Geplaatst: 10 december 201411 j OPROEP AAN ALLE MOESTUINDERS (ofwel, iedereen die zelf groenten en/of fruit verbouwt): Voor mijn afstudeerproject ben ik bezig met het ontwikkelen van een concept voor het teveel aan producten uit moestuinen. Zouden jullie deze enquête in willen vullen? Het kost slechts enkele minuten van jullie tijd en wie weet komt het jullie straks nog wel heel goed van pas....!! Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar jullie mening! Zie onderstaande link:http://www.thesistools.com/web/?id=442741
Geplaatst: 10 december 201411 j TE VEEL heb je niet,anders geef je het WEG. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 10 december 201411 j Heb dit zo goed mogelijk ingevuld, alleen ik heb nog een ouderwetse GSM, eentje waar ge kunt mee telefoneren. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 10 december 201411 j Je bent niet de eerste (en vast ook niet de laatste) met een vergelijkbaar idee. zo even een paar enquêtes die gebaseerd zijn op een overschot.:groentebuur-concept-t11565.htmlcro-op-t11375.html Vraagje, hannah ? heb je zelf een moestuin?heb je enig idee of er inderdaad een teveel aan groente is wat aangeboden kan worden via zo'n app? ik merk daar persoonlijk onder de moestuinierders namelijk weinig van. er wordt amper iets weggegooid. overschot wordt ingevroren, ingemaakt, geweckt, gedroogd voor later (vaak de winter) of weggegeven binnen de eigen kenniskring. zelfs als er dan nog iets over zou blijven zijn er al veel wegen om deze weg te geven.
Geplaatst: 10 december 201411 j Toch de enquête eens bekeken. de definitie ' teveel aan producten uit eigen (moes-)tuin" is op verschillende manieren in te vullen. voor mij is groente verwerken tot andere producten, invriezen, inmaken, geen "teveel aan producten uit eigen (moes-)tuin", ik vul dus ook in dat ik geen overschot heb. iemand die groente kweekt voor zijn familie of voor zijn dieren noemt dit gedeelte geen overschot. overschot is namelijk dat wat overblijft, iets wat een bestemming heeft blijft niet over.
Geplaatst: 10 december 201411 j Ik herken de dubbelheid die je beschrijft, Loes. Ik teel voor een deel ook dingen om in te vriezen, te conserveren en beschouw dat niet als "over". Toch ook een compliment voor de doordachtheid en zorgvuldigheid waarmee deze enquête is gemaakt en het correcte Nederlands. Dat zie ik allemaal vaak veel "minder". Neen, ik ben niet zo van de app's en blijkbaar gaat deze enquête daar toch vooral over. Of daar behoefte aan is en op die manier goed zal werken, kan ik niet inschatten. Of een mogelijk overaanbod is van dat soort initiatieven? (Die markt, want dat is het ook, is vrij makkelijk aan te boren lijkt het in dit digitale tijdperk). Maar waar ik zelf zeker wel het nut van in zie is je spullen (groenten, fruit, plantjes, brouwsels ervan ingemaakt enz.) te kunnen ruilen en uitwisselen. Je hebt niet alles zelf (hoeft ook niet) en soms hebben anderen (veel te) genoeg waarmee ik dan blij ben en kan aanvullen en ik meer dan genoeg waar een ander weer blij mee is. Dit forum en dan vooral de Moestuinforumdagen is voor mij een manier om dat te doen. Ik denk ook aan de zadendozen en enveloppen die we rondsturen. Ook met de Velt-afdeling hier organiseren we plantjesmarkten en oogstmarkten die ook daarvoor zijn. Voor mij mag dat meer. Ik kweek zelfs dingen speciaal om weg te geven of uit te delen, omdat mensen ze niet kennen of omdat ze moeilijker te krijgen zijn. En als ik dan wat leuks terugkrijg, ben ik er blij mee. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 10 december 201411 j @Weknow ruilen is een goed en leuk idee.Je kan dat ook zelf organiseren.Ik zie dat er veel in Brabant zijn (Leden),dicht bij jullie?Ruilmarkt .............??Was maar een idee,te veel spullen,nee ruil spullen. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 10 december 201411 j Heb aangegeven dan wel te willen ruilen en niet te verkopen. Weet niet waarom, zit tussen de oren denk ik. Verbouw in eerste instantie voor mezelf en niet voor de handel.
Geplaatst: 10 december 201411 j Ik heb meegedaan en wil je ook nog even een aanvulling geven op wat hier al is aangegeven aan app's/site's e.d. N.l. : http://groenteruilen.nl/ en er zijn ook best veel facebook groepen over dit onderwerp. Daar komt bij dat als je zelf moeite hebt gedaan iets te verbouwen je het vaak niet zo snel weg zal gooien en dus al eerder e.e.a. zal weg geven of ruilen als je al te veel van een product zou hebben. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.