Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zelf pluggen maken...


Billie

Aanbevolen berichten

Hey Iedereen,

 

Ik zit vol met vragen tegenwoordig

Nu heb ik recent een bestelling gedaan bij Mycelia en zal deze midden februari klaar zijn om verstuurd te worden. De pluggen wil ik uiteraard gebruiken om stammetjes in te enten (is dit een juiste benaming?), maar ook wil ik graag zelf pluggen maken zodat ik wat ruilmateriaal heb voor op onder andere dit forum...

Hoe begin ik hier aan? Reeds gevonden op dit forum https://www.moestuinforum.nl/kweek-technieken-t8367-20.html

Waar haal ik de pluggen? Hoeveel reeds geïnfecteerde pluggen steek ik bij hoeveel niet geïnfecteerde?

 

Groetjes Tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pluggen/deuvels kan je kopen bij iedere bouwmarkt of ijzerwaren winkels(er zijn verschillende maten en diktes) ik gebruik 0,8 cm en betaal iets van rond de 5 euro de 100 tot 150 stuks.

 

Rond de 20% doorgroeide pluggen bij de nieuwe grbruiken(kan je ook extra op wat zaagsel of karton doen zodat je niet enkel pluggen maar ook wat substraat extra krijgt).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Stan, zie net je antwoord...

Ik heb de raad van klavertjevier gevolgd en 150 deuvels in een pot met water voor een half uur gekookt.

Daarna nog de pot nog een half uurtje laten staan en het overtollige water afgegoten.

Dan de pluggen, zonder aan te raken, verdeelt over twee potjes welke ik uitgeveegd had met een doekje met Isopropyl Alcohol. Kwestie van extra proper te werken.

In potje 1 zijn de deuvels van Flammulina velutipes (Fluweelpootje of Enoki) en in potje 2 de deuvels van Hypholoma capnoides (Dennenzwavelkop) toegevoegd.

Zo hoop ik van twee keer 50 pluggen deze te verdubbelen en dan nog wat over te hebben om een nieuwe cultuur te starten

Als dit goed loopt heb ik zelfs nog materiaal over om te ruilen met geïnteresseerden.

 

Groetjes Tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...