brownie Geplaatst: 21 november 2014 Share Geplaatst: 21 november 2014 Ik ben een beginnende moestuinier. Het afgelopen jaar ben ik begonnen. Dat ging best goed, maar dan met voorgetrokken plantjes.Bijna alles dat ik zaaide, ontkiemde wel, maar zodra er een plantje van 1 of 2 cm of soms iets meer was gegroeid gingen een aantal soorten heel vaak dood. Dat gebeurde elke keer als ik het probeerde.Het ontkiemen doe ik in een vensterbank-kas in een vensterbank op het zuiden. Maar dan gaat het mis. Ik heb ze geprobeerd in de vensterbank te laten staan, ik heb 50 cm lager geprobeerd (zodat ze niet meer in de volle zon stonden), ik heb het op een koelere, iets minder lichte plek op zolder geprobeerd, maar niets werkt. Ik had al begrepen dat het transparante deksel eraf moet, zodra het plantje gekiemd is, dus dat heb ik ook al geprobeerd. Ik gebruik de gewone zaai- en stekgrond van de bekende merken, dus daar kan het volgens mij ook niet aan liggen. Ik geef ze ook niet te veel of te weinig water. Met andere woorden, ik weet echt niet wat ik verkeerd doe. Wat ik heb geprobeerd te zaaien is: komkommerplant, paprikaplant (die kiemde helemaal niet), spinazie, aubergine, tomaat, dille, bascilicum, winterbloemkool, etcWat zijn nu de meest ideale omstandigheden vlak na het kiemen van zaaigoed? Wie heeft voor mij een goede tip? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 21 november 2014 Share Geplaatst: 21 november 2014 dus je kiemplantjes gingen dood? hoe dan?kiemschimmels? (insnoering onderaan het plantje: te nat)verdroging (te droog...)verbranding? (blaadjes worden wit/bruin/gerimpeld: te veel warmte, licht of teveel mest) wat doe jij anders dan deze site? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
thea Geplaatst: 21 november 2014 Share Geplaatst: 21 november 2014 Als je kiemplantjes dood gaan,misschien 1 zaadje per bloempot.Misschien een beschadeging aan de worteltjes bij verpoten of te nat.En wanneer zaai je?? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 21 november 2014 Share Geplaatst: 21 november 2014 Beste Brownie, je hebt best wat vragen en we gaan je erbij helpen maar, een foto als je die er nog van zou hebben zegt meer dan 1000 woorden. Het is voor ons b.v. ook lastig om te weten of je ook echt niet te veel of te weing water hebt gegeven of dat je de zaailingen/plantjes al zou moeten gaan ompotten oid. De paprika's b.v. kunnen best heel erg lang duren om te kiemen(iets te koud kan het al snel tot een maand duren voor je wat ziet). De tip voor paprika is dan ook lekker warm houden op b.v. de vensterbank boven de verwarming. Maar dan gaat het mis. Zoals RobO ook al wil weten? Beschrijf eens wat er dan mis gaat idd vallen de zaailingen om ? verkleuren ze.En nogmaals als je er nog foto's van zou hebben en kan plaatsen kunnen we veel meer voor je betekenen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
brownie Geplaatst: 22 november 2014 Auteur Share Geplaatst: 22 november 2014 Foto's heb ik er helaas niet van gemaakt, maar meestal kleuren er een paar blaadjes (meestal eerst de onderste twee van de vier) bruinig of verdorren gewoon. Of het hele plantje verlept (wordt slap aan de bovenkant) en gaat dood. Heel soms heb ik wel eens schimmel gezien. Dus toen dacht ik dat gebeurt vooral als het te vochtig is of te weinig ventilatie in het kasje, dus gaatjes opengezet, maar aarde was niet eens echt nat, gewoon licht vochtig. Ik heb wel eens gelezen dat je een verkruimelde superol tablet kunt gebruiken bij schimmel? Dat heb ik nog niet geprobeerd. Maar zoals gezegd is schimmel meestal niet eens de oorzaak van het doodgaan. Ik heb wel een foto bijgevoegd van mijn vensterbank. Bovenop staan ze dus in de zon(als die schijnt) en op de grond dus in de schaduw. Op de vensterbank vind ik soms te warm en dan zet ik ze op de grond. Dat is toch nog licht genoeg? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
angela Geplaatst: 22 november 2014 Share Geplaatst: 22 november 2014 Ik had al begrepen dat het transparante deksel eraf moet, zodra het plantje gekiemd is, dus dat heb ik ook al geprobeerd.Wie heeft voor mij een goede tip? Deksel laten zitten tot je een plantje hebt, als je plantje al wat steviger/groter is dan pas de deksel eraf. En dan ook niet in een keer eerst beginnen met de lucht gaatjes die in de deksel zitten steeds verder open te zetten.Door die deksel krijg je extra warmte maar hij houd ook vocht vast en jij haalt dat ineens weg daardoor ontstaan ineens hele andere omstandig heden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mw vogel Geplaatst: 22 november 2014 Share Geplaatst: 22 november 2014 hoi Brownie,Het klopt gewoon dat lang niet alle kiemplantjes blij worden in een raamkasje...Zelf zaai ik uitsluitend pepers en paprika's in het kasje, de rest gaat in (schone) vleesbakjes of kleine potjes (tomaten, knolselderij, erwten en peulen). Verreweg de meeste soorten zaai ik echter ter plekke, in de volle grond! Spinazie zaai ik echt nooit binnen voor, dat is ook niet nodig, want die ontkiemt prima buiten. Ook wortels, allerlei kruiden (behalve basilicum), bieten, sla, bladgroente: gaat allemaal rechtstreeks de volle grond in, met prima resultaat. Dus dat is alvast iets wat je kunt veranderen, volgend seizoen. Ook de samenstelling van de zaaigrond kan verschil maken: ik meng 3/4 potgrond met 1/4 scherp zand, dat blijft minder klef. Ook: niet ontkiemde zaden alleen vochtig houden, met een plantenspuit. Vooral niet gieten!Losjes afdekken met een boterhamzakje met wat gaatjes erin geprikt is genoeg. En inderdaad, wel licht, niet zonnig!Succes ermee en laat nog eens horen of het beter gaat Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Almond Geplaatst: 22 november 2014 Share Geplaatst: 22 november 2014 over die paprika, hoe lang heb je die zaadjes de tijd gegeven om te ontkiemen? mijn paprika deed er 3 (!!) weken over om te ontkiemen. Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it" Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
brownie Geplaatst: 23 november 2014 Auteur Share Geplaatst: 23 november 2014 Bedankt voor alle reacties. Ik ga inderdaad maar eens wat meer buiten het kasje proberen te zaaien of ze langzamer laten wennen aan de lucht. De paprikazaadjes had ik uit een paprika gehaald en hebben wel 6 weken in het kasje gestaan zonder resultaat. Dus dit jaar maar met echte zaadjes uit de winkel proberen.Wanneer beginnen jullie eigenlijk met zaaien/voortrekken voor het nieuwe seizoen? Lukken paprika's of bijvoorbeeld doperwten al vanaf tweede helft januari? Ik durf eigenlijk in januari nog niet te beginnen, omdat als ik nu, in november, zaadjes zaai voor keukenkruiden (dille, bascilicum, munt) dan lukken ze ook niet. Komt dat door te weinig/te kort daglicht? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
thea Geplaatst: 23 november 2014 Share Geplaatst: 23 november 2014 Had je zaadjes van de groene of rode paprika?En nu zaaien is niet wenselijk met te weinig licht.Half maart is een goede tijd. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 23 november 2014 Share Geplaatst: 23 november 2014 Over de lichtbehoefte heeft forumlid Bit een mooi topic geschreven. Neem die maar eens door, is zeer verhelderend. licht-lichtbehoefte-t12172.html Het zaaien van pepers/paprika's kan bijvoorbeeld al vanaf januari (dat doe ik) óf ook nu al, maar dan heb je eigenlijk wel wat extra licht en warmte nodig. Daar zijn wel topics over te vinden op dit forum.Bijvoorbeeld: warmtemat-gezocht-t7816-10.htmlgroeilampenkastje-t4151.htmlOok erg handig voor je basilicum... Mijn warmtematjes heb ik hier vandaan:http://www.repshop.nl/verwarming/p-1a/10001--terra-heatmat.htmlMaar ook een waterbedverwarmingselement werkt goed. Onder goeie omstandigheden, ongeveer 25 graden constant, kiemen de meeste pepers wel in 3 á 4 dagen, sommige soorten doen er wat langer over.Het kiemen van de zaden kan je bijvoorbeeld ook met de Deno-methode doen.Hier wordt dat goed beschreven: http://www.mooiemoestuin.nl/zaaien-en-zaden/deno-methode/Dit is zowiezo een mooie duidelijke site om te raadplegen. Je kan per groentesoort zoeken en dan krijg je zaai- en teeltinformatie. En "groene" paprika's blijven niet groen... die kleuren uiteindelijk bij na rijping. En diverse zaden/soorten hebben hun eigen kiembehoefte. Warm of kouder, licht of donker, buiten of binnen, tijd van het jaar etc... Dus je zou het per soort moeten opzoeken en je zaaigedrag daarop aanpassen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.