Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paprika buiten kweken.


bad-karma

Aanbevolen berichten

Heeft iemand vorig jaar succes gehad met t kweken van paprika in de buitenlucht? Bij mij waren de plantjes niet opgekomen vorig jaar, de pepers deden t wel goed.

Het schijnt nogal tegen te vallen qua opbrengst, maar ook qua grootte. OF ligt t ook aan welke soort je plant en hoe je ze bemest?

 

Ik heb dit jaar yolo wonder, California wonder en muscato f1, en wil ze in 11 liter potten gaan zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar paprika in vollegrond gehad zn dat ging goed. Sommige paprika's waren vrij klein en sommigen rotten aan de plant maar de meesten rijpten af en de smaak was goed. Het ras is inderdaad belangrijk. Je moet een ras nemen dat vroeg vruchten geeft. Ik heb geen rasnaam, ik heb zaadjes van Frans gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het twee jaar geleden buiten gedaan, toen had ik nog geen kas.

Had de planten wel binnen opgekweekt en eind mei pas naar buiten gedaan. Toen een soort gang gemaakt van oude kasramen om een beetje extra warmte te creëren. Daar groeide ze al snel overheen maar uiteindelijk een prima opbrengst gehad. Ze werden alleen niet rood...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Totaal mee-eens met Missmass. Vorige jaar had ik 1 plant buiten (geen idee wat soort) in die is totaal mislukt, maar de zomer was wel wat nat en koud deze keer.

2 jaar geleden had ik nog geen kas en ik had meer dan 20 paprika planten buiten (uit Hornbach 2 soorten (punt en normaal), naam weet ik niet maar gele verpakking). Ze deden het prima, want zomer was heel warm, maar de vruchten bleven heel klein en meestal ook groen (later op de vensterbank wel rood geworden). Voor 20 planten kreeg ik maar 2 plastic zakken paprika voor in de vriezer en dat vond ik zeer weinig. Ik kon meer, en grotere, uit de supermarkt krijgen voor minder geld.

Daarom kweek ik ze nu in de kas en ik kies ook voor de grotere rassen zodat ik van 3-4 planten al opbrengst krijg. Maar als ik zou moeten buiten kweken dan, inderdaad, kleinere rassen dat snel klaar zijn. Het soort is dan zeer belangrijk.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar paprika's na het verspenen deels (4 proefexemplaren) in volle grond uitgezet en de rest in een pot (maar ook in de buitenlucht hoor).

- Die in de buitenlucht en volle grond brachten 2 grote paprika's op (zoete punt) per plant maar de planten zelf kwamen niet veel hoger dan het formaat van de paprika...

- Die in potten in de buitenlucht brachten 5, sommige zelfs 10 , paprika's op van dezelfde maat maar de planten waren wel dubbel zo hoog.

 

Die in pot hadden soms last van droogte waardoor de paprika's hun bladeren gaan hangen, door water geven is dat meteen opgelost maar het onheil is geschiedt en de rijpste paprika's krijgen bruine plekken... die in volle grond hadden daar dan weer geen last van.

 

Eerlijk is eerlijk, die in pot krijgen een goede verzorging, mest, liefde, extra water, en gingen in de koudere zomerdagen de veranda in waar ze lekker warm bleven. Maar in buitenlucht gaat zeker, en volle grond ook maar de opbrengst zal lager zijn en langer op zich laten wachten. Hier waren de volle grond planten zo 'geschrokken' dat ze maanden een groeistop kenden.

 

Dat is een weergave van mijn ervaring gestoeld op 1 jaar.

 

 

 

Dit is bijvoorbeeld 1 plant in pot:

 

2014093012574949461412196832.jpg

2014-09-27-1613451412196871.49

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al een paar jaar paprika en Spaanse pepertjes in volle grond en dat gaat goed, worden zowel groen als afgerijpt gebruikt. Ik zaai binnen vanaf eind Februari, begin maart (naargelang de hoeveelheid licht), en kweek ze vervolgens binnen op langs een schuifraam. Eerst in P9, later in 3 liter potten met steun (stok van 1 m hoog). Zodra het weer het toelaat, worden ze overdag en later ook 's nachts buiten gezet (met vliesdoek afgeschermd). In de tweede helft van mei gaan ze de grond in. Krijgen tomatenmest in korrelvorm, en onder de planten wordt met gras gemulcht. Ze staan hier wel zeer zonnig en ik heb lichte grond die vlot opwarmt. Het ene ras is wel lekkerder 'groen' dan het andere - er zijn er die groen nogal bitter smaken.

 

Momenteel houd ik het op vier soorten:

- paprika Esterel F1 (Vilmorin) - langwerpige, grote paprika's die rood afrijpen en zowel groen als rood lekker zoet zijn

- paprika Barancio (AVEVE) - kleine oranje paprika's die vlot afrijpen

- Spaanse peper (AVEVE) - pikante dunwandige rode pepers, perfect te drogen en vervolgens in de koffiemolen te vermalen tot pili pili

- poivron doux des Landes - een zoete dunwandige rode peper, meegebracht uit Frankrijk, om te drogen en te vermalen tot paprikapoeder. Deze probeer ik dit jaar voor het eerst.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

poivron doux des Landes
Dat is een hele lange, niet?

Die groei ik dit jaar voor de growcontest op het peperforum

Dat lijkt me een leuke paprika om te bakken in een pan.

 

Ik groei de cayenne long slim om te drogen en flakes/poeder te maken.

aangepast door Gast

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de paprika's opgekweekt in een bak met wat warmte lampen er boven, toen ze te groot werden voor de bak, naar buiten in de volke grond gezet, dit was eind mei. Toen leek het er op dat de plant het niet zou overleven door de kou in de nacht. De plant verschrompelde tot bijna niet meer om aan te zien. Begin juni werd het warmer en de plant bleef maar groeien en groeien. Goede oost gehad! Tot eind oktober aan het plukken geweest.

Ook voor privé vragen beschikbaar! https://www.dutchgardenseeds.com en voor (biologische) zaden natuurlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...