Jorg Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Voor de teeltwedstrijd van 2015 hebben we, mede op basis van jullie suggesties, opnieuw een groente gevonden die niet bij iedereen in de tuin groeit of op de menukaart staat: koolrabi. De wat vreemd uitziende koolsoort, het eetbare deel is namelijk de verdikte stengel van de plant, is zowel rauw als gekookt bijzonder smakelijk. De Bolster zadenDe zaden worden dit jaar beschikbaar gesteld door De Bolster. De Bolster is een zaadteeltbedrijf voor biologische en biologisch-dynamische zaden. Ze produceren zaden van meer dan 350 soorten groenten, kruiden, bloemen, groenbemesters en kiemgroenten in eigen teelt. Enkele aandachtspuntenWedstrijd periode: Maart tot en met AugustusDe zaden worden de laatste week van februari verzondenAls je meedoet met deze wedstrijd moet je het zaad ook daadwerkelijk zaaien in de wedstrijd periode en tenminste één foto plaatsen van de teelt. Je doet mee, of niet.WedstrijdreglementDe winnaar is het forumlid dat de zwaarste koolrabi kweekt. weeg de koolrabi (zonder blad en wortels) en maak hiervan een foto, zorg dat wij het gewicht af kunnen lezen (gebruik bij voorkeur een digitale weegschaal).snijdt de koolrabi na wegen in de lengte door en meet de diameter op, maak hier ook een foto vangescheurde en/of doorgeschoten koolrabi zijn niet toegestaan. Verhoute koolrabi of oogst met slakkenvraat of ander schade door ongedierte is wel toegestaan.Het indienen van de foto van de geoogste en gewogen koolrabi plaatst u in dit topic. In het bericht hieronder komt de deelnemerslijst te staan en daar zal door ons de geplaatste foto's en het gewicht aan toegevoegd worden. Meedoen is simpelGeef je op door een email te sturen naar [email protected] met je gebruikersnaam en de naam+het adres waar de zaden naar verzonden kunnen worden. De kosten voor deelname zijn de verzendkosten (Voor Nederland € 0,69 NL POSTNL tarief – voor België € 0,72 BPOST tarief). Aanmelden kan tot uiterlijk 28 februari) . Ik wil graag nogmaals vermelden dat de voorwaarde voor aanmelden is dat je ook echt meedoet aan de wedstrijd, er gaat namelijk veel tijd zitten in de administratie, het verpakken van de zaden en het verzenden. We zouden het dan ook dit jaar weer zeer op prijs stellen om van iedere deelnemer minimaal een foto te zien van tijdens de teelt en/of van de oogst. Tips en discussie kunnen onder dit topic geplaatst worden. Veel succes en vooral plezier Quote
Jorg Geplaatst: 26 januari 2015 Auteur Geplaatst: 26 januari 2015 DeelnemerslijstItoero 3467 gram / 15 cmAppelvrouw 1219 gram / x cmBio-FeeDeborah 284 gram / 8 cmDennislpErnyEstemy Frans 2916 gram / 16,6 cmFrederickVH 1040 gram / 11,2 cmGeertLaurent Greetje henkg 878 gram / 11,6 cmHoekman 1277 gram / 14,4 cmJenneke 218 gram / 7,2 cmjoladioJorgJorieke123KenbeimerLiekie 1278 gram / x cmLoes 1026 gram / 13 cmlovebug356 520 gram / cmMari 2807 gram / 14,5 cmMarijkeNoompiPiroska 930gram / x cmSimoneSimonvb 2124 gram / x cmUppy 4882 gram / x cmWokfishJan LokmanMagicjantje KibasJannyHSanting28ManoukkkkkkJoyce12thuisboerin Totaal: 37 Quote
appelvrouw Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Geweldig leuk zaden van de Bolster..ik ben fan van hun zaden! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Ja, goede keuze! Ik heb me aangemeld. Nu moet ik me maar gaan inlezen in de Koolrabi-wereld. Quote
bio-fee Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Jaaa leuk! En wat fijn, bio-zaden! Ik ga me gelijk aanmelden. Quote
Wokfish Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Ingeschreven! Ik ben benieuwd, heb nog nooit koolrabi gekweekt! Quote
Itoero Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Ik ga me ook aanmelden Welk soort Koolrabi is het? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Deborah Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Ik doe mee, maar of ik in de buurt kom van het record van 44 kg? http://www.giantgardening.com/rec_kohlrabi.php Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Liekie Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Superleuk!! Ik heb me ook aangemeld. De paarse variant heb ik al zaden van hier, dus in het kader van 'meer soorten is meer lol' hoop ik op de witte! Quote
Jorg Geplaatst: 26 januari 2015 Auteur Geplaatst: 26 januari 2015 Welk soort Koolrabi is het?Dat moet ik nog even overleggen met de Bolster Quote
Estemy Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Hoe moet/kan ik betalen voor de verzendkosten? Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Erny Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paarspaars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars... is mijn voorkeur... Quote
Jorg Geplaatst: 26 januari 2015 Auteur Geplaatst: 26 januari 2015 Hoe moet/kan ik betalen voor de verzendkosten?Die informatie mail ik binnenkort . Die mail stuur ik niet direct maar in één of een paar keer als er een aardig aantal inschrijvingen binnen zijn. Quote
geertlaurent Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Mijn inschrijving is per e-mail verzonden Leuk om zien dat er nog Belgen mee gaan doen Quote
Estemy Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paarspaars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars... is mijn voorkeur... Hoop ik ook, Erny. Ze hebben op Bolster nog een soort rood-paars koolrabi. Dat lijkt me super mooi. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Jenneke Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Ik hoop juist op de Superschmelz, de andere witte en paarse koolrabi delikatess van De Bolster heb ik al 2x gezaaid en die worden snel stug als je ze wat te groot laat worden.Volgens de omschrijving in de zadengids van De Bolster kun je de Superschmelz door laten groeien tot wel 2kg zonder dat ze houtig worden http://www.bolster.nl/groenten/koolgewassen/koolrabi+superschmelz++brassica+oleracea+var___+gongylodes Ook Diana's mooie moestuin is heel positief over de Superschmelz http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/koolgewassen/koolrabi/M.a.w. ik duim dus voor de Superschmelz Quote
aalterse-willy Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Zou ik ook meedoen? Ma ja zeker hé. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Piroska Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Jaaaa ik doe mee en ga ook voor paars! Het is mij nog nooit gelukt een koolrabi van een normale grootte te kweken dus een leuke uitdaging dit. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
weknow Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 de andere witte en paarse koolrabi delikatess van De Bolster heb ik al 2x gezaaid en die worden snel stug als je ze wat te groot laat worden. Zou wel eens niet aan het ras kunnen liggen, maar aan een periode van droogte. Bij koolrabi MOET de grond altijd licht vochtig blijven. Anders worden ze al gauw houterig. Mij maakt paars of groen niet uit. Maar als ze paars-groene hebben is dat wel een nieuwigheidje om te proberen Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Erny Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Oh... kijk... das alvast goed nieuws. Licht vochtig heb ik wel... mag het ook ietsje meer zijn? Quote
kenbeimer Geplaatst: 27 januari 2015 Geplaatst: 27 januari 2015 Dus stiekem 28 februari zaaien mag niet? Ik doe weer mee! Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Itoero Geplaatst: 27 januari 2015 Geplaatst: 27 januari 2015 Ik ga alvast opzoek naar insectengaas en bamboestokken om het op te spannen.Vorig jaar was de moestuin een insecten en schimmelparadijs Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
greetje Geplaatst: 27 januari 2015 Geplaatst: 27 januari 2015 en ook ikkes heb me opgegeven voor de wedstrijd! Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Jenneke Geplaatst: 27 januari 2015 Geplaatst: 27 januari 2015 de andere witte en paarse koolrabi delikatess van De Bolster heb ik al 2x gezaaid en die worden snel stug als je ze wat te groot laat worden. Zou wel eens niet aan het ras kunnen liggen, maar aan een periode van droogte. Bij koolrabi MOET de grond altijd licht vochtig blijven. Anders worden ze al gauw houterig. Bij Delikatess witte en blauwe in de zadengids van De Bolsters staat (citaat):"Laat de knollen niet te oud of te groot worden, want dan worden ze onderin houtig." Ligt dus wel degelijk aan het ras. Het klopt ook wel denk ik want de eersten die ik oogste waren heerlijk, maar zodra ze wat groter dan een tennisbal werden werden ze houtig en minder lekker. En heel veel groter dan dat krijg je ze ook niet denk ik. Maar ook omdat dit een wedstrijd op grootte en gewicht is lijkt het me het leukste om een ras te telen dat de potentie heeft om ook echt groot te worden. Ik zal me trouwens zo eerst maar eens even opgeven voordat ik dat vergeet Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.