Ga naar inhoud

Actie AH 2015: begin je eigen moestuintje

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Brendaps, wat leuk! En die broccoli-knuffel, geweldig!

t/m 15 maart nog, en dan is het afgelopen inderdaad

Ik kan nog wat zaden ruilen met Robaaro, en dan hebben we beiden onze moestuintjes compleet

Kinderen zijn weer blij (en moeders ook )

Geplaatst: (aangepast)

@winters, bedankt voor het ruilen nog wachten op de postbode

vandaag ook mooi kunnen ruilen met @infinity

ik zoek eventueel nog een extra peterselie en/of basilicum

te ruil voor:

aubergine

veldsla

spinazie

andijvie

eventueel wil ik best 2 tegen 1 ruilen

aangepast door Gast
Geplaatst:

Wauw, wat leuk, Brendas!! Gefeliciteerd!

Is de andijvie bij 1 van jullie al uitgekomen? Die heb ik er al vanaf week 1 in, maar is de enige van week 1 die nog steeds niet uit is gekomen.

Geplaatst:

Ik hoorde van de moeder van een vriendinnetje van mijn dochter dat ze bij de AH de laatste moestuintjes bij de kassa hadden liggen en dat men ze zo kon meenemen. Ik weet niet of dat elders ook is?

Wij hebben de moestuintjes compleet en zijn ze nu aan het zaaien. Maar 20 potjes in 1 keer is wel veel, dus we doen er elke dag een paar, en de zaden die het langst nodig hebben om te kiemen hebben we als eerst gezaaid.

Geplaatst:

Vraagje: mijn tijm, cherry tomaat en lente ui hebben allemaal één groot plantje, deze zijn gelijktijdig met rucola gekiemd en ze lijken ook als twee druppels water op rucola. Kunnen deze plantjes rucola zijn? Of lijken ze zoveel op elkaar? De foto hieronder is tijm, met één groot plantje en allemaal kleine die nu opkomen, een paar dagen later.

XtUf1Sd.jpg?2

Geplaatst:
Vraagje: mijn tijm, cherry tomaat en lente ui hebben allemaal één groot plantje, deze zijn gelijktijdig met rucola gekiemd en ze lijken ook als twee druppels water op rucola. Kunnen deze plantjes rucola zijn? Of lijken ze zoveel op elkaar? De foto hieronder is tijm, met één groot plantje en allemaal kleine die nu opkomen, een paar dagen later.

XtUf1Sd.jpg?2

Dat grote plantje kan geen tomaat en lente ui zijn. Tijm lijkt mij ook niet, omdat die heel klein beginnen. Ik heb ook wel eens een ander plantje ertussen gehad. Heb zelfs mensen gehoord waarvan álle zaadjes verkeerd waren Kan rucola zijn, maar radijs, brocolli en nog wat andere plantjes zien er ook zo uit.

Geplaatst:

Zoals balto ook zegt, tijm, lente-ui en tomaat zien er anders uit. Het ziet er wel uit als rucola, maar veel kiemplantjes zien er een beetje hetzelfde uit. Alleen lente-ui is echt een sprietje die omhoog komt, tijm is heel klein en tomaat heeft smallere blaadjes. Ik denk dat er inderdaad een verdwaald zaadje tussen zat.

Geplaatst:

Hier groeit alles goed door.

De bosaardbeitjes waarvan we dachten dat mijn zoontje ze had gekilled, hebben het toch overleeft. Na 2 extra weken besloten ze zich toch maar te laten zien, had zelf al nieuwe gepland, dus nu hebben we straks genoeg bosaardbeitjes in de tuin staan. Vind het wel heel jammer dat je ze pas volgend jaar in de zomer kunt oogsten.

Weet iemand of wanneer je de aardbeienplantjes in de winkel koopt, je ze wel deze zomer kunt oogsten? Want mijn zoontje en ik zijn gek op aardbeien. Manlief vindt dat dat echt in onze moestuin hoort omdat mijn zoontje en ik ze met kilo's tegelijk kunnen eten.

Wij laten de kropsla, prei, radijs, rucola, spinazie, veldsla, wortel en ui nu wennen aan het buitenleven en halen ze 's avonds terug naar binnen. Weet iemand hoe lang je dit moet doen, want dit weekend komt mijn broertje verder klussen om meerdere moestuinbakken op poten te maken en dan is het wel leuk om het te laten zien aan hem.

Mijn broertje heeft gelukkig flink wat ideeën voor ons moestuinproject en denkt flink mee!

Hij gaat ook zorgen voor een oplossing zodat we een soort kasbak kunnen creëren. De folie heb ik al in huis.

Is het verstandig om de groenten die nu overdag buiten staan, daar in de nacht mee te bedekken om ze toch nog even wat extra te beschermen of is dat niet nodig?

Sorry voor al die vragen, maar kan niet alle info vinden die we nodig hebben.

Ik heb trouwens het boek van de Makkelijke Moestuin van iemand op een ander forum gekregen! Staan ook wel handige dingen in! Ik heb het gelijk naar een paar mensen in mijn omgeving gemaild die er ook lekker mee bezig zijn! Mocht iemand het willen, dan hoor ik het graag! Zo kunnen we elkaar helpen!

Geplaatst:

Ik heb al enkele keren bosaardbeien gezaaid. In het begin gaat het heel traag, maar als ze dan eenmaal op gang zijn gaat het vlot. In het najaar gaven ze ook al de eerste bloemen en vruchtjes.

Stel je bij de vruchten van de bosaardbei geen grote hoeveelheden voor! Ze zijn wel lekker, maar klein en teer.

Plantjes uit de winkel geven hetzelfde jaar wel vrucht, maar het 2e jaar schijnt de opbrengst rijker te zijn.

Ik heb de AH bakjes op een gegeven moment buiten uitgeplant in een verhoogde moestuinbak (met een pop-up net erover). Tot nu toe gaat het prima. Ik heb van alles nog wel zakjes zaad, dus bij mislukken zaai ik wat opnieuw. Uiteraard heb ik de Aubergines, Tomaten en Paprika niet buiten gezet, maar netjes per stuk in potjes binnen staan. Dat wordt nog wat, want het zijn er behoorlijk veel.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Geplaatst:
Hier groeit alles goed door.

De bosaardbeitjes waarvan we dachten dat mijn zoontje ze had gekilled, hebben het toch overleeft. Na 2 extra weken besloten ze zich toch maar te laten zien, had zelf al nieuwe gepland, dus nu hebben we straks genoeg bosaardbeitjes in de tuin staan. Vind het wel heel jammer dat je ze pas volgend jaar in de zomer kunt oogsten.

....

Hoi Deborah! Heb je me PM ontvangen?

Geplaatst:

Ik heb al een hoop overgepot. Ik denk alleen dat de andijvie niet meer uit zal komen..

Dus die ga ik denk ik nog eens extra potten. Weet iemand trouwens waar je die turfbakjes zou kunnen kopen?

Zouden ze die bij bijvoorbeeld action of so low hebben? Tuincentrum is bij ons namelijk niet in de stad, dus dan zou ik iets verder moeten rijden om ze daar te halen.

Geplaatst:

Zo vanaf vandaag wonen de kropsla, prei, 2 soorten radijs, spinazie, 2 soorten wortel, veldsla en ui in hun moestuinbak. Deze staat op poten en ik heb er folie over gelegd, zodat ze wel bescherming hebben tegen het weer en eventueel ongedierte.

Vanavond even het moestuinbakje wat mijn zoontje bij de Intratuin heeft gemaakt, (melkkan), even onder handen nemen. De wortels van de plantjes lopen flink door elkaar heen. De bodem ziet van de onderkant ook helemaal wit van de wortels. En dat terwijl er pas sinds dinsdag alles aan het ontkiemen is.

Ik wist ook niet dat lage slabonen zo snel zo groot worden. Ze zijn al 13 cm en dat in 2 dagen!!!

Zoonlief heeft een handje tomaatzaadjes in een kuiltje gezaaid, dus moet nu een paar dozijn tomatenplantjes gaan verspenen

We hebben straks de keuze uit 5 verschillende soorten tomaten uit eigen tuin haha.

Ben zo benieuwd of er straks iets te oogsten valt. Moet mezelf echt 2x per dag er aan herinneren dat ik de plantjes moet controleren of ze water nodig hebben.

Wil alleen nog het een en ander gaan zaaien over een paar weken haha, maar ja de ruimte is al door de andere plantjes in genomen.

Eens kijken of we een goede temperatuur kunnen krijgen met een zelfgemaakte folietent boven de moestuinbakken op poten. Dan kan ik daarin ook lekker aan de slag.

Zaterdag komt mijn broertje weer om verder te gaan. Hopelijk zijn zaterdag dan ook alle bakken klaar!!! Hij is flink aan het verzamelen geweest voor me om allerlei spullen bij elkaar te zoeken om de moestuinbakken klaar te krijgen! Ben benieuwd wat hij allemaal mee neemt.

Wanneer alles op zijn plek staat zal ik wel een foto plaatsen!!!

Geplaatst:

Ja leuk Deborah, ik ben benieuwd!

Wij hebben gisteren de laatste potjes gezaaid. Zo grappig al die potjes zand met stekertjes

En ik heb zojuist gezien dat de veldsla aan het ontkiemen is. Ik ben benieuwd naar de reactie van de kinderen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...