Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Een goedenavond forumleden,

Ik heb 't in de zoekmachine proberen op te zoeken maar het is maar net welke naam je het beestje geeft, dus niks gevonden. Dan maar een nieuw topic.

Is dit een handig hulpmiddel om bijvoorbeeld zelf sla vrij precies te zaaien?: https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/zaaihulpmiddelen_kweekkasjes/sub,2/pid,704/mini_zaaiapparaatje

Ik ben nogal lomp soms en vroeg mij af of zoiets echt handig is, misschien mensen met ervaringen hier?

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Dezelfde van aldi of lidle, doet zijn werk. En zo een zaaiwiel van wolf, handig bij rijen zaaien.

Geplaatst:
  • Auteur

Ok En die laatste JaneDoe, werkt dat beetje met verschillende maten zaden? Bijv. van mais tot wortelzaad?

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Ik heb ooit zo'n soort ding gekregen, in theorie handig voor in de tuin,

maar in de praktijk een rampenplan

Als er iets vocht bij komt, klonteren de zaadjes samen en krijg je ze er met geen mogelijkheid uit.

Geplaatst:
Is dit een handig hulpmiddel om bijvoorbeeld zelf sla vrij precies te zaaien?: https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/s ... apparaatjeIk ben nogal lomp soms en vroeg mij af of zoiets echt handig is, misschien mensen met ervaringen hier

Wat noem je precies te zaaien? ooit eens geprobeerd om per vakje van een tray 1 zaadje kolen, sla en ui te zaaien en vond het een ramp. Ik heb ook nogal dikke vingers en zonder dit hulpmiddel lukte het mij nog beter .

Andere kleine zaden die in de rij moeten gezaaid worden doe ik hoeveelheid zaadjes in koffie gruis en meng deze goed en verspreid dit over de in te zaaien rijen enkel zaden zijn meestal te vroeg op en dus te dicht gezaaid en zo krijg je toch een mooie verdeling

Geplaatst:

2 tips die je de paar euro voor zo een zaai-apparaatje besparen en veel beter werken.

1. Als het gaat om het verdelen (dunner kunnen zaaien) van heel fijn zaad, dan werkt het nog veel prettiger om de hoeveelheid te zaaien zaad te mengen met Brinta (of een soortgelijk gemalen graanproduct). Dat werkt beter dan droog en fijn zand, omdat het zaad veel beter verdeeld blijft. (Denk aan het zaad van wortel, sla, uien e.d. dat je heel gauw veel te dik zaait.).

2. Een heel scherp dubbelgevouwen papier is handig voor ietsje grotere zaden (zoals van kool, radijs, venkel enz). Doe de hoeveelheid die je wilt zaaien in de scherpe gleuf en tik zachtjes tegen het papier dat je licht schuin houdt. Met wat oefening vallen steeds maar een of enkele zaadjes, terwijl je over de zaaigeul beweegt.

Beide handigheidjes kun je ook combineren!

Te dik ( = te veel) zaaien belemmert de groei van je plantjes, vraagt extra uitdun-werk en is jammer van het geld

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Ok En die laatste JaneDoe, werkt dat beetje met verschillende maten zaden? Bijv. van mais tot wortelzaad?

Zo precies zaaien doet zo een simpel wiel ook weer niet, zonnebloemen gezaaid en die zijn wel mooi in rijen opgekomen. Voor het zaaien van grote stukken, te groot voor met de hand en te klein met tractor, is een handzaaimachine denk ik beter. Helaas ook een stuk duurder dus verder sparen, volgend jaar ga ik meer zaaien op grotere stukken met dat simpele zaaiwiel.

Geplaatst:

Zo'n apparaatje heb ik vorig jaar ook gekocht, maar ik gebruik het eigenlijk nooit. Zelf vind ik et eigenlijk ook alleen maar handig om breedwerpig te zaaien. Meestal bleven er ook zaadjes in de rand zitten waardoor het dekseltje niet meer wilde draaien.

Geplaatst:
  • Auteur

Dank jullie wel voor het delen van jullie ervaringen! En WeKnow bedankt voor de tip van het papiertje. Werkt eigenlijk 't zelfde. Nu nog ff oefenen

Vriendelijke groeten,

Holland

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic