Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Boeren vechten tegen muizenplaag

Featured Replies

Geplaatst:

Boeren vechten tegen muizenplaag

Op het Friese boerenland wemelt het van de muizen. Het is een ware plaag, waar de boeren helemaal genoeg van hebben. Daarom zetten ze het land onder water.

http://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/23607592/__Boeren_vechten_tegen_muizenplaag__.html

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

Laten muizen nu prima kunnen zwemmen......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Tja, ze moeten wat....

Ik ben ook benieuwd hoe de overlast bij ons zal zijn op het moestuincomplex. Vorig jaar zag ik er al een stuk meer dan daarvoor... Dus ik het is afwachten. Ik hoop dat mijn moestuintje niet onder wat hoeft:P

Geplaatst:

Wellicht wordt het tijd voor een paar roofvogel nestkasten

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Geplaatst:

Muizen kunnen wel zwemmen, maar grote afstanden? En ze laten de holletjes ook vollopen, hun nesten zullen niet kunnen zwemmen denk?

Geplaatst:

Nou stikt het in Friesland van de roofvogels, maar tegen zulks 'n plaag kunnen zij ook niet opeten.

Geplaatst:
Wellicht wordt het tijd voor een paar roofvogel nestkasten

ik durf wel te stellen dat friesland de provincie is met de hoogste aantallen roofvogels van het land , maar het betreft hier een plaag van 12000 hectare met een gemiddeld aantal muizen van 5000! per hectare, dat is niet te behappen voor welke populatie roofvogels, vossen en katten dan ook.

het onderwater zetten lijkt goed te werken, de leefomgeving en holen word op deze manier te vochtig voor het beest en een groot aantal van de muizen overleeft het niet.

overigens is het de enige manier die toegestaan is, en je moet toch wat

Geplaatst:

uhm.. vraagje...waar zwemmen die naar toe dan?

(de buren/huizen/kelders/schuren/moestuinen... )

Geplaatst:

die zitten ook al vol robo, echt alles is er vergeven van die beestjes

Geplaatst:
  • Auteur

Ik stond in zomer van 1992 in de Tussenklappen- polder ( Groningen ) toen deze vol liep na een dijkdoorbraak.

Hoewel het een redelijk groot gat was werdt het water over een zo´n grote oppervlakte verspreid dat het water rustig over het land kabbelde.

Men kon er dus rustig lopen terwijl de polder vol liep.

Voor het aanwassende water kropen en rende vele diertjes voor hun leven.

Te weten konijnen, hazen , mollen, muizen et cetera.

Roofvogels hadden hun dag, ze hoefden weinig moeite te doen.

Maar ja op een gegeven moment zijn de roofdieren ook verzadigd.

Ik vermoed dat de boeren in Friesland nu proberen het broed van de muizen te verdrinken.

Als je dit nu een paar keer per jaar doet, zullen er uiteindelijk weinig muizen overblijven, denk ik.

Hoewel je natuurlijk , zoals RobO zich al afvroeg , vedringing krijgt.

Verder zal je waarschijnlijk dit jaar een grotere aanbroed van roofvogels krijgen, voedsel in overvloed.

Ik denk dat de Friese boeren eens bij de bollenboeren in Noord Holland moeten gaan kijken.

Steeds meer Bollenboeren leggen in de winter dijkjes om hun akkers, om deze overvloeden.

Niet tegen muizen, maar tegen aaltjes.

Anders moeten ze er een macht gif overheen spuiten.

Dat is duur en vreselijk milieu onvriendelijk.

Dit principe kan je ook voor grasland en tegen muizen gebruiken.

Het kost geld ja, maar de graslanden op het filmpje en bovenstaande foto`s leveren weinig gras meer op, en het gevaar voor de dieren hun poten/benen te breken is niet ondenkbeeldig.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

de roofvogel populatie groeit inderdaad net zo hard mee, de kerkuil hier heeft dit jaar 3 legsels grootgebracht, en ik heb dit bij meerdere mensen gehoord

Geplaatst:

jeez, wino, bestaat er geen muizenmyxomatose? muizenspaansegriep? muizenebolaatje?

Geplaatst:

Wat ik me afvraag is....waarom hebben die muizen het daar zo goed?

Voor zo een explosieve groei is veel beschikbaar muizenvoedsel en andere condities (nestgelegenheid, veiligheid e.d.) nodig.

Hadden ze er minder te eten en niet zo gunstige kraamkamers dan zouden het er niet zo veel zijn. Voor de predatoren geldt hetzelfde, maar die lopen steeds wat achter. Veel muizen lokt veel muizen-eters. Op het filpje zie ik weinig nestplaatsen of uitvalsplekken voor roofvogels..... Maar je kunt ook denken aan reigers, marters, wezels, vossen of zelfs roofvissen. Onder meer natuurlijke omstandigheden zou het probleem zich binnen enkele jaren grotendeels vanzelf oplossen......

Geplaatst:

vaak een combinatie van dingen. teveel voedsel en te weinig rovers.

ik weet niet of er misschien ook een probleem met de roofdieren geweest waardoor de muizenpopulatie kon groeien

aangepast door Gast

Geplaatst:

het punt zit hem vooral in het grasland dat daar veel geteeld word in combinatie met het ontbreken van de winter vorig jaar, t is een omgeving met veel veeteelt. grasland word weinig bewerkt en de woelmuizen dus weinig gestoord, eten is er voldoende, ze leven immers van de wortels van het gras. in een normale winter vriest een groot deel van de nieuwe aanwas elk jaar dood, en een anderdeel verhongerd als de grond bevroren is en ze dus niet naar eten kunne graven, omdat we vorig jaar geen winter gehad hebben heeft de muizen populatie zich explosief kunnen vermenigvuldigen. in de zomer valt dit niet heel erg op omdat gras zich nou eenmaal snel hersteld, maar nu het gras niet groeit word de schade pas goed zichtbaar.

nogmaals met het roversbestand is niets mis, het is een gebied wat vol zit met uilen, buizerds, snoeken, reigers, zilverreigers en vossen. daar heeft het echt niet aan gelegen

Geplaatst:

het is trouwens niet alleen het gebied op de satelliet foto dat getroffen is, dit is slechts een voorbeeld, er zijn tientallen van deze plekken

Geplaatst:
Wat ik me afvraag is....waarom hebben die muizen het daar zo goed?

Voor zo een explosieve groei is veel beschikbaar muizenvoedsel en andere condities (nestgelegenheid, veiligheid e.d.) nodig.

Hadden ze er minder te eten en niet zo gunstige kraamkamers dan zouden het er niet zo veel zijn. Voor de predatoren geldt hetzelfde, maar die lopen steeds wat achter. Veel muizen lokt veel muizen-eters. Op het filpje zie ik weinig nestplaatsen of uitvalsplekken voor roofvogels..... Maar je kunt ook denken aan reigers, marters, wezels, vossen of zelfs roofvissen. Onder meer natuurlijke omstandigheden zou het probleem zich binnen enkele jaren grotendeels vanzelf oplossen......

de marter rukt hier ook al jaren op, lang voor het begin van deze plaag, ik denk trouwens evengoed dat de natuur de oplossing zelf uiteindelijk biedt, één strenge winter is alles wat er nodig is.

maarja, van wachten krijgen de koeien geen vreten

Geplaatst:

Je uitleg verduidelijkt veel, Zoniet. Met nu weer een vorstperiode, wordt het probleem voor komend jaar hopelijk al een stuk minder.

Geplaatst:
  • Auteur

Ransuil gedijt bij muizenplaag

door Andre Spaansen

LEEUWARDEN -

De in Friesland voor boeren veel overlast gevende veldmuizenplaag levert juist miljoenen prooidieren op voor vogels zoals de ransuil. Bioloog Harry Wijnandts schat dat alleen de ongeveer tweeduizend Friese ransuilen al twee miljoen muizen hebben opgepeuzeld.

Daarmee grijpt de bedreigde en landelijk in aantallen achteruitlopende vogelsoort de kans om weer terrein terug te winnen.

Wijnandts telt al acht jaar ransuilen in Friesland, in samenwerking met het Natuurmuseum Fryslân in Leeuwarden. Dit jaar komt de telling uit op 1740 ransuilen op 143 locaties, de zogenoemde winterroesten of slaapplaatsen. Het oude record uit 2009 van 1686 getelde exemplaren is daarmee gebroken.

http://www.telegraaf.nl/reportage/23626034/__Ransuil_gedijt_bij_muizenplaag__.html

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

...hebben we straks weer een ransuilplaag...

Geplaatst:

het is alleen zo jammer dat als de woelmuizen plaag weer verdwijnt, die roofvogels dan allemaal mijn kuikens komen stelen

Geplaatst:

Bij ons vlak buiten de stad Groningen zie je ook muizen in overvloed. Mijn hond heeft het er maar druk mee elke ochtend haar ontbijt bij elkaar scharrelen... Maar wel heel lastig dit probleem voor de boeren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.