jarno Geplaatst: 8 januari 2015 Geplaatst: 8 januari 2015 En daar gaan we weer. Ik heb even wat berichtjes verwijderd. Als je wilt reageren, reageer dan rustig en val niemand op welke manier dan ook aan.Veel succes met de herkansing! Quote
Bubbels Geplaatst: 8 januari 2015 Geplaatst: 8 januari 2015 Tnx jarno Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.