Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Cro-op

Cro-op

Recommended Posts

Dag allemaal,

Vanuit NL Innovators zijn wij bezig met de ontwikkeling van een idee met de naam Cro-op. NL Innovators werkt aan conceptontwikkeling door een vereenvoudigd innovatieproces. Wij zijn op zoek naar een manier om het weggooien van verse groenten en fruit te verminderen en dit op een betaalbare, sociale en duurzame manier te kunnen aanbieden.

Cro-op

Veel mensen hebben als hobby een volks- of moestuin. Onze opdrachtgever denkt dat deze groente- en fruitverbouwers bij elkaar meer voedsel oogsten dan ze op kunnen eten of kunnen weggeven. Er is dus een overschot aan verse fruit en groenten wat wordt weggegooid. En dat terwijl er een groeiende vraag lijkt te zijn naar lokaal verbouwde, verse, betaalbare en onbespoten groente.

Wij zijn dus op zoek naar een distributiekanaal/manier wat de groenteverbouwers en afnemers samenbrengt en in die zin een win-win situatie willen creëren.

Hiervoor is het van fundamenteel belang dat de eisen en wensen van zowel potentiële afnemers èn groenteverbouwers in kaart brengen en in een distributiekanaal samenbrengen. Een deel van de opbrengst zal gaan naar de verbouwers en naar behoud, uitbreiding en ontwikkeling van het systeem.

Doel

Cro-op voorkomt dat er geen verse groenten en fruit meer worden weggegooid en voor een betaalbare prijs terechtkomen bij mensen die er belang bij hebben. Dit stimuleert het consumeren van verse groente dus een gezondere samenleving, biologische groenteteelt en lokale sociale contacten (afnemer en verbouwer komen samen).

De bedoeling is om dit op lokaal niveau te starten en een universeel systeem te creëren wat zo over te plaatsen is naar een andere regio. Bovenal is het dus een erg duurzaam idee; waar de groente wordt verbouwd wordt het ook gegeten, dus geen vervuiling van transport bijvoorbeeld. Er ontstaan nieuwe relaties tussen tuinders en afnemers en tussen mens en natuur. Uiteindelijk kunnen er zelfs nieuwe banen ontstaan uit dit idee.

We willen u vragen mee te denken over dit idee en weten hoe u hier als tuinder over denkt en vragen de enquete via onderstaande link in te vullen.

http://goo.gl/yrarNm

Hiernaast staan wij uiteraard open voor al uw suggesties, opmerkingen, tips en nuttige contacten.

U kunt ons bereiken via [email protected].

Met vriendelijke groet,

Team Cro-op

Ik neem aan dat het dan vooral gaat om fruit/noten? Want iemand met wat teveel sla of courgettes gaat die natuurlijk niet ergens heen brengen, voor de paar centen die hij dan krijgt. En wie betaald de opslag en verdeling etc.? Er kunnen zelfs banen ontstaan uit dit idee? Dat lijkt me prachtig, maar ook onmogelijk. Nederlanders kosten veel teveel geld.

Als er nou veel mensen zijn die speciaal voor dit project willen kweken, dan is het al een ander verhaal.

Is dit de zoveelste hulporganisatie waarvan de CEO op de duur een zeer goede wedde zal opstrijken?

Het 'goede doel' blijkt maar al te dikwijls zakkenvullerij te zijn.

Sorry dat ik het zo zie maar wie hier aan huis komt kan wat groente krijgen als er over is maar dan zonder tussenpersonen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Ingevuld.

Ik zelf denk dat dit idee niet veel kansen heeft. Denk dat het omslachtiger is dan je groente in een biologische winkel kopen. Wie weet is het goedkoper.. Maar of mensen zoveel moeite (op een website kijken, een aanbieder uitzoeken, er naar toe gaan, etc) willen doen voor een goedkoper prijsje? Het is toch wel erg makkelijk als je voor 30 of 40 cent (zou niet weten hoeveel exact) meer naar een biologische winkel stapt en direct hebt wat je hebben wilt.

De consument wilt nou eenmaal dat alles makkelijk is. En ja, er zijn ook mensen die een biologische winkel wellicht niet kunnen betalen.. Maar zouden die dan wel gaan voor een biologische komkommer die alsnog 40cent (bijvoorbeeld) duurder is dan die bij de Lidl? Ik betwijfel het.. Ik denk in ieder geval niet dat je van die doelgroep rijk zal worden.

Onze opdrachtgever denkt dat deze groente- en fruitverbouwers bij elkaar meer voedsel oogsten dan ze op kunnen eten of kunnen weggeven. Er is dus een overschot aan verse fruit en groenten wat wordt weggegooid. En dat terwijl er een groeiende vraag lijkt te zijn naar lokaal verbouwde, verse, betaalbare en onbespoten groente.

Lokaal en vers zullen de groentes zijn, maar er zijn ook mensen die hun eigen groenten wel bespuiten tegen lastige ziektes of insecten. De meeste mensen zullen het niet doen.. Maar je kan er niet 100% vanuit gaan dat elk stukje groente wat je krijgt onbespoten is. Je zal dan mensen een soort contractje moeten laten ondertekenen dat ze niet bespoten zijn.

Ook ingevuld.

Mij lijkt het ook een vrij kansloze onderneming. Er zouden in principe dagelijks mensen met brommertjes oid standby moeten staan om overschotten op te halen en naar de verspreidingspunten te brengen, want ik kan me niet voorstellen dat mensen die drie courgettes over hebben dat zelf weg gaan brengen als ze het ook gewoon aan hun buren kunnen geven. Dat kan qua kosten echt nevernooitniet uit. En denk aan hoe veel verspreidingspunten je moet hebben om dit te laten werken; mensen doen nu eenmaal meestal toch de dagelijkse boodschappen bij de dichstbijzijnde supermarkt. En hoe wil je de vraag-aanbod balans managen? Dat lijkt me een vrij onmogelijke taak?

Daar komt nog bij dat ik niet de indruk heb dat mensen ooit oogstoverschot hebben dat weggegooid wordt. Het wordt geruild, ingemaakt, weggegeven of gebruikt om zaden van te oogsten.

Maargoed ik ben toch wel benieuwd wat er uit komt. Als blijkt dat er wel veel mensen zijn die oogstoverschotten weggooien, dan is het natuurlijk goed om dat te onderscheppen. Maar dan nog denk ik eigenlijk dat mensen dat liever gratis weg zouden geven aan bijvoorbeeld een voedselbank, dan het voor commerciele doeleinden te gebruiken (of is dat mijn eigen naieve idealistische hoop? ).

Overigens is er sinds kort een facebookgroep die geheel geweid is aan oogstoverschotten. Dat wordt daar dan gewoon geruild of gratis weggegeven. Hoe zijn jullie van plan om met dergelijke initiatieven te concurreren?

Edited by Guest

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Dag jongens, daar zijn jullie weer. (Dit keer schrok ik niet zo... ). Volgens mij heb ik jullie woensdag gesproken op de Piccardthof.

Goed dat jullie hier een enquete plaatsen om een nog breder beeld te krijgen. En ik zie aan de eerste reacties dat die al dezelfde kant opgaan als woensdag.

Succes!

En mijn mening weten jullie al (zal de enquete ook nog invullen).

Ik gooi niks weg. Ik plan hoeveel we nodig hebben en zaai dat dan. Een rijkere oogst wordt verwerkt, ingevroren, gedroogd, geweckt en later gebruikt. Zelfs het daaruit voort gekomen afval, gaat hier naar de kippen.

Ik denk dat de meesten hier geen hele zakjes sla zaaien....

Wij zijn op zoek naar een manier om het weggooien van verse groenten en fruit te verminderen en dit op een betaalbare, sociale en duurzame manier te kunnen aanbieden.
Welke bron hebben jullie dan gebruikt om te weten/aan te nemen dat wij veel weggooien als moestuinders ? En waarom jullie denken dat je als je al het zoveelste project in dit soort projecten bent dat mensen jou het gaan geven ! om geld te verdienen waar de andere projecten of te ruilen of gratis zijn ? (denk aan b.v. groentenruilen.nl)Wil je de echt te veel geproduceerde groenten e.d. ga dan eens bij groentenveilingen e.d. kijken en vragen, n.l. daar wordt e.e.a. doorgedraaid.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Ik gooi niets weg tenzij het echt niet te eten is (= rot).

Door gedoseerd te zaaien probeer ik de hoeveelheden zo goed mogelijk te plannen en dat gaat heel behoorlijk.

De kelder staat nu weer lekker vol met nieuwe inmaak voor de winter en vroege lente en straks komt daar nog de ingekuilde groente bij.

De inmaak van vorig jaar is op een paar potjes na opgegaan, dus ook die hoeveelheid klopt aardig.

Vorig jaar had ik wel meer courgettes dan ik zelf nodig had, maar die zijn in de monden van niet-moestuinierende buren verdwenen.

Dit jaar is de courgette-oogst stukken kleiner.

Voor extra telen is mijn tuin niet groot genoeg.

Edited by Guest

Ik denk dat mensen die de moeite hebben gedaan hun eigen voedsel te verbouwen sowieso bewuster ermee omgaan....marktkramen en supermarkten en mensen die daar aanbiedingen in een opwelling kopen, díe gooien een hoop weg!

Ik vind de gedachte en eventueel initiatief ( het is nog maar de inventarisatie-fase ) eigenlijk heel erg toe te juichen. Ik heb hem ingevuld, met de aantekening zelfs, dat ik bij behoefte er wel voor wil telen ook ( eventueel , met een hoop mitsen en maren ) Heb ik nu een rij andijvie staan wat gewoon zonder weggooien ook op gaat ( zo ook sla en spinazie en kolen enz ) , kan ik met eigenlijk dezelfde moeite ook 2 rijen andijvie zetten. Maar 3 ook wel

Dat weggooien, dat idee daarvan, die aanname, kan ik me iets bij voorstellen als je bij mij op de tuin komt kijken tijdens dat de sperziebonen plukklaar zijn. Echt debiel veel sperziebonen, ondanks dat ik gespreid gezet had. Kilo's kunnen ze van me krijgen. Ik had echt moeite om het aan de man te brengen afgelopen zomer. Is me wel gelukt overigens hoor. Maar veel is naar buren van en de buren daar weer van gegaan. Wat in wezen hetzelfde is als dit.

Tja. Ik zal misschien wat naïef zijn ofzo. Maar ik snap een hoop van jullie reacties niet zo hoor. Wat is er nou mis met zo'n onderzoekje. Of het haalbaar is of niet ( en er bestaan al initiatieven op dit vlak ja ) is toch niet aan ons ? Laat ze lekker uitzoeken en nadenken en brainstormen daar. Wie weet wat er uit komt daar.

Zelf lever ik wel eens aan een kok van http://www.thuisafgehaald.nl in de buurt. Dat is net zoiets, maar weer anders. Laat ze lekker bedenken out of the box.

Wat is daar toch mis mee.

Tja. Ik zal misschien wat naïef zijn ofzo. Maar ik snap een hoop van jullie reacties niet zo hoor. Wat is er nou mis met zo'n onderzoekje. Of het haalbaar is of niet ( en er bestaan al initiatieven op dit vlak ja ) is toch niet aan ons ? Laat ze lekker uitzoeken en nadenken en brainstormen daar. Wie weet wat er uit komt daar.

O.a. @Bit, dit soort ideeen komen uit o.a. Amerika overwaaien vanuit de stadslandbouw, het UrbanGardening. Ze hebben het hier in hun initatief over minder transport bewegingen. Als je daar even op google naar zoekt kom je o.a. resultaten van Wageningen tegen die juist aangeven dat dat hier in Nederland dus geen winst geeft. Zelfs hier in Amsterdam ben je met de bus, tram, trein, fiets, auto en zelfs te voet in 5 tot 30 minuten bij de boer. Verder ben ik heel blij met buiten de " BOX " denken en is mijn mening dat ze zelf iets beter vooronderzoek hadden kunnen doen of de formulering een beetje anders te stellen. V.b.

Veel mensen hebben als hobby een volks- of moestuin. Onze opdrachtgever denkt dat deze groente- en fruitverbouwers bij elkaar meer voedsel oogsten dan ze op kunnen eten of kunnen weggeven. Er is dus een overschot aan verse fruit en groenten wat wordt weggegooid. En dat terwijl er een groeiende vraag lijkt te zijn naar lokaal verbouwde, verse, betaalbare en onbespoten groente.
Het zou vriendelijker overkomen naar een doelgroep als hier dus iets als : Veel mensen hebben als hobby een volks- of moestuin en zou het dus kunnen zijn dat daar tuinders tussen zitten die een overvloed aan VERSE producten hebben en niet goed weten hoe verspilling hiervan te voorkomen. Edited by Guest

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Negatieve reacties zijn juist goud waard! Beter dan het antwoord 'leuk' van een kennis omdat die je graag een plezier doet. Je wilt toch weten hoe de samenleving er over denkt? Je wilt niet iets introduceren en dan merken dat het een vreselijk slecht plan is.. Terwijl het op papier zo vreselijk goed was. Negatieve reacties zorgen er wellicht juist voor dat je je idee kan bijsturen tot een super goed iets

Wat ik me vooral afvraag bij dit idee: Hoe zorg je dat je dat netwerk opzet, hoe zorg je dat de groente van A naar B komt tegen een betaalbare prijs, binnen een vrij kort tijdsbestek (omdat het anders niet meer vers is). Ik denk dat je opzich altijd wel tuinders zal vinden die groenten willen afstaan, een aantal voedselbanken lukt dat namelijk ook.

Tja. Ik zal misschien wat naïef zijn ofzo. Maar ik snap een hoop van jullie reacties niet zo hoor. Wat is er nou mis met zo'n onderzoekje. Of het haalbaar is of niet ( en er bestaan al initiatieven op dit vlak ja ) is toch niet aan ons ?

Ja dat is dus wel aan ons Een soortvan dan. Ze vragen het niet voor niets aan ons, wij zijn hun onderzoek. Ze vragen gegevens waar wij antwoord op geven, op basis daarvan mogen ze hun eigen conclusies trekken. De dingen die wij zeggen zijn dus niet bedoeld om het initiatief af te branden, maar om ze informatie te geven waar ze iets mee kunnen. En die informatie is, als je alles zo leest, dus voornamelijk dat de aanname waar hun onderzoek op gebaseerd is niet klopt. Dat lijkt me wel degelijk zeer waardevolle informatie voor hun onderzoek, of niet soms?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

het is ook niet bedoeld om het onderzoek af te kraken.

stel... de uiteindelijke conclusie is dat de aanname niet klopt, dan is het nog geen slecht onderzoek. er is dan als het goed is een onderbouwing waarom de aanname niet klopt en daar kan de opdrachtgever weer iets mee.