Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Teeltwedstrijd 2015 – Koolrabi


Jorg

Aanbevolen berichten

Voor de teeltwedstrijd van 2015 hebben we, mede op basis van jullie suggesties, opnieuw een groente gevonden die niet bij iedereen in de tuin groeit of op de menukaart staat: koolrabi. De wat vreemd uitziende koolsoort, het eetbare deel is namelijk de verdikte stengel van de plant, is zowel rauw als gekookt bijzonder smakelijk.

 

De Bolster zaden

De zaden worden dit jaar beschikbaar gesteld door De Bolster. De Bolster is een zaadteeltbedrijf voor biologische en biologisch-dynamische zaden. Ze produceren zaden van meer dan 350 soorten groenten, kruiden, bloemen, groenbemesters en kiemgroenten in eigen teelt.

 

Enkele aandachtspunten

  • Wedstrijd periode: Maart tot en met Augustus
  • De zaden worden de laatste week van februari verzonden
  • Als je meedoet met deze wedstrijd moet je het zaad ook daadwerkelijk zaaien in de wedstrijd periode en tenminste één foto plaatsen van de teelt. Je doet mee, of niet.

Wedstrijdreglement

De winnaar is het forumlid dat de zwaarste koolrabi kweekt.

  • weeg de koolrabi (zonder blad en wortels) en maak hiervan een foto, zorg dat wij het gewicht af kunnen lezen (gebruik bij voorkeur een digitale weegschaal).
  • snijdt de koolrabi na wegen in de lengte door en meet de diameter op, maak hier ook een foto van
  • gescheurde en/of doorgeschoten koolrabi zijn niet toegestaan. Verhoute koolrabi of oogst met slakkenvraat of ander schade door ongedierte is wel toegestaan.

Het indienen van de foto van de geoogste en gewogen koolrabi plaatst u in dit topic. In het bericht hieronder komt de deelnemerslijst te staan en daar zal door ons de geplaatste foto's en het gewicht aan toegevoegd worden.

 

Meedoen is simpel

Geef je op door een email te sturen naar [email protected] met je gebruikersnaam en de naam+het adres waar de zaden naar verzonden kunnen worden. De kosten voor deelname zijn de verzendkosten (Voor Nederland € 0,69 NL POSTNL tarief – voor België € 0,72 BPOST tarief). Aanmelden kan tot uiterlijk 28 februari) .

 

Ik wil graag nogmaals vermelden dat de voorwaarde voor aanmelden is dat je ook echt meedoet aan de wedstrijd, er gaat namelijk veel tijd zitten in de administratie, het verpakken van de zaden en het verzenden. We zouden het dan ook dit jaar weer zeer op prijs stellen om van iedere deelnemer minimaal een foto te zien van tijdens de teelt en/of van de oogst. Tips en discussie kunnen onder dit topic geplaatst worden.

 

Veel succes en vooral plezier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deelnemerslijst

 

Totaal: 37

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paarspaars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars...

 

 

is mijn voorkeur...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paarspaars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars paars...

 

 

is mijn voorkeur...

 

Hoop ik ook, Erny. Ze hebben op Bolster nog een soort rood-paars koolrabi. Dat lijkt me super mooi.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop juist op de Superschmelz, de andere witte en paarse koolrabi delikatess van De Bolster heb ik al 2x gezaaid en die worden snel stug als je ze wat te groot laat worden.

Volgens de omschrijving in de zadengids van De Bolster kun je de Superschmelz door laten groeien tot wel 2kg zonder dat ze houtig worden

http://www.bolster.nl/groenten/koolgewassen/koolrabi+superschmelz++brassica+oleracea+var___+gongylodes

 

Ook Diana's mooie moestuin is heel positief over de Superschmelz http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/koolgewassen/koolrabi/

M.a.w. ik duim dus voor de Superschmelz

Link naar reactie
Delen op andere sites

de andere witte en paarse koolrabi delikatess van De Bolster heb ik al 2x gezaaid en die worden snel stug als je ze wat te groot laat worden.

 

Zou wel eens niet aan het ras kunnen liggen, maar aan een periode van droogte. Bij koolrabi MOET de grond altijd licht vochtig blijven. Anders worden ze al gauw houterig.

 

Mij maakt paars of groen niet uit. Maar als ze paars-groene hebben is dat wel een nieuwigheidje om te proberen

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de andere witte en paarse koolrabi delikatess van De Bolster heb ik al 2x gezaaid en die worden snel stug als je ze wat te groot laat worden.

 

Zou wel eens niet aan het ras kunnen liggen, maar aan een periode van droogte. Bij koolrabi MOET de grond altijd licht vochtig blijven. Anders worden ze al gauw houterig.

 

 

Bij Delikatess witte en blauwe in de zadengids van De Bolsters staat (citaat):"Laat de knollen niet te oud of te groot worden, want dan worden ze onderin houtig."

Ligt dus wel degelijk aan het ras. Het klopt ook wel denk ik want de eersten die ik oogste waren heerlijk, maar zodra ze wat groter dan een tennisbal werden werden ze houtig en minder lekker. En heel veel groter dan dat krijg je ze ook niet denk ik.

Maar ook omdat dit een wedstrijd op grootte en gewicht is lijkt het me het leukste om een ras te telen dat de potentie heeft om ook echt groot te worden.

Ik zal me trouwens zo eerst maar eens even opgeven voordat ik dat vergeet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...