koshi Posted January 4, 2015 Posted January 4, 2015 Eneke dagen geleden heb ik mijn kippenren verhuisd naar de andere kant van de tuin. De plaats waar de kippen toch 5 jaar hebben rondgelopen zou ik graag mee innemen voor de moestuin. Is het voldoende om dat stukje grond een jaar lang braak te laten liggen om zo een gunstig bodemverhouding te krijgen? Quote
angela († maart 2025) Posted January 4, 2015 Posted January 4, 2015 Persoonlijk zou ik het gewoon omspitten om de grond wat losser te maken en meteen in gebruik nemen.Die kippen hebben die grond al die tijd bemest. Dus sommige dingen zullen daar best wel willen groeien. Quote
weknow Posted January 4, 2015 Posted January 4, 2015 voldoende om dat stukje grond een jaar lang braak te laten liggen om zo een gunstig bodemverhouding te krijgen? Ik zie geen reden om een jaar te wachten. Braak liggen op zich is geen voordeel. Begroeide of bedekte grond is een betere voorbereiding voor een moestuin. Misschien is de grond vrij vast geworden? Je kunt er dan bijv. (vroege) aardappels planten (die profiteren van de mest die er vast nog ligt en laten een vrij kruimelige grond achter) of een groenbemester inzaaien (of een mengsel eenjarige bloemen) of een mulch opleggen. Spitten kan ook, als een beginnetje, een eerste "schone" keer, als je dat prettig vindt. Maar persoonlijk spit ik niet meer, omdat ik denk dat het niet alleen geen voordeel heeft, maar zelfs nadelig voor een goede en gezonde moestuin. Spitten, freezen en dat soort "stoere" praktijken is in mijn ogen voor een gezonde moestuin volledig achterhaald omdat het je tuin in geen enkel opzicht vooruit brengt: geen echt betere structuur (hooguit tijdelijk even), niet gezondere bodem, niet minder onkruid, geen betere opbrengst..... Maar ieder moet eigen keuzes maken in hoe hij/zij het doet Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jorieke123 Posted January 4, 2015 Posted January 4, 2015 De grond is waarschijnlijk heel vast, dat was bij ons op een stukje na 1 jaar al zo. Dat stukje heb ik losgemaakt met de grenilette, en het een winter braak laten liggen. In de winter groeit er nou eenmaal weinig Dit jaar heb ik er uien en kolen op gezet. Omdat ik die nou eenmaal samen onder gaas wou hebben. De boel groeide goed hoor. Vooral de kolen. Uien doen het hier nooit echt super. En dat was op dit stukje niet beter of slechter. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geertlaurent Posted January 4, 2015 Posted January 4, 2015 Eventueel het eerste jaar moestuinieren in strobalen? Dan moet je niet inzitten over de grond en gaat die volgend jaar verreikt zijn door de 'overschot' op pinterterest vindt je in een handomdraai veel mooie voorbeelden. Quote
zoniet Posted January 5, 2015 Posted January 5, 2015 ik zou m even flink losspitten, kippen trappen bij nat weer namelijk de hele toplaag dicht, en als t dan opdroogt krijg je een hele harde dichte laag net onder je toplaagen daarna kun je er op telen wat je wil, ik zou gaan voor een gewas dat veel stikstof vraag, dat zal er namelijk erg veel in zitten door alle kippen mest Quote
Recommended Posts