Itoero Geplaatst: 26 april 2015 Geplaatst: 26 april 2015 De helft is uitgeplant in de serre.De andere staan in hun uiteindelijke pot in de serre en die komen in enkele weken op't terras. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Erny Geplaatst: 26 april 2015 Geplaatst: 26 april 2015 Vandaag eindelijk de A+B voeding (van Billie) aangemaakt en deel van de pepers staan nu de eerste portie op te nemen. Dat zijn degenen die niet meer onder de lampjes staan maar in de vensterbank. (Voor het opnemen van de voeding staan ze ff bij mekaar in de bak, normaal verdeeld over twee bakken zodat ze meer ruimte hebben.) De rest had net water gehad dus die moeten nog even wachten.Staan er allemaal goed bij... behalve... die ene... Die werd afgelopen week even te hoog voor onder de lampjes waar de rest stond dus die had ik in zn uppie ff onder hoger lampjesafdeling gezet... en.... vergeten... Hing helemaal slap en zag bleekjes. Nog net op tijd wat water gegeven. Plantje stond ook al te bloeien...Maar kijk ik net... en hangt er toch écht een pod aan!! Verstopt achter de stengel. Een mooi dun lang groen pepertje van ongeveer 4 cm lang en 6 mm dik. Met het bloemetje nog als een rokje om de taille. Soort is Artist (gekocht in Hongarije).Dus de eerste peper is een feit. Uiteindelijk hebben dus 22 plantjes mijn ziekenhuisverblijf overleefd (van de 60 )... En twee van de overwinteraars, beide de Rocoto Manzano. Die staan ook al weer buiten. Quote
Stan Geplaatst: 26 april 2015 Geplaatst: 26 april 2015 Hier ook al beginnende pods in o.a. de Jalapeno mammoth(rechts boven). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Jan Lokman Geplaatst: 27 april 2015 Geplaatst: 27 april 2015 hier beginnen ze ook -- "Orange Cayenne" ...nog niet erg groot dat plantje .. maar die van jullie zijn niet groter als ik zo kijk Quote "Natura non nisi parendo vincitur "
Victorus Geplaatst: 28 april 2015 Geplaatst: 28 april 2015 Over voeding gesproken. Zoek een tomatenvoeding op met N-P-K-Mg waarde van 16-6-16-2 en geef die aan de peperplanten in een kwart van de hoeveelheid die aangegeven staat. Liefst een (bio) voeding waar ook micro voedingstoffen aan toegevoegd zijn. Dan heb je een prima voeding voor peperplanten tegen een fractie van de kosten van bijvoorbeeld Chilifocus. Als je een voeding vindt van bijv. 8-3-8-1 dan geef je de helft van de aangegeven hoeveelheid. posting.php?mode=reply&f=12&t=16247&sid=9c77217ad99bfe74538678dcaf05af02# De N-P-K-Mg waarden mogen wel wat afwijken van de genoemde waarden; het is allemaal niet zo erg kritisch. Als de jonge plantjes nog aan het groeien zijn kan je ook kamerplantenvoeding geven. De hogere K en Mg waarden zijn vooral van belang als de plant zijn normale hoogte heeft bereikt en zou moeten gaan bloeien. Als dan de N waarde te hoog is gaat de groei gewoon door en komt de plant niet of nauwelijks toe aan het bloeien en het zetten van vruchten. Geef ook af en toe water zonder voeding om een eventuele ophoping van zouten rond de wortels op te heffen. Quote
KoenV Geplaatst: 28 april 2015 Geplaatst: 28 april 2015 klinkt interessant - ik heb nog een fles AVEVE voeding staan. hieronder de samenstelling cfr site AVEVE - 7-5-6 dus - met een aantal extra stoffen...is mij niet duidelijk of die geschikt is Oplossing van samengestelde meststoffen NPK 7-5-6 met boor, koper, ijzer, mangaan, molybdeen en zink.7 % stikstof (N) totaal = 3.0% nitraatstikstof + 2.7% ammoniumstikstof + 1.3% ureumstikstof5% fosforzuuranhydride (P2O5) oplosbaar in water 6% kaliumoxide (K2O) oplosbaar in water Sporenelementen oplosbaar in water: 0.01% boor (B) ; 0.002% koper (Cu)* ; 0.02% ijzer (Fe)* ; 0.01% mangaan (Mn)* ; 0.001% molybdeen (Mo) ; 0.002% zink (Zn)* chelaatvormer EDTAChloorarm. Quote
Victorus Geplaatst: 28 april 2015 Geplaatst: 28 april 2015 @KoenV De AVEVE voeding lijkt me op zich geschikt. Er zit wat veel fosfor in dus de wortels zullen er wel krachtig van groeien. De meeste benodigde sporenelementen zitten er in. Ik mis alleen de magnesium. Maar die kan je zelf toevoegen in de vorm van bitterzout, een theelepel per 2,5 liter water en goed schudden. Geef dus de halve dosering en wat magnesium. Je tomaten zullen het er ook goed op doen maar die hebben dan de hele dosering nodig. Je kan dit mengsel ook gebruiken voor citrusplanten, aardbeien, bessen e.d. Quote
Itoero Geplaatst: 28 april 2015 Geplaatst: 28 april 2015 Voor pepers en tomaten wordt normaal een gemiddelde n-k verhouding van 1-1,5 of 1-2 ofzo gegeven.Ik zou in elk geval minder stikstof geven dan kalium.De npk van chili focus is bijvoorbeeld 2-1-4. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Erny Geplaatst: 28 april 2015 Geplaatst: 28 april 2015 Voor de speciaal op pepers samengestelde A+B voeding van Billie heb ik 25 euro betaald.Na aanmaken heb ik 1x 5l A en 1x 5l B. Om de voeding aan te lengen heb ik 5ml van ieder nodig voor 1l water. Dus reken maar uit hoe goedkoop dat is. Ik kom op 0,025 ct per liter A+Bvoeding uit... (als dat klopt) Das dus ook echt niet duur. Quote
Victorus Geplaatst: 28 april 2015 Geplaatst: 28 april 2015 Re: Itoero Weet je het zeker? Volgens mijn informatie is de N-P-K-Mg verhouding van Chillifocus 2,98-0,42-3,65-0,57 Dus de hoeveelheid kalium is maar ongeveer 20% hoger dan de hoeveelheid stikstof. Quote
koolrabi Geplaatst: 28 april 2015 Geplaatst: 28 april 2015 Mijn allereerste eigen geteelde pepers. Gezaaid op 19 januari. Trots. Er komen zo te zien nog veel meer.Ik haal wel wat bloemetjes weg, dan groeien ze beter denk ik.Ze krijgen sinds 4 weken A+B voeding van Billie. Met dank aan ieder hier op het forum voor alle goede raad. Ik heb nog veel meer peperplanten, maar die zijn pas 20 februari gezaaid.Dat belooft wat! Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Wendy7 Geplaatst: 28 april 2015 Geplaatst: 28 april 2015 Ik heb mijn kweekkasjes gewoon binnen staan en gaat prima. Geen verwarmingsmatjes nodig. Quote
Itoero Geplaatst: 28 april 2015 Geplaatst: 28 april 2015 Re: Itoero Weet je het zeker? Volgens mijn informatie is de N-P-K-Mg verhouding van Chillifocus 2,98-0,42-3,65-0,57 Dus de hoeveelheid kalium is maar ongeveer 20% hoger dan de hoeveelheid stikstof.Ik weet dat er veel mensen die mening hebben. Veel commerciele meststoffen hebben bedudiend minder stikstof dan kalium.Billie zal het wel weten denk ik.Wat is de npk van de A+B ? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Erny Geplaatst: 28 april 2015 Geplaatst: 28 april 2015 Linkje naar de Hydrobuddypagina van de peper A+B: Misschien kan je daar de verhoudingen in opsporen? http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=18&t=195 Info over de voeding:http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=629&hilit=groepsaankoop+voeding Quote
Victorus Geplaatst: 29 april 2015 Geplaatst: 29 april 2015 @Ernie Die link is nuttig. A+B voeding blijkt een N-P-K-Mg waarde van 3,17-1,02-3,7-0,96 te hebben dus 18% meer K dan N. Als je in potgrond kweekt waar weinig kalk (Ca) in zit voeg je een rennie tablet toe aan 200 liter gietwater. Je voegt dan gelijk wat Mg toe. De kaliumrijke voeding heb je nodig in de bloeifase. Zolang de planten nog klein zijn geef ik ze gewoon wat meer voeding, bijv. 8-8-8 voeding. Dan krijg je ze goed aan de groei. Die wordt vervangen door de kaliumrijke voeding als de planten zo'n 40 cm hoog zijn voor planten die normaal 60-70 cm hoog worden. Bij lagere en hogere soorten varieer je die 40 cm wat. Als de grond te arm is aan sporenelementen kan je wat slow release Alloy basis sporenmix toevoegen (te koop o.a. bij vreeken.nl) Maar daar moet je echt voorzichtig mee zijn; je kan m.i. beter een bio meststof nemen waar de sporenelementen (ook wel oligo elementen genoemd) aan toe gevoegd zijn. En het is nuttig om het gietwater wat aan te zuren. Gebruik bijvoorbeeld een afgestreken theelepel citroenzuur (te koop in een chinese toko) op 3 l water. Quote
Stan Geplaatst: 29 april 2015 Geplaatst: 29 april 2015 Gaarne over de voeding een eigen topic starten. Hier zoeken leden niet als ze iets willen weten over voeding daar het gaat om Capsicum in januari gezaaid . Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
lambado Geplaatst: 3 mei 2015 Geplaatst: 3 mei 2015 Hoe gaat het met jullie peperplanten? Met mijn peperplanten gaat het goed, ik heb ze een tijdje geleden gesnoeid en er zijn al kleine okselscheuten te zien. Ik hoop dat ze over een tijdje naar buiten kunnen maar ik weet niet wat nou het goede weer is voor een peperplant. Zou iemand dat weten? En zetten jullie jullie peperplanten naar buiten of houden jullie ze mooi in de kas? Quote
suus76 Geplaatst: 3 mei 2015 Geplaatst: 3 mei 2015 Ik houd ze in de kas maar heb ze voorheen ook wel buiten gehad, de pepers waren echter totaal niet scherp toen. Denk dat het gebrek aan warmte ze de das om deed. Dat waren toen Jalapeno's. Quote
KoenV Geplaatst: 3 mei 2015 Geplaatst: 3 mei 2015 De getopte planten hebben redelijk wat achterstand op de niet-getopte,Het is nu afwachten wat de bloemen doen.Ik ga ze pas over paar weken naar buiten verhuizen,Voorlopig zoveel mogelijk naar 10l potten verpotten. Quote
piggy Geplaatst: 11 mei 2015 Geplaatst: 11 mei 2015 De ijsheiligen geklopt op eigen terein! (koude serre) Quote
lambado Geplaatst: 12 mei 2015 Geplaatst: 12 mei 2015 Wouw mooi ! Prachtig zelfs. Bij mijn peperplanten zie ik net hele kleine bloemknopjes komen in de zijscheuten (ik heb ze getopt) Quote
lambado Geplaatst: 24 mei 2015 Geplaatst: 24 mei 2015 Zouden de peperplanten nu naar buiten kunnen ? Quote
Itoero Geplaatst: 24 mei 2015 Geplaatst: 24 mei 2015 Normaal wel.Hard ze wel af voor je ze' dag en nacht buiten zet.Hier zijn enkele van mijn pepers. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
lambado Geplaatst: 25 mei 2015 Geplaatst: 25 mei 2015 Nou ze staan alle drie buiten getopt en wel. Bij de planten zitten er nu allemaal scheuten met bloemknopjes. Vertakken deze scheutjes ook telkens maar door of gebeurt dat niet bij de scheutjes? Quote
KoenV Geplaatst: 26 mei 2015 Geplaatst: 26 mei 2015 ff een update: het gaat hier super, zoals deze heb ik verschillende planten nu: Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.