Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Effect water in felle zon op planten


euhm

Aanbevolen berichten

Goedendag forumleden,

 

Ik vraag me wat af en ik meen me wat vaag te herinneren. In de onderbouw (nu alweer 3 jaar geleden) was er een hoofdstuk over groentes kweken. In dat hoofdstuk stond ook dat je planten bij felle zon beter geen water kunt geven. -(naja wel water geven zolang er maar niets op de bladeren sproeit)-, want dat het water op een blad van een plant hetzelfde effect geeft als water op de huid van een mens bij een felle zon: namenlijk dat het blad 'verbrandt', en de groei van de plant afremd, of dat het de plant zelfs schaadt.

Met deze felle zon en het warme weer zou ik graag willen weten in hoeverre dit feit of fictie is, en of ik gewoon s' middags mijn plantjes water kan geven.

 

mvg,

 

Euhm

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is een broodje aap, onzin dus.

Ik sproei niet vaak maar als het zo uitkomt net zo goed 's avonds als in de volle zon.

 

Je kunt het ook beredeneren: als je brandgaatjes wil maken, met een lens die op een blad ligt, dan heb je een hele bolle lens nodig. Regendruppels zijn simpelweg niet bol genoeg.

Bovendien brandplekjes maken onder water, in de waterdruppel, kan ook niet. Het water is dan bluswater.

 

Als je kalkrijk water gebruikt dan kun je soms wel kleine witte vlekjes vinden. Dat is de kalk uit het verdampte water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sproei nooit... waarom zou ik blaadjes water geven??

 

En water geven doe ik vóór de hitte, of erna in de avond. Behalve als er een plant op apegapen ligt... dan direct EHBO in de vorm van een plens...

 

Op dit moment lukt het me niet meer om dat consequent uit te voeren, maar het liefst geef ik de planten van onder uit water... dat ze het naar boven moeten zuigen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor de tips, ik zal het eens testen op 2 verschillende plantjes onder dezelfde omstandigheden en laat jullie wel zien wat eruit komt. (eventueel er ook nog foto's erbij als er een discussie opbroeit)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen sneller ipv. meteen, maar inderdaad dat is de enige reden om niet overdag water te geven, het kost je dan gewoon minstens dubbel zoveel water. Ik heb een grondwaterpomp dus dat is niet zo'n heel groot probleem voor mij, ik sproei vaak zat overdag en in volle zon als het niet anders kan (moet) en nog nooit problemen gehad.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou het geven als er in volle zomer dan plots een bui over je groenten gaat?

 

 

Ik ben niet helemaal op de hoogte van de vlaamse taal maar als je bedoelt "het regent toch ook bovenop je planten in de zomer" dan is het niet helemaal vergelijkbaar. Als het flink regent is het meestal ook flink bewolkt, een fikse regenbui plus 100% zonneschijn is niet regelmatig aan de orde.

 

Neemt niet weg dat sproeien in de zon misschien weinig kwaad kan, maar ik doe het ook altijd later op de dag.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vraag me al jaren af waarom mensen dat denken...

het is mij op school ook geleerd maar het wou er bij mij gewoon niet in...het is gewoon onlogisch!

water op een plant kan geen kwaad.

ik vraag me nog steeds af waar dat verhaal vandaan komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het flink regent is het meestal ook flink bewolkt, een fikse regenbui plus 100% zonneschijn is niet regelmatig aan de orde.

 

Heb je nog nooit meegemaakt dat de zon schijnt en het regent?

Regenwolk-bui hangt vlak boven je, de zon staat op dat moment aan de zijkant.

 

Op zijn Vlaams noemt men dat "Duiveltjeskermis"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sproei nooit... waarom zou ik blaadjes water geven?? quote]

 

Ehm... wil je in mijn tuin elke keer de plantjes van onderaf komen water geven dan? Dat is echt niet te doen hoor! Ik heb gisteren overdag de sproeier lekker aan gehad. Langzaam elke paar tellen een mini buitje over de planten. Zonder handjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mooie van ons systeempje, met buis, is dat je meer in de breedte dan in de hoogte sproeit. Het kan ook tussen de planten gelegd worden. Minder verdamping heb je dan, lijkt me. Wij hebben dan maar een klein tuintje maar groter maken is wellicht ook mogelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het flink regent is het meestal ook flink bewolkt, een fikse regenbui plus 100% zonneschijn is niet regelmatig aan de orde.

 

Heb je nog nooit meegemaakt dat de zon schijnt en het regent?

Regenwolk-bui hangt vlak boven je, de zon staat op dat moment aan de zijkant.

 

Op zijn Vlaams noemt men dat "Duiveltjeskermis"

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK heb weer begrepen dat de planten besproeien ook nodig als het lang droog weer is geweest om het stof van de bladeren te spoelen. Deze zouden met stoffig blad minder goed licht kunnen opvangen...

Klinkt wel logisch, en ik heb weer wat geleerd

 Kweker sinds 2010 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm... En toch... Puur in theorie:

Als je planten sproeit bij warm, zonnig weer, dan lijkt me dat de kans wel degelijk aanwezig is dat de planten verbranden, of dat de wortels veel te heet worden. Als je gaat zwemmen op zo'n dag, dan verbrand je toch ook sneller? Door het water wordt het effect van de zon op je huid versterkt. Dus als je gaat sproeien op zo'n warme, zonnige dag, dan lijkt me dat er toch een effect hiervan op de planten moet zijn.

Als het minder heet is, of deels bewolkt dan is de zonkracht niet zo sterk en dan kan een regenbuitje geen kwaad.

 

Tenminste... Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Als je gaat zwemmen op zo'n dag, dan verbrand je toch ook sneller?

De huid van planten en die van mensen en andere zoogdieren is compleet verschillend. De effecten van zon en water zijn dan ook compleet verschillend. Dus als jij verbrand kan het goed gaan met jouw plantjes en omgekeerd.

 

... Door het water wordt het effect van de zon op je huid versterkt. ...

Het belangrijkste effect is dat jouw huid afkoeld door het water. Daardoor merk je pas later dat je aan het verbranden bent en blijf je langer - te lang - in de zon zitten.

Een ander effect is de weerkaatsing van de zon op het water, daardoor vang je iets meer zon. Dat merk je als je aan de waterkant of op het water zit (in je blootje op een bootje zeg maar)

 

Maar plantjes staan altijd naakt buiten dus die kunnen daar wel tegen.

 

... of dat de wortels veel te heet worden.....

Sorry, dit begrijp ik niet.

Of bedoel je dat de wortels te koud worden door het koude sproeiwater? Dat gebeurt in praktijk niet in de moestuin. De warme grond zorgt ervoor dat het water voldoende is opgewarmd wanneer het de wortels bereikt.

 

 

Volgens mij zijn er slechts drie overwegingen bij de keuze overdag of 's avonds sproeien.

  • Als je sproeit wanneer het warm en zonnig is dan verdampt er meer water voordat het de worteltjes bereikt en moet je meer sproeien voor hetzelfde effect.
  • Als je 's avonds sproeit heb je kans dat het gewas de hele nacht nat blijft en dat geeft schimmels een kans.
  • Wanneer heb je tijd.

 

En dan is er ook nog de keuze sproeien of op de bodem water geven..........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...