balkontuinder Geplaatst: 3 februari 2015 Share Geplaatst: 3 februari 2015 Ik wil nu al geruime tijd leren broodbakken, om toch wat zelfvoorzienender te worden en betaalbaar biologisch brood zonder rare dingen te kunnen eten. Maar ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer en mijn eerste pogingen (een aantal jaren terug) wilden maar niet lukken. Erg zonde dat ik het toen heb opgegeven, maar misschien is er hier iemand die een keer samen brood wil bakken om het me te leren? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Deborah Geplaatst: 3 februari 2015 Share Geplaatst: 3 februari 2015 Ik heb onlangs een (theoretische ) Bakkerij cursus gedaan op het werk (het bedrijf waar ik werk produceert o.a. conserveermiddel voor brood). Vandaar, dat ik de volgende link voor je heb: http://www.classofoods.com/index.html Je kunt doorklikken op de blauwe teksten. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 3 februari 2015 Share Geplaatst: 3 februari 2015 Linkjes ga ik niet plaatsen. Je kan zelf ook wel op het forum zoeken . Je woont wat ver om te roepen kom maar langs denk ik. Ik weet ook niet of ik naar de MTFD kom anders had ik je daar e.e.a. kunnen laten zien en vooral zelf laten doen(pitabroodjes maken(dat deeg kan je ook voor gewoon brood en luxebroodjes gebruiken)). Als je kijkt bij het topic Recepten met spelt staat daar een recept speltbrood met bakpoeder(zuiveringszout) dat is echt een receptje dat een mooie instapper is om voltrots je eigen broodjes te gaan bakken(je kan er ook bolletjes van maken ipv een brood). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Indy Geplaatst: 3 februari 2015 Share Geplaatst: 3 februari 2015 Wat ik ook een leuke inspirerende site vind is de broodpagina van Levien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 4 februari 2015 Share Geplaatst: 4 februari 2015 zekers: linkje Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 4 februari 2015 Share Geplaatst: 4 februari 2015 Ik wil t je wel leren; ik koop nooit brood..... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kibas Geplaatst: 17 februari 2015 Share Geplaatst: 17 februari 2015 Ik maak ook mijn eigen brood. Aangezien ik geen gist kan hebben, doe ik het met bakpoeder. Vroeger deed ik het met gist in de broodbakmachine, maar dit brood met bakpoeder is veel gemakkelijker en ik vind het lekkerder. Ik eet nogal veel (en niet alleen veel brood). Dit is voor mezelf voor 4 dagen: 1000 ml meel (ik werk in ml, omdat ik dan gewoon 4 koppen van 250 ml kan doen en niet hoef af te wegen), roer hier naar schatting 4 zakjes bauke bakpoeder door (ligt aan je meel, even uitproberen, als je de helft zelfrijzend bakmeel doet, kun je met 2 zakjes volstaan), eventueel een beetje zout, 700 ml water (of melk als je dat liever doet). Mengen. Je mengsel heeft de dikte van een mengsel voor cake, dus een beetje vloeibaar, niet zo droog als gistbrood. Doe het mengsel in 2 cakevormen. Ik doe 42 minuten op 220 graden, maar mijn oven is niet betrouwbaar, de tijden veranderen nogal eens. Kijk de eerste keer even goed wanneer het klaar is. Lichtbruin is goed genoeg en gezonder. Gistbrood: volg in eerste instantie het recept van de broodbakmachine als je die gebruikt, dan heb je de meeste kans op succes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 17 februari 2015 Share Geplaatst: 17 februari 2015 kun je geen desembrood maken? lekker? en gezond Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
berijl Geplaatst: 18 februari 2015 Share Geplaatst: 18 februari 2015 Ik maak ook mijn eigen brood. Aangezien ik geen gist kan hebben, doe ik het met bakpoeder. Vroeger deed ik het met gist in de broodbakmachine, maar dit brood met bakpoeder is veel gemakkelijker en ik vind het lekkerder. Ik eet nogal veel (en niet alleen veel brood). Dit is voor mezelf voor 4 dagen: 1000 ml meel (ik werk in ml, omdat ik dan gewoon 4 koppen van 250 ml kan doen en niet hoef af te wegen), roer hier naar schatting 4 zakjes bauke bakpoeder door (ligt aan je meel, even uitproberen, als je de helft zelfrijzend bakmeel doet, kun je met 2 zakjes volstaan), eventueel een beetje zout, 700 ml water (of melk als je dat liever doet). Mengen. Je mengsel heeft de dikte van een mengsel voor cake, dus een beetje vloeibaar, niet zo droog als gistbrood. Doe het mengsel in 2 cakevormen. Ik doe 42 minuten op 220 graden, maar mijn oven is niet betrouwbaar, de tijden veranderen nogal eens. Kijk de eerste keer even goed wanneer het klaar is. Lichtbruin is goed genoeg en gezonder. Gistbrood: volg in eerste instantie het recept van de broodbakmachine als je die gebruikt, dan heb je de meeste kans op succes.zou je voor jou recept ieder soort meel kunnen gebruiken? Ik eet liever geen tarwe en zou t dan graag vervangen voor spelt oid. Heb jij dat wel eens geprobeerd? En zou je de pakjes bauke kunnen vervangen voor bakig soda en enig idee hoeveel je daar dan voor zou moeten gebruiken? Quote http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 18 februari 2015 Share Geplaatst: 18 februari 2015 @Berijl, als je baksoda gaat gebruiken dan wel iets zuurs gebruiken als wat citroensap/karnemelk of wijnsteenpoeder. Kijk eens hier : recepten-met-spelt-t12383.html (Speltbrood met bakpoeder). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
berijl Geplaatst: 18 februari 2015 Share Geplaatst: 18 februari 2015 bedankt, ik zal op een later tijdstip ff inlezen Quote http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
balkontuinder Geplaatst: 19 februari 2015 Auteur Share Geplaatst: 19 februari 2015 Bedankt voor de tips! Ik zal het binnenkort gewoon nog een keer proberen. Eijsden is helaas een beetje ver voor me. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bosbrandje Geplaatst: 19 februari 2015 Share Geplaatst: 19 februari 2015 Het makkelijkste broodrecept ooit. Quote “To plant a garden is to believe in tomorrow.”― Audrey Hepburn Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
boinkie Geplaatst: 24 februari 2015 Share Geplaatst: 24 februari 2015 Hoi Balkontuinder. Wij bakken hier al 2 jaar elke week ons brood. Het duurde best lang voordat er een echt goed brood op tafel stond, maar inmiddels heb ik veel ervaring. We gebruiken vooral spelt, maar ook wel tarwe en andere meelsoorten.Als je Noord-Limburg niet te ver vindt, ben je van harte welkom. Ik woon in de buurt van Gennep.Ik heb alvast de volgende tips voor je:1) Koop een broodbaksteen voor in de oven. Een broodbaksteen koop je via ebay duitsland voor zo'n 15 euro. zoe op brotbackstein. het materiaal moet schamotte zijn. De steen is essentieel voor een goed gelukt brood, omdat je oven zonder de steen te snel afkoelt en het brood minder goed rijst.2) Zorg dat je een oven hebt met boven-en onderwarmte. Brood lukt niet in een heteluchtoven! Het wordt hard en droogt uit. 3) Zorg dat je het brood goed kneedt. Als je tarwemeel gebruikt, moet je minstens 15-20 min kneden in een rap tempo. Het handigste is een kneedmachine (die wij sinds een jaar hebben aangeschaft). Doe na het kneden de vliesjesproef; neem een stukje deeg en rek dit voorzichtig uit, als het een doorzichtig vliesje vormt is het goed gekneed, als het scheurt is het nog niet klaar en moet je verder kneden.4) zorg voor een goede stoomvorming in de oven. het beste verwarm je een bakblik mee op de bodem van de oven. Zodra je het brood in de oven zet giet je op het bakblik 1-2 dl kokend water. snel de deur dichtdoen. dit zorgt voor een heerlijk knapperige korst. ik kan je een broodbakworkshop bij levine aanraden van levine bakt brood. Zij is een expert in thuis bakken en kan je de beste tips geven. Ook zie je daar hoe goed gekneed deeg eruit ziet. Succes ermee! Niet te snel opgeven hoor, brood bakken is zoooo leuk (en lekker!). als je langs wilt komen stuur maar n berichtje Groetjes, anja Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 24 februari 2015 Share Geplaatst: 24 februari 2015 Ik zit even hardop te denken. Omdat vraagsteller ook naar de MTFD gaat. Desgewenst kunnen we er toch een kleine workshop van maken op 2 mei.......(mocht het balkontuinier nog niet helemaal goed lukken).....wat afspraken maken met Jorieke over een oven...ingrediënten meenemen...mengen, kneden, rijzen, her-kneden, rijzen en bakken....weinig zo lekker als een paar verse knapperige broden. Moet niet zo moeilijk te organiseren zijn! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
balkontuinder Geplaatst: 24 februari 2015 Auteur Share Geplaatst: 24 februari 2015 Dat is al iets minder lang rijden. Dank boinkie, ga ik zeker onthouden. Ook een leuk idee WeKnow, maar is het daar niet veel te druk voor tijdens de MTFD? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 24 februari 2015 Share Geplaatst: 24 februari 2015 Voor mij niet. Zou het kneden aan jou overlaten. (Grapje)Ik zie sowieso al diverse mensen op de lijst aanwezigen die zeker lekker brood kunnen bakken. Is echt niet moeilijk. Dat het jou niet zo goed lukt, is waarschijnlijk iets kleins dat je net niet weet. Als het voor Jorieke kan....en als jij wat tijd hebt/maakt, moet in een uurtje of 3 (met tussenpozen) een paar broden lukken. Voor 1 brood is nodig:500 gram meel. (Kies maar)8 gram droge gist. ca. 300 ml. waterklein scheutje olie of klein klontje boter.1 theelepeltje zout.2 theelepeltjes suiker.Er bestaat allerlei abracadabra over het mengen en gist oplossen, maar maakt weinig uit. Maar je doet dit allemaal bij elkaar (alleen zout pas het laatste) en kneden maar. Dan 3/4 uur a 1 uur (met speelruimte) laten rijzen bij 20 graden + . Nog even kneden. Nog eens 1/2 uur tot 3/4 uur laten rijzen in blik. Oven voorverwarmen op 225 graden. 35 a 45 min. bakken. Bakblik, beslagkom, schone plek om te kneden, velletje ovenpapier, oven...meer heb je niet nodig. Moet toch te doen zijn........ Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Infinite Geplaatst: 24 februari 2015 Share Geplaatst: 24 februari 2015 Mijn BBM receptje voor een 500gr brood (genoeg voor 2 personen, 1 dag) in volgorde van in de BBM gooien: 205ml koud water1,5 eetlepel (olijf)olie330 gr volkoren meel1 theelepel gist1 theelepel suiker0,5 theelepel zout menu 'volkoren brood' that's all! Quote To plant a garden is to believe in tomorrow. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.