Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Resistente tomaten


Thebigone

Aanbevolen berichten

Weet iemand op het forum waar je in Nederland, gewoon in de winkel of webshop, zaad kunt kopen van Philovita f1? Is zover ik weet alleen te koop in Duitsland via webshops. Erg duur (4,99 euro voor een zakje met 6 zaadjes + hoge verzendkosten). Philovita schijnt niet gevoelig te zijn voor allerlei ziekten en een heel goede opbrengst te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige ziekte waar je in hobbyteelt echt last van hebt, is fytoftora (ook wel aardappelziekte genoemd). En resistentie daartegen is er waarschijnlijk niet.

 

In de beroepsteelt, waar in enorme kassen jaar in, jaar uit steeds weer tomaten worden geteeld, zijn er vele virale, schimmel en bacterie-aantastingen mogelijk die de productie kunnen beperken. (10% minder opbrengst is dan al echt een strop) Dit soort F1-hybrides worden voor de beroepstelers gemaakt en het is zeer de vraag of ze voor een hobbytuinder zin hebben. Al die genoemde ziektes spelen dan niet of nauwelijks en zijn in de praktijk niet merkbaar. De aantasting waar wij veel last van kunnen hebben, fytoftora, speelt juist in die enorme kassen niet (omdat vochtigheid en beluchting mechanisch geregeld worden).

 

Waarschijnlijk ben je veel beter en ook veel goedkoper af met een "gewoon" ras, liefst een vroeg of middelvroege soort die goed geschikt is voor buitenteelt. Op dit forum zijn talloze ervaringen en adviezen daarvoor te vinden. Lukt het je bovendien om je tomaten droog te houden (overkapping o.i.d.) en let je op vruchtwisseling dan heb je de best mogelijke omstandigheden voor een goede tomatenoogst.

 

In een kasje zijn er wat andere problemen soms. Vooral bepaalde bodemziekten (zoals kurkwortel) kunnen er opspelen als gevolg van meerdere jaren tomaten op dezelfde plek. Maar ook daarvoor bestaan wel oplossingen en maatregelen ...lees maar eens verder op dit forum. (Bijvoorbeeld: zoekwoorden: "tomaten", "kas", "ziekte" in de zoekfunctie rechtsboven).

 

Nog even over fytoftora. Er zijn wel wat rassen en soorten tomaten die er - misschien - iets minder snel last van hebben dan andere. Resistente zijn er niet! (Ook al wordt dit soms geclaimd). Wat mij persoonlijk opvalt is dat er sommige rassen zijn die (ook) wel ziek worden, maar in staat zijn om zich enigermate te herstellen bij beter weer en dan lekkere tomaten blijven leveren. Mijn ervaringen zijn te klein en beperkt om duidelijke aanbevelingen te doen en ik vind weinig verdere informatie over dit gedrag bij ziek worden bij verschillende rassen...maar voor mezelf heb ik een aantal rassen overgehouden die zich blijkbaar (tot hier toe) beter gedragen dan andere en ik ga zeker nog een aantal jaren meer ervaringen op doen om te zien of hier iets werkbaars inzit voor wie graag tomaten teelt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niemand houdt je tegen hoor, Thebigone Maar stel je verwachtingen niet te hoog, zou ik willen zeggen

 

En als je ze toch probeert, zijn we natuurlijk best nieuwsgierig naar je ervaringen ermee op dit forum!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En laat behalve je ervaringen met de (on)gevoeligheid voor phytophtora vooral nog eens weten hoe het zit met de smaak en andere eigenschappen van die Philovita F1 Harry . Nauwelijks gevoelig voor phytophtora wil nog niet zeggen dat je straks een lekkere tomaat op je bord krijgt. Zo werd bijvoorbeeld een aantal jaren geleden een worteltje op de markt gebracht met de toepasselijke naam Fly Away dat vrijwel resistent zou zijn voor aantasting door de wortelvlieg .Ik heb die Fly Away toen geprobeerd en terwijl ik anders veel last van wortelvlieg had bleek het met deze Fly Away inderdaad mee te vallen . Het klopte dus dat de wortelvlieg deze wortel niet zo lekker vindt , maar ik helaas ook niet.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon een keer proberen. De zaadjes zijn dan wel heel duur (ongeveer 1euro per plantje), maar daar is wel wat aan te doen. Daar moet je dan wel de tijd, ruimte en mogelijkheden voor hebben.

Je zou nl. heel vroeg 2 zaadjes kunnen zaaien. De andere 4 hou je voor de jaren daarop.

Van die plantjes haal je de dieven af, maar die gooi je niet weg. Je gaat ze stekken en opkweken tot planten die je rond half mei dan ongeveer zo groot hebt als je normaal zou hebben met gezaaide planten. De dieven hebben exact dezelfde eigenschappen als de twee moederplanten. Dit in tegenstelling met gewonnen zaad uit de tomaten. Het zijn wel F1 tomaten.

Het is te doen vooral als je veel planten wilt hebben. Je zou er 20 willen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Bij deze heb ik m'n lijstje voor 2015, hopend op een Phytophtora-loos jaar ....

 

WILD TOMAATJE 'Aurantiacum'

KERSTOMAAT 'Kanaan'

KERSTOMAAT 'Rote Murmel'

KERSTOMAAT ‘Tomatito de Jalapa’

ROMA TOMAAT 'De Barrao'

MIDDENMAAT STRUIKTOMAAT 'Siberian'

VLEESTOMAAT 'Myrto' F1 / 'Pyros' F1'

VLEESTOMAAT 'Ferline' F1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Robo, hier stonden verschillende soorten in de tunnelserre met alle raampjes en deur open.

Vanaf begin september had ELKE soort phyt ... .

 

Heb dan wel geen gier gegeven, maar de planten stonden er prachtig bij (al zeg ik het zelf )

De onderste bladeren eraf, goed dieven, voldoende verluchting, steeds aan de voet water enz ... het heeft niet mogen zijn.

 

Vandaar 2015 met enkele 'resistente' rassen proberen, ik ben eens benieuwd ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ook zeer benieuwd naar de resultaten. Hopelijk komen er wat goede soorten uit, zou ík in ieder geval erg blij mee zijn.

 

Nemen jullie van die soorten straks wel genoeg zaad af ter ruil?

 

Ik denk dat de meeste rassen hier F1 rassen zijn dus de zaadvastheid ?

Bij sommige staat er F1 bij maar dan Jasper waar geen F1 bij staat is volgens google ook F1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Robo, hier stonden verschillende soorten in de tunnelserre met alle raampjes en deur open.

Vanaf begin september had ELKE soort phyt ... .

 

Heb dan wel geen gier gegeven, maar de planten stonden er prachtig bij (al zeg ik het zelf )

De onderste bladeren eraf, goed dieven, voldoende verluchting, steeds aan de voet water enz ... het heeft niet mogen zijn.

 

Vandaar 2015 met enkele 'resistente' rassen proberen, ik ben eens benieuwd ...

 

ai, wat een pech, snap ik, dan toch maar minofmeer resistente, ik duim voor je

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me interessant dat we met enkele leden van dit forum deze rassen eens écht testen.

Ik denk dat ik een plant of 4 van elke soort ga zaaien, 2 in de tunnelserre en 2 buiten.

Sommige van m'n lijst zijn géén F1, dus daar bewaar ik zeker zaad van! (als ze resistent zijn gebleken )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ook zeer benieuwd naar de resultaten. Hopelijk komen er wat goede soorten uit, zou ík in ieder geval erg blij mee zijn.

 

Nemen jullie van die soorten straks wel genoeg zaad af ter ruil?

 

Ik denk dat de meeste rassen hier F1 rassen zijn dus de zaadvastheid ?

Bij sommige staat er F1 bij maar dan Jasper waar geen F1 bij staat is volgens google ook F1

 

De rassen die ik ga gebruiken zijn idd F1 hybrides.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaringen met "De Barao" en vooral "De Barao Pink" zijn wel erg goed. 100% resistent, zeker niet, maar zeker de roze uitvoering geeft bakken vol zeer smakelijke tomaten en zal de laatste zijn die sneuvelt aan aardappelziekte. Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat je voor een volledig resistente soort kiest als je de ellende van aardappelziekte al eens hebt meegemaakt. Het is naar.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar, spuit ik tegen aardappelziekte...

 

En ieder jaar een top opbrengst, jaloerse blikken van mijn mede-tuinders... hahaha

 

Ik ben wél de enigste die géén tomaten op de tuin eet (ongewassen), dat is dan wel weer jammer...

 

Gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de stand van zaken m.b.t. fytoftora en maatregelen die je kunt nemen:

 

http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=1252&Itemid=83

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Recente wetenschappelijke informatie over wat aardappelziekte precies is en hoe het werkt (Ik denk toch wel vrij goed leesbaar voor ons leken):

- http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/document/de-aardappelziekte

 

Dit gaat vooral over aardappelen en de grootschalige beroepsteelt. Toch zie je dat de meer ecologische benadering van Velt in de link hiervoor, goed aansluit op deze kennis.

Spuiten, als dat al een keuze is voor een amateur, is maar een kleine bijdrage aan oplossing (of beter nog leren omgaan met) van problemen met fytophtora. Andere maatregelen zijn veel essentiëler en maken veel meer het verschil. Bovendien is in de niet biologische beroepsteelt spuiten deskundigenwerk en anders compleet zinloos. Los van de gezondheidskant en ecologische kant, is er nauwelijks een oplossing van te verwachten voor het telen van tomaten of aardappelen door een liefhebber.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...