Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Effect water in felle zon op planten

Featured Replies

Geplaatst:
Volgens mij zijn er slechts drie overwegingen bij de keuze overdag of 's avonds sproeien.

•Als je sproeit wanneer het warm en zonnig is dan verdampt er meer water voordat het de worteltjes bereikt en moet je meer sproeien voor hetzelfde effect.

•Als je 's avonds sproeit heb je kans dat het gewas de hele nacht nat blijft en dat geeft schimmels een kans.

•Wanneer heb je tijd.

Een voordeel van s'ochtends sproeien is wel dat de slakken minder actief worden, s'nachts gaan ze zoiezo meer kruipen, maar als het vochtig is al helemaal. Als je s'ochtends water geeft is de grond op een zonnige dag s'avonds al weer droog

Geplaatst:

@RvO: Daar zit natuurlijk wel wat in.

... of dat de wortels veel te heet worden.....

Sorry, dit begrijp ik niet.

Of bedoel je dat de wortels te koud worden door het koude sproeiwater? Dat gebeurt in praktijk niet in de moestuin. De warme grond zorgt ervoor dat het water voldoende is opgewarmd wanneer het de wortels bereikt.

Ik dacht dat, als je planten in de brandende zon water geeft, de wortels even afkoelen en vervolgens heel warm gaan worden door de invloed van de zon. Als iets pal in de zon staat dan kan dat, zeker op een zomerse dag, erg heet worden. Ik dacht dat dit door de combinatie water/zon versterkt zou worden.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb net even in mijn biologieboek zitten turen, en de beste theorie waarmee ik kan komen is: als je de planten sproeit met water van de bovenkant, dat de huidmondjes zich dan sluiten, met het gevolg dat de plant zijn waterhuishouden verstoord wordt.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Toen ik gister in de auto zat zag ik dat de sproeiers aan stonden in de volle zon om de gewassen water te geven maar dat ik toch niet goed?

 Kweker sinds 2010 

Geplaatst:

Ik ben van mening dat er wel degelijk een effect is, maar dit is zeer beperkt en ik denk dat dit ook sterk afhangt van soort tot soort.

In principe komt het er op neer dat de waterdruppels op bladeren gaan verdampen door het zonlicht. Verdampen is een gevolg van het opnemen van energie, geleverd door de zon. Het water gaat echter ook warmte onttrekken van de plant zelf. Bij één druppel kan dat geen kwaad, maar als je hele plant 'zeiknat' is en vervolgens staat de zon er op te branden, kan die plant het wel moeilijk krijgen. Het licht, dat dan normaal energie levert voor de fotosynthese, zal gaan naar het verdampen van het water.

En Euhm, huidmondjes zitten aan de onderkant van de bladeren. Ze zijn sowieso beschermd tegen sproeien.

Geplaatst:

Ik heb mijn tomatenplantjes opgekweekt in zo'n minikasje. Toen ik besloot dat ze de kas niet meer nodig hadden, heb ik de deksel van de bak afgehaald, vervolgens vielen er druppels op de plantjes. De plantjes stonden toen in de volle zon, er zijn toen veel blaadjes verbrand, maar moet daarbij zeggen, ze doen het wel allemaal nog. Nu zie je niets meer van die verbrandde blaadjes maar in het begin zagen ze er zeer sneu uit. Dat heeft ongeveer een maandje geduurd.

Geplaatst:
Ik heb mijn tomatenplantjes opgekweekt in zo'n minikasje. Toen ik besloot dat ze de kas niet meer nodig hadden, heb ik de deksel van de bak afgehaald, vervolgens vielen er druppels op de plantjes. De plantjes stonden toen in de volle zon, er zijn toen veel blaadjes verbrand, maar moet daarbij zeggen, ze doen het wel allemaal nog. Nu zie je niets meer van die verbrandde blaadjes maar in het begin zagen ze er zeer sneu uit. Dat heeft ongeveer een maandje geduurd.

Dat komt dan waarschijnlijk doordat ze in de minikas geen direct zonlicht kregen en zonder deksel wel. Ze zijn dus alleen verbrand door de zon en niet door de druppeltjes op de bladeren.

Geplaatst:

hmmmm dat betwijfel ik, volgens mij was het echt precies op de plekken waar de druppels op zaten. enkele plantjes waren helemaal nat geworden, die waren het meest verbrand. Sommige plantjes die droog bleven, bleven ook mooi.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.