Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo iedereen

Ik heb sinds kort een moestuin en ben van plan volgend jaar een tunnelserre te plaatsen, maar heb nog wat vragen:

1) heeft een tunnelserre hetzelfde effect als een kas, namelijk dat het er binnen warmer is dan buiten.

2) Ik heb vrij zware grond. De plaats waar ik hem zou willen zetten is vorig seizoen niet omgespit en zit waarschijnlijk vol met onkruidzaden. . Zij er dingen die ik zeker nog moet doen voor het plaatsen behalve omspittten en organische mest toevoegen??

3) Wanneer dient zo een serre geplaatst te worden??

Hopelijk zijn er mensen die op deze vragen een antwoord kunnen geven.

dank bij voorbaat

Thibaut

• 2 weeks later...
Geplaatst:

1 natuurlijk wordt het in de kas warmer dan er buiten.

2 dan geld eigenlijk het zelfde als in de moestuin als je in de grond wil poten

3 kas dient voor het vervroegen en langer maken van het seizoen met zeg maar een maand tot 6 weken op het begin en eind

dus afhankelijk van wanneer je normaal wil gaan zaaien mag de kas er 6 weken eerder er staan.

let wel op een begeven moment moet je gaan ontluchten anders wordt het te heet!

Voordeel van tunnelkas het is plastic dus niet scherp zo als bij glas bij kapot gaan.

Zeer geschikt voor sommige teelten.Planten worden niet nat van de regen dus minder kans op phytovtra bij tomaten.

Geplaatst:

omdat je het seizoen vervroegd is er nog geen nieuw onkruid

dus het onkruid wat er staat met de hand weg halen uitscheppen/trekken maar wel met de wortels ligt er ook aan hoe nat de grond is.

om scheppen of ploegen / fresen om mooie losse grond te hebben die makkelijker te bewerken is en de zaden makkelijker kunnen kiemen en groeien.

Tunnelkas plaatsen dan de gedeeltes die je toch weer belopen hebt op nieuw los maken . tenzij dit het wandelpad is

De gedeeltes die mest nodig hebben afhankelijk wat je er op wil telen al bemest voor het omscheppen /fresen.

Door het omscheppen krijg je toch weer nieuwe onkruid zaden boven op onkruid kun je niet helemaal voorkomen.

zaaien maar

er staan al hele zaai lijstjes op het forum rechts boven kun je zoeken.

De tunnel zorgt er voor dat de grond droger blijft misschien ook wel fijn dan zou je kunnen beslissen om hem nog eerder te zetten.

Zorg dat hij goed vast staat eventueel met extra touwen er overheen tegen het weg waaien.

veel plezier

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Een tunnelserre (3m op 2m op 2 hoog) met omschrijving 140gr/m2 is dat stevig van kwaliteit? Keuze tussen metalen of plastic buizen en verbindingen. Maar het gaat me vooral om het polyethyleen is 140 gr zwak of sterk?

Geplaatst:

er is genoeg te vinden over de vrij goedkoop aangeboden tunnelkasjes met de winkels erbij.

Ook de namen hoe ze zouden heten.

zoek ook eens onder tunnelkas bouwen . Het echte folie is vrij duur ( gaat ook langer mee)

Tyleen slangen zijn ook goed voor het frame

Geplaatst:

euh ja oke, maar daarmee weet ik nog niet of 140gr een degelijke kwaliteit is.

bij HandyHome staat deze in promo:

handyhome26411425572526.png

Voor 100 euro meer heb je bij Tuinadvies één van dezelfde afmetingen maar dan met degelijke en stevige buizen (zo lijkt het mij althans) daar ligt wel dezelfde plastic op 140gr/m².... maar is dat stevig? ik weet het niet en vind het ook niet in 1-2-3 terug.

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=4068 -> die serre heb ik op het oog.

handyhome90141425573101.png

Geplaatst:

het profesionnele folie voor tunnel kassen kost 0ngeveer 1,00 per vierkante meter dacht ik

dan kun je berekenen hoeveel er voor het frame over blijft.

En je kunt het allemaal zelf opzoeken want mensen hebben het allemaal al op geschreven. ( rechts boven zoek functie gebruiken) (zoeken tunnelkas ,tunnelserre)

Vaak gaan de ritsen vlug kapot! Dat is wat ik ervan weet.

Geplaatst:

En hoe denk je dat ik in dit topic terecht ben gekomen? Juist ja via de zoekfunctie. Uiteindelijk is een forum op een keer zo dood als een pier want alles staat al is ergens opgeschreven dus waarom nog iets vragen? Kan je beter het babbel topic openhouden en alle andere fora onderdelen op "lock" zetten. Veel handiger zo.

Misschien handiger als je de exacte link er dan ook even bij zet naar de plaats waar het antwoord op men vraag staat. Spaart weer een post of 3 uit. .. lekker handig toch zo'n forum zonder mensen die iets posten.

Geplaatst:

topic:

goedkoop tunnelkas (2x4) goedkoop-tunnelkas-2x4-t16295.html

waar plastic voor tunnelkas halen https://www.google.com/url?q=https://www.moestuinforum.nl/waar-plastic-voor-tunnelkas-halen-t404.html&sa=U&ei=WbH5VJjBCKTR7QbaooDIDQ&ved=0CBIQFjAG&client=internal-uds-cse&usg=AFQjCNFbC1oR1m3dXFRPjOtJJxDWQpq-rg

goedkoop-tunnelkas-2x4-t16295-10.html#p258360

tunnelkas kopen bij partytenten-webshop? iemand ervaringen? iemand-ervaring-met-deze-tunnelkas-van-partytentenshop-nl-t7798.html#p131907

makkelijk of niet?

als je toch al weet hoe je moet zoeken (met 1100 berichten ) had ik een nieuw topic gestart met gelijk meer info en betere vragen.

Geplaatst:

in welke van deze topic's staat het antwoord op de vraag of 140gr zwak of sterk is?

ik vind de toon van je berichten een beetje naar overkomen. hopelijk bedoel je dat niet zo.

stomme vragen bestaan namelijk niet.

Geplaatst:

Geert, als ik moest kiezen zou ik zeker voor de metalen verbindingen gaan en niet voor de plastic. Toch als je het enkele jaren wil gebruiken.

De plastic die erop ligt, 140gr/m² is in mijn ogen wel goed, maar niet voor gebruik van meerdere jaren. (Je leest zo al vaak dat plastic tunnelserres regelmatig opnieuw bekleed moeten worden, na een jaar of 3).

Al de weersomstandigheden (wind, regen, felle zon, vries,...) doen het hele boeltje snel verduren.

De plastic kan je overigens wel gemakkelijk opnieuw aanschaffen wanneer het te erg wordt.

Geplaatst:

Bestaan er eigenlijk andere, makkelijk te verplaatsen overkappingssystemen? Ik gebruik tunnels met folie en elektriciteitsbuizen boven zaaibedden, maar voor tomaten is dat te laag. Een vaste kas wil ik liever niet.

Geplaatst:
En hoe denk je dat ik in dit topic terecht ben gekomen? Juist ja via de zoekfunctie. Uiteindelijk is een forum op een keer zo dood als een pier want alles staat al is ergens opgeschreven dus waarom nog iets vragen? Kan je beter het babbel topic openhouden en alle andere fora onderdelen op "lock" zetten. Veel handiger zo.

Misschien handiger als je de exacte link er dan ook even bij zet naar de plaats waar het antwoord op men vraag staat. Spaart weer een post of 3 uit. .. lekker handig toch zo'n forum zonder mensen die iets posten.

Een beetje geïrriteerd

Moet je niet doen, is slecht voor je hart.

Zulke berichten gewoon negeren en gewoon je vraag stellen hier.

Hortus est amicus meus.

Geplaatst:
Een beetje geïrriteerd

Moet je niet doen, is slecht voor je hart.

Zulke berichten gewoon negeren en gewoon je vraag stellen hier.

Valt wel mee hoor ik zeg graag mijn gedacht als het me niet aanstaat

Ga het (waarschijnlijk) toch anders doen en voor de Sjef techniek kiezen.

tomsep156351425914341.jpg

Maar aangezien ik twijfel over het droog blijven ga ik ook volgende proberen (had ik van het weekend zelf al wat zitten uittekenen voor ik het hier zag staan

afdak-tuin-383341425914337.jpg

Rechthoek van balken met bovenop golfplaten, lijkt me betaalbaar en stevig en makkelijk te herstellen. Zijkanten eventueel met gaas dichtmaken en dan daar de plastic tegen. Zal binnenkort de Geert techniek is posten

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Super, ik ben benieuwd!
Dacht dus zo te werk te gaan:

4 houten palen van 2,5 meter plaatsen op de hoeken waarvan en 0,50 de grond in gaat (nadat het behandeld is met van die zwarte houtverf). Die dan onder, midden en boven met elkaar 'verbinden'. Op het bovenste deel komt dan 'gaasdraad met plastic' tegen de slagregen en als dak een golfplaat.

Naamloos13131429178502.png

snelle schets. Maar ga het nu toch doen met een betonnet daar ik die nieuw kan kopen voor amper 26,75 voor 2x5 meter. Maak ik daar een boog van, lijkt me veel handiger en duurzamer dan een tunnelserre te kopen en veel makkelijker en goedkoper dan bovenstaande zelf te maken.

Geplaatst:

Standaard betonnet kopen met 15*15cm mazen maar wel de dunste maat (6mm dikte). Die kan je dan makkelijk buigen zonder dat die plooit of terugspringt. Geen idee of het ook zo makkelijk gaat als ze gegalvaniseerd zijn.

Geplaatst:

Zet je je betongaasnet dan vast met houten palen GeertLaurent? Ik heb op die manier een soort tent gemaakt voor mijn pompoenen ( om eerlijk te zijn: ik heb het gaas vastgehouden en de mannen hebben het zware werk gedaan )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...