essiebes Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Is de hoeveelheid loof die eraan groeit voorspellend voor de grootte van de bol knoflook die je zult krijgen? Ik moet namelijk dit weekend wat loof van de knoflook gaan gebruiken en ik weet niet of ik dan beter wat kan nemen van een plantje wat heel groot is of juist wat kleiner. Als de bol knoflook na het loof knippen niet echt goed meer gaat groeien kan ik net zo goed wat knippen van een klein plantje (heb niet zoveel nodig). Dan knip ik al het loof van 1 plant weg. Of beter van een grote plant zeg maar een derde van het loof wegknippen? Zou die dan daarna wel weer doorgroeien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merel Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Essiebes, mag ik vragen waar je het knoflookloof voor gebruikt? Maakt me wel nieuwsgierig. Ik wist niet dat je dat ook kon gebruiken. En mag ik nog een knoflookvraag toevoegen? Ik heb mijn knoflooktenen in maart in de grond gestopt. Er is daarna eigenlijk geen koude periode meer geweest. Ik ben een beetje bang dat mijn knoflook geen mooie bollen gaat vormen. Is deze lichting dan mislukt en moet ik aan het einde van het jaar opnieuw beginnen? Of kan ik alles laten staan en komt het volgend jaar vanzelf weer op? Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Voor wat betreft de 1e vraag: sorry, geen idee. Ik ga een klein stukje inplanten met teentjes, alleen maar voor het loof (zie tip van de week ) De 2e vraag: Ik denk dat je dit jaar gewoon kleine bolletjes hebt. Ik weet niet of je ze kunt laten zitten en dat ze dan volgend jaar dan wel een grote bol vormen... Of dat ze dan bij de mini teentjes ook uitlopen en dat het niet meer iets moois wordt (wel eetbaar uiteraard).Ik zou eind dit jaar gewoon gaan poten voor volgend jaar, en dat van dit jaar als bonus beschouwen. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
essiebes Posted May 6, 2011 Author Share Posted May 6, 2011 @Merel: Het loof van knoflook smaakt ook naar knoflook Ik was van plan om knoflookmayonaise en tzatziki te maken dit weekend en daar moet nogal wat knoflook in. Maar ik had bedacht dat ik dat dan met het loof van de knoflook ga doen omdat ik daar dus nogal wat van heb (of iemand moet me nu vertellen dat dat niet kan??) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Tuurlijk kan dat! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
essiebes Posted May 6, 2011 Author Share Posted May 6, 2011 oke bedankt! Dan hoef ik geen knoflook te kopen in de winkel en dan kan ik straks eindelijk iets schrijven in het topic 'wat heb je vandaag gegeten uit eigen tuin' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Lijkt mij erg lekker, en vooral handig dat je niet persé een teentje knoflook hoeft aan te breken. Zo gebruik je je hele plantje. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Ik heb laatst het loof op een pizza gedaan en oef! Ik rook nog 3 dagen naar knoflook! Je kunt het loof dus inderdaad gebruiken. Ik heb er zelf een klein plantje voor uit de grond gehaald omdat ik wilde weten hoe ver ze zijn. Ik kan je niet zeggen wat er gebeurd met de bol zelf als je al het loof (of een gedeelte) er vanaf gaat halen. Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
essiebes Posted May 6, 2011 Author Share Posted May 6, 2011 Oh en hoe zag de knoflookteen/bol er toen uit freggel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Als een stevige bosui. De onderkant was slecht een klein beetje gezwollen. Dat is wel alweer een maandje geleden. De bolletjes heb ik 1 november in de grond gestopt. Ik ben heel nieuwsgierig hoe ver ze nu inmiddels zijn, maar om steeds een streng uit de grond te trekken hiervoor... Mij kennende is het stukje met knoflook leeg voor ze goed zijn. Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Daar heb je gelijk de reden dat je loof zo sterk smaakte, loof van in najaar geplantte knoflook is inderdaad veel te sterk,die van het in voorjaar geplantte knoflook is wel heel subtiel van smaak! Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Ah! Ik vond al dat het loof veel sterker smaakte dan ik van knoflook gewent was. Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Mmmmmmm hier is de smaak van het loof net mild van smaak en geen riekende adem ervan. Ik zet de tenen met de preiplanter op 12.5cm.In het voorjaar begin ik telkens als we er nodig hebben voor bij de gebakken patatjes-sla-soep-scampi enz te rooien.Ik haal er telkens 1 weg en 1 laten staan, zodat ze uiteindelijk op 25 cm staan, makkelijker te onderhouden wat onkruid betreft, het is toch een open gewas. Momenteel zijn de jonge lookstengels al gerooid en zitten in de diepvries, te dik moeten ze nu ook niet zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merel Posted May 9, 2011 Share Posted May 9, 2011 Goed om te weten dat je knoflookloof ook kunt eten. Nou, wij hebben nog knoflook voor een weeshuis, want ik heb alles wat ik had gekocht maar in de grond gestopt . Veel ruimte neemt het nou ook niet in. Een deel in de makkelijke moestuinbakken, een deel in de border en een deel onder de appelboompjes die last van luis hadden. Denk dat ik een paar planten laat staan om te zien wat er volgend jaar mee gebeurt. Ik hoop eigenlijk dat ze zich dan verder ontwikkelen. Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted May 9, 2011 Share Posted May 9, 2011 knoflook loof, vind het ook een heel sterke maar lekkere smaak hebben. Gebruik 1 stengeltje op 10 sprietjes bieslook of in combi met uienloof door de sla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mika Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Hallo, Ik heb vorig jaar november ook knoflook geplaatst voor de bol.Maar de loof knippen jullie dat gewoon en op welke hoogte ?en groeit de bol dan gewoon verder ? Dit is wel leuk want dan kunnen we al eerder genieten van onze knoflook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Dat is leuk bedacht van je maar helaas heeft de knoflook het loof nodig om de bol te kunnen ontwikkelen.Jeanne weet dat ook nog wel. Dus als je loof wilt oogsten zet dan wat teentjes bij elkaar in de grond en knip daarvan maar verwacht geen grote oogst qua bol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mika Posted March 30, 2017 Share Posted March 30, 2017 Ok bedankt voor je antwoord Dan ga ik dat dus niet doen. Wat ik wel ga doen is een paar teentjes voor de loff er bij plaatsenThx alot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cees Tabak Posted April 1, 2017 Share Posted April 1, 2017 Verbaasd me een beetje dat niemand hier zegt "ho stop". Wacht tot de bollen eruit kunnen en behandel de stelen als aparte groente. Er kan NIETS tippen aan gegrilde knoflookstelen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
William Jellesma Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Kent iemand Kees Knoflook uit Leusden? Van hem leerde ik zijn "knoflookprut" kennen.Jaren geleden bij hem de eerste partij knoflook gekocht en van die partij heb ik elke keer de helft gebruikt in de keuken, de andere helft als nieuw zaaigoed. Zodoende had ik uiteindelijk 200 tenen in de grond staan waar ik een behoorlijke hoeveelheid bloemstengels van oogste. Ik probeer de stengels te oogsten voordat de bloemknoppen open gingen. Alle stengels knip ik klein zodat ze makkelijk in de keukenmachine kunnen. Tijdens het snijden voeg je dan olijolie toe tot je een prut krijgt, ongeveer de smeerbaarheid van pesto. Als laatste doe je een scheut citroenzuur erdoorheen en wat zout. Ik deed dit in jampotjes en zorg ervoor dat de prut onder een klein laagje olijfolie komt zodat het lang bewaard kan blijven. Uiteindelijk is dit bijna een jaar te bewaren in de koelkast. Wat wel opviel was dat de prut na verloop van tijd zoeter werd, maar nog erg lekker. Mocht je in je keuken weinig tijd hebben om die kleine teentjes schoon te maken dan neem je een lepel (of twee) van je prut en doe je dat door je gerecht. Succes! Oja, de vraag was of grote stengels ook dikkere bollen geeft. Dit is bij mij wel het geval. Quote Tuinieren volgens www.natuurlijkemoestuin.be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Jullie hebben het over "stengels" en bedoelen daarmee hoogst waarschijnlijk de bloemstengels.De vraag van TS gaat over het oogsten van het loof, het "blad" dus... De bloemsténgels zijn inderdaad een delicatesse, als pesto of gegrild of of en en en en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts