Geplaatst: 3 mei 201114 j Waanzinnig!! Ga je die allemaal zelf opeten? Of wordt het geen tijd om konijnen te gaan houden? http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 3 mei 201114 j Geweldige oogst, maar je hoeft ze niet in 1x te oogsten je kan er paar weekjes overdoen hoor Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 3 mei 201114 j Whoo! Netjes!! Ook flink wat loof voor een stamppotje (of salade of wok) ! > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 3 mei 201114 j Wist niet dat je dat loof ook kunt eten, thanxz! Die oogst is in een weekje op hoor. We love radijs hier.
Geplaatst: 13 september 201213 j Bedankt voor deze post (al is het alweer een tijdje geleden) het heeft mij wel geïnspireerd om ook een koude bak te maken. Het eerste raam is af (zie afbeelding) Urban farming , stadsboeren: Daarover gaat Goed boeren in de Stad, in de breedste zin van het woord.
Geplaatst: 10 maart 201313 j N.a.v. dit ontwerp van de koude bak heb ik zelf inspiratie opgedaan en ben aan de slag gegaan. Dankzij mijn werk en marktplaats aan gratis 'grondstoffen' gekomen! Hieronder zie je het proces + resultaat! Hieronder 1 van de 2 glasplaten (schuin) Hieronder 1 van de 2 kozijnen, zelf gemaakt met balkjes en behulp van collega! (schuin) Hieronder het eindresultaat! Ben trots. En bedankt voor het mooie voorbeeld. Er werd mij aangeraden om stenen te gebruiken i.p.v. hout aangezien stenen niet rotten. Totaal is 1m bij 1m. Compost en koeienmest zit erin. Ik heb de eerste radijsjes gezaaid. Ben benieuwd of ze de vorst gaan overleven.
Geplaatst: 14 maart 201313 j Vraagje, waarom gebruiken jullie hout en stenen? Zou polycarbonaatplaten ook niet werken, komt dan toch meer licht binnen of ben ik mis?
Geplaatst: 21 maart 201313 j Misschien een domme vraag maar mag een koude bak een paar kieren hebben?Anders moet ik nog verder nadenken hoe ik het wil gaan aanpakken zojuist een kleine bak in elkaar gezet maar zou het dus leuk vinden daar een koude bak van te maken. Zeker met het weer wat we nu steeds hebben gehad.
Geplaatst: 21 maart 201313 j Ik ga volgende week de glas in lood ramen vervangen voor plasticglas of hoe je dat ook noemt
Geplaatst: 22 maart 201313 j Het idee van een koude bak is gebaseerd op het feit dat je de extreme weersinvloeden enigszins buiten sluit. Veel werkt, maar niet alles. Combinatie steen / hout / glas, kán. Plastic kan ook. Maar alles heeft z'n effect of invloed op het effect. Een koude bak sluit allereerst het hemelwater buiten. Hemelwater wat in dit jaargetijde ook koude betekent. Wind. ( ook koude en uitdrogende wind ) En overdag scheelt het warmte. Het wordt warmer in de koude kas dan daarbuiten door licht / zon. Je kan vast zelf wel beoordelen of deze effecten bij jouw koude bak gewaarborgd worden , en in welke mate. Een kiertje hoeft niet erg te zijn ( ventilatie ) maar grote kieren geven tocht, en zeker bij sterke wind. Tocht is gewoonweg slecht. Verder kan het water bij jou op een aantal plekken naar binnen. Zelf beoordelen. succes !
Geplaatst: 22 maart 201313 j dankjewel voor de info brit! Ik ben ondertussen weer verder aan het nadenken hoe ik hem ga aanpassen.
Geplaatst: 11 april 201313 j Leg je de glasplaten er nu gewoon los op bij een koude bak?En zo ja, hoe zorg je dan dat ze niet wegwaaien?
Geplaatst: 11 april 201313 j ik heb de platen eraf gehaald en hem als een gewone bak gebruikt. Kunnen nu toch wel redelijk wat zaaien buiten. Dit kleine bakje is al vol gezaaid.
Geplaatst: 15 maart 201511 j Al een paar maanden terug wou mijn vrouw voor der verjaardag een koude kas hebben.Ik zoeken op voorbeelden en kwam op dit forum uit. De kas van RickT vond ik super mooi en dacht moet ook maar eens beginnen met bouwen.Zo heel handig ben ikzelf niet dus ik heb hulp gekregen van mijn broerBij deze zal ik een foto toevoegen hoe het is geworden en hopelijk gaan we heerlijke groentes en kruiden krijgen Vriendelijke groet uit het zonnige zeeland
Geplaatst: 19 maart 201511 j Samen met onze buurvrouw hebben wij afgelopen weekend een koude bak giganticus gemaakt.Afmeting: circa 130 x 500cm.Voor en achterzijde bestaan uit hardhout, de zijkanten uit loofhout. De ramen hebben we aan de voorkant op een lat "in" de bak gelegd om schuiven te voorkomen. We zijn erg benieuwd naar het eerste seizoen!! De onderkant is nog wat open... we moeten de aarde nog even aanschuiven aan de bak.
Geplaatst: 20 maart 201511 j Ik recycleer twee oude kinderzwembadjes als koude bak : Ik gebruik ze vooral om planten in potjes of zaaikistjes buiten op te kweken. Ze zijn dubbelwandig, 2 op 1,5 m groot, ongeveer een dal hoog en om te beginnen afgesloten met twee doorzichtige kunststof platen (op de randen verzwaard met een paar kasseistenen om ze niet weg te laten waaien). Dat isoleert redelijk tegen nachtelijke kou. Later op het seizoen laat ik ze open staan en hang ik een gaasgordijn over een paar latjes om de katten eruit te houden. Ze hebben als zwembad ook een stop die ik sluit als ik de potjes erin wil water geven en open zet als dat weer weg moet. Bijzonder handig om alles in een handomdraai te drenken En als ik ze in de zomer kwijt wil, worden ze schoon gespoeld en op hun zijkant opgeborgen in de stalling...
Geplaatst: 2 uren geleden2 u We zitten er over te denken om in 2 van mijn bakken (90x180) een koude bak te maken voor de winter.Ik had van die plastic overkappingen, dat was een leuk idee, maar binnen de kortste keren zijn die stukgewaaid.Het moet dus iets stevigs zijn en ook demontabel.Maar welk hout zou daar het meest geschikt voor zijn?Onbehandeld hout gaat rotten, maar geïmpregneerd hout is toch niet veilig?Of ben ik nu te truttig?Alle advies is welkom, ook over schermen of ruiten.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Uiteraard zijn hier topics over. Hier zie je een paar bakken: https://www.moestuinforum.nl/topic/15-ontwerp-koude-bak/page/4/#findComment-143878Edit: weetjewat, ik voeg jouw bericht daarbij.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.