Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

En weer een update van www.levendehave.nl

"In het grootste deel van Nederland is de ophok- en afschermplicht voor hobbypluimvee weer van de baan. Alleen in de tien-kilometer rond de bedrijven waar vogelgriep is vastgesteld (Ter Aar, Hekendorp en Kamperveen), blijft de ophok- en afschermplicht ook voor hobbypluimvee van kracht.

Buiten de tien-kilometergebieden mag hobbypluimvee weer worden vervoerd. Het verbod op tentoonstellingen wordt voorlopig gehandhaafd."

Geplaatst:

Volgens mij was ophokplicht alleen voor bedrijven. Voor hobbyisten was er maar een ADVIES om dat ook te doen. Alleen dichtbij sommige gebieden (waar ze al vogelgriep hebben ontdekt) moeten ook hobbyvogels binnen blijven.

Ik ben sinds augustus ook een kippenhouder en ik maakte in het begin behoorlijk wat zorgen met alle ziektes en probleempjes enz. Maar volgens mij komt het uiteindelijk tot een keuze: wat is het best voor je vogel? Blije leven hebben en lekker rond scharrelen met een grotere kans op vogel griep OF binnen blijven, lijden en misschien minder kans op vogelgriep. Ja, het is misschien gemeen van mij, maar ik zou altijd kiezen voor een blijere kip en een betere financiele situatie, want ik heb maar 3 en als ze dan allemaal doodgaan is het verlies wel groot maar ik haal dan in de lente 3 nieuwe. Als ik zou 20 hebben en ze gaan allemaal dood, dan zou het misschien te duur zijn om opnieuw te beginnen. Dus bij mij stop ik vanaf nu met zorgen te maken en ik hoop gewoon voor de beste. Ik ben wel trots op mensen die speciaal iets hebben gebouwd, want dat is pas liefde (zoals willy met 120m2), maar niet als je dan wel een situatie creëert waar je 3 vogels of meer per 1m2 heeft. Soms is het gewoon niet mogelijk om iets te bouwen of doen, want het zou te duur zijn.

Jorieke, ik denk dat je vogels heel blij zijn als je niks doet, maar kan dat griep ook iets voor je varkens betekenen? Of is het griep ook gevaarlijk voor (varkens)vlees?

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

• 1 maand later ...
Geplaatst:

De vogelgriep is ook heel gevaarlijk voor mensen met een wat verlaagde weerstand kun je ook het loodje leggen als je de vogelgriep hebt

In de kern van alle problemen schuilt een kans

• 1 year later...
Geplaatst:

Ophokplicht is inderdaad voor commerciële gehouden pluimvee, hoewel er ook aan geraden wordt om je pluimvee op te hokken.

Ik laat mijn kippen nu gewoon nog buiten lopen, Maar te wel eens nadenken over hoe ik een overdekte uitloop aan mijn hokken kan maken.

Wil de juiste informatie dan kun je het best kijken op de site/ Twitter van NVWA.

Geplaatst:
Hobbykippen en kippen op kinderboerderijen

Voor niet commercieel gehouden vogels, bijvoorbeeld hobbykippen of kippen op de kinderboerderij, geldt een inspanningsverplichting. Contact met wilde watervogels en hun poep moet zo veel mogelijk worden voorkomen. Om hieraan te voldoen, kunnen hobbyvogels (voor zover dat al niet het geval is) bijvoorbeeld in een volière of in een ren worden gebracht. Dit geldt ook voor  dierentuinen en kinderboerderijen.

Bron: Website NVWA

Artikel 2 lid 2 uit de regeling:

Iedere houder van gevogelte neemt passende maatregelen om zo veel mogelijk te voorkomen dat het door hem gehouden gevogelte in contact komt met gevogelte van andere houders of met in het wild levende dieren, zoals in het wild levende vogels of hun uitwerpselen.
Regeling
~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

Hier in de buurt (grens henegouwen/oost-vlaanderen) word er ook weer over zieke kippen gesproken, kippen die dood zouden gaan aan ademhalingsproblemen.

Wij hebben 7 kippen, het binnenhok is veel te klein om iets anders te doen dan op een slaapstok zitten.

Buitenren is beschermd door 2 muren van het huis en is te klein voor grote vogels om te landen.

Moeten de kipjes echt binnen opgesloten?

• 1 maand later ...
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Die van mij lopen ook gewoon nog buiten..

In het gebied waar ik woon heb ik nog niks vernomen van een uitbraak, maar het kan ten aller tijden aan komen vliegen door andere vogels.

Het is maar te hopen dat het gauw verdwijnt..

Geplaatst:
Hier in de buurt (grens henegouwen/oost-vlaanderen) word er ook weer over zieke kippen gesproken, kippen die dood zouden gaan aan ademhalingsproblemen.

Wij hebben 7 kippen, het binnenhok is veel te klein om iets anders te doen dan op een slaapstok zitten.

Buitenren is beschermd door 2 muren van het huis en is te klein voor grote vogels om te landen.

Moeten de kipjes echt binnen opgesloten?

Dan zou je ze met netten van de buitenwereld moeten afschermen: http://www.demorgen.be/nieuws/ophokplicht-voor-pluimvee-en-vogels-maar-particulieren-worden-niet-gecontroleerd-b3de7909/

Lijkt me ook niet simpel. En zou dat nu echt werken?

Geplaatst:

Hier deze maand verlengd, hopelijk mogen ze maart eindelijk naar buiten scharrelen.

Netten is hier niet toegestaan, mag geen contact tussen dieren, "mest", voer, water en strooisel. Moet dus helemaal afgesloten zijn, wordt overgedragen via dieren, mest en contact voer/water/stroosel. En mogen geen vreemden etc bij de gevogelte, hygiëneregels zucht kortom hele circus.

Geplaatst:

Kippenbedrijf niet, als dat je vraag is

De regels zijn voor kippenboeren en hobbyhouders hetzelfde.

We helpen de JG en ZBK behouden, beide waren bijna verdwenen en problemen met fokken.

Geplaatst:

Ik doelde meer op een agrarisch bedrijf. De regel voor kippenbedrijven en hobbyhouders van kippen zijn niet gelijk. Bedrijven hebben een ophokplicht, de hobbyhouders een inspanningsplicht om contact met wilde watervogels zoveel mogelijk te voorkomen.

Groet, Fryske

Geplaatst:

Jane Doe woont in Duitsland. Daar gelden andere regels.

@Jane: misschien in je profiel je plaats / locatie aanpassen?

Ik word ook weleens op het verkeerde been gezet. Lees ik iets van iemand die in november zaait? Blijkt Antilliaans / Caraiben te zijn ...

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Zo goed Henk

Zodra ophokplicht en vervoersverbod vrij is, wordt het een stuk leger. Er is zoveel vraag naar JG en ZBK, krijg de meest rare vragen en verzoeken

Geplaatst:
Jane Doe woont in Duitsland. Daar gelden andere regels.

@Jane: misschien in je profiel je plaats / locatie aanpassen?

Compleet off topic (weet ik)

maar gezien de tekens die Jane gebruikte ging ik er vanuit dat Jane in Israël woonde

tekens even googelen en de betekenis is Israël

vreemd, op een forum waar klimaat een wezenlijke rol kan spelen in je antwoorden

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...