robertsmoestuin Posted January 11, 2011 Share Posted January 11, 2011 Bedankt voor alle welkomstberichten! Ik heb nu al paprikazaadjes gekocht om binnen op te kweken . Ben benieuwd of dat straks op een beschutte plek in de volle grond zonder kas lukt. Als ik de ervaringen van anderen mag geloven niet... Nog tips hiervoor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 11, 2011 Share Posted January 11, 2011 Paprika doet het prima in de volle grond (zonder kas). Soms zelfs nog beter dan in de kas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted January 11, 2011 Share Posted January 11, 2011 Afgelopen jaar in de kas beter, 2009 in de volle grond een stuk beter inderdaad. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 het hangt er natuurlijk ook vanaf of je een vroege of late soort hebt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Inderdaad! En kleine paprikaatjes ( ) zijn natuurlijk minder gevoelig voor regen/zon tijdens het rijpen. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Door ruimte gebrek in de kas doe ik de rest wat extra warmte kan gebruiken zoals paprika, peper en tomaat in tunneltjes. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 het hangt er natuurlijk ook vanaf of je een vroege of late soort hebt...Eigenlijk nooit naar gekeken, maar ik neem aan dat je voor de buitenteelt het beste een vroeg ras kunt nemen dan?? Scheelt het heel veel dan in oogsttijd, handig qua oogstspreiding? Ik had al verschil doordat ik in de kas en buiten teelde, maar dat zou wel handig zijn. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 kijk eens op deze site. pepers en paprika'shttp://www.freewebs.com/ruudendiana/zadenlijstpaprikapeper.htm Tomaten:http://www.freewebs.com/ruudendiana/zadenlijsttomaten.htm Diana geeft goede info over vroege en late rassen, zelfs info over wanneer zij de eerste vruchten van een bepaalde soort kon oogsten.zo kun je precies de juiste soort voor je eigen tuin uitkiezen.ze verkoopt ook zaadjes voor maar 50 cent per zakje!alles wordt snel en keurig geleverd en is goed kiemkrachtig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted January 18, 2011 Share Posted January 18, 2011 Dank je!Kijk regelmatig bij Diana op de site, echt een geweldige site, zo compleet en duidelijk! Heb alleen nooit naar vroeg/laat bij paprika's/pepers/tomaten gekeken, staat ook zo veel informatie op Net even gekeken en de informatie gevonden en ook een aantal trucs "tegen' kruisbestuiving. Had al eerder naar de paprika zaadjes bij haar gekeken, want ik wilde wat meer paprika-variatie proberen, maar ze had niet heel veel keus meer. Maar daar heb ik al een adresje voor gevonden voor vergelijkbare prijs (marktplaats, Dongen). Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted January 18, 2011 Share Posted January 18, 2011 , maar ik neem aan dat je voor de buitenteelt het beste een vroeg ras kunt nemen dan?? Nog belangrijker is dat je een ras neemt dat geschikt is of zelfs speciaal ontwikkeld is voor de buitenteelt en liefst ook nog eens voor ons eigen klimaat . Als die mooie paprika uit de groentewinkel waar je zelf zaad van wil gebruiken uit Spanje blijkt te komen dan is de kans klein dat je er zelf weer iets moois van kunt maken.  Al mijn groenten , ook tomaten en paprika's , kweek ik in de vollegrond . Dat 'gedoe' met kastjes en overdekte ruimtes (uitgezonderd afscherming door insectengaas maar dat is geheel iets anders ) hoeft voor mij niet en dat is echt niet denigregerend bedoeld hoor ! Om het nu even bij de paprika's te houden , ik kweek al jaren met veel succes buitenpaprika's . Begin februari zaai ik ze en de eerste exemplaren zijn begin augustus rijp . Ik denk dat je met een kastje er ook niet veel vroeger aan toe zult zijn. Mijn huidige buitenpaprika bijvoorbeeld komt uit het landbouwgebied tussen Rijn en Schwarzwald vandaan waar ik hem jaren geleden bij toeval 'tegen kwam'. Tijdens een vakantie zag ik daar in een landbouwgebied in perspotjes voorgekweekte paprikaplanten in de vollegrond uitgezet worden . Zo'n beroepstuinder weet echt wel wat hij doet en gaat niet iets planten als het een gok is wanneer het zijn inkomsten betreft. Ik heb toen een paar planten gevraagd en meegekregen en omdat ze zaadvast bleken te zijn kweek ik nog ieder jaar hun nakomelingen . Kleine struiken met grote opbrengst blokpaprika's met een dikke wand , goed van smaak en vrij vroeg rijp. Deze foto's had ik al eerder op Image Shack geparkeerd t.b.v. van een ander forum dus kan ik ze nu nog eens mooi gebruiken.   Onderstaande is van het afgelopen jaar . De eerste oogstrijpe paprika's waren toen begin augustus beschikbaar. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 18, 2011 Share Posted January 18, 2011 Wauw! Heb je daar wat extra zaadjes van? Zodat ik ze ook eens zou kunnen proberen? Ze zien er echt supermooi uit! Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted January 18, 2011 Share Posted January 18, 2011 Zien er zeker goed uit, volle bak en maar 30cm hoog zie ik dat goed? Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted January 18, 2011 Share Posted January 18, 2011 Dat is echt een prachtige plant. Je zou hem bijna voor de sier neerzetten. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted January 18, 2011 Share Posted January 18, 2011 Nou zeg zeker wauw, ik vindt super oogst van zulke mooie compacte planten, dan is keuze van zaad maken op vollegrond toch wel heel slim,denk dat veel wel daarvan zaad ouden willen. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted January 18, 2011 Share Posted January 18, 2011 Goed gezien Koert maar omdat deze door zijn gewicht zijdelings wat weggezakt was was de echte hoogte wat meer. Hij was dat jaar ook een van de kleinste planten maar met ongeveer 50 cm is het met dit ras meestal wel afgelopen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 18, 2011 Share Posted January 18, 2011 ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben!als je daar een paar zaadjes van over hebt....geef je maar een gil! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerwin Posted January 18, 2011 Share Posted January 18, 2011 Die zien er inderdaad erg mooi uit. Leuke frisse kleuren. hebben ze veel ruimte nodig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted January 19, 2011 Share Posted January 19, 2011 Heb je daar wat extra zaadjes van? Zodat ik ze ook eens zou kunnen proberen? Ik heb meer zaden geoogst dan wat ik nodig heb voor nieuwe planten dit jaar Jorieke. Stuur via pb even een adres waar de zaden heen moeten en het komt in orde. En Eva ... n.a.v. jouw vraag natuurlijk hetzelfde. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 19, 2011 Share Posted January 19, 2011 Super! ik ga even proberen een PM te sturen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 BEDANKT voor de zaadjes Frans !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 Tjonge, wat een snelle postduiven heb jij Frans Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dorien Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 Zijn die paprika's moeilijk te kweken? (te doen voor een beginner?)Zo ja dan zou ik ook heel graag wat zaadjes willen, als je intussen nog over hebt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 Zijn die paprika's moeilijk te kweken? (te doen voor een beginner?)Zo ja dan zou ik ook heel graag wat zaadjes willen, als je intussen nog over hebt.. Dat valt wel mee Dorien . Gewoon proberen maar dat geldt voor alle groenten in je tuin. Je zult zien dat je dat beginnersstadium snel ontgroeit want al doende leert men . Stuur maar even een pb met adres waar de zaden heen moeten.  Beste kans op succes bij de paprika is dat hij een zo zonnig mogelijk plaatsje krijgt op goede grond . Ik heb bijvoorbeeld nogal losse zanderige en humusrijke grond maar dat wil nog niet zeggen dat hij het op andere gronden niet goed zou doen. Verder zorg ik er voor dat bij droogte de grond nooit geheel uitdroogt en dan krijgen ze ook nog eens een paar keer per jaar wat mest. Kant en klare tomatenmest in droge vorm (Aldi/Lidl) kun je daar bijvoorbeeld goed voor gebruiken. Volgens gebruiksaanwijzing een beetje door de bovenlaag werken en de regen (of gieter) doet de rest. De planten niet dieven en met bijvoorbeeld een stok ondersteunen want anders kiepen ze geheid om als de vruchten dikker worden.  En dan op tijd beginnen met de kweek van de jonge plantjes want de paprika is een langzame starter . Niet alleen wat kiemen betreft maar de groei van de plantjes gaat in het begin ook nogal traag. Bij mij gaan bijvoorbeeld dit weekend de eerste paprika zaden de kweekbakjes in. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dorien Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 Bedankt voor alle uitleg!Ik stuur een PBtje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertsmoestuin Posted January 26, 2011 Author Share Posted January 26, 2011 zie net dat de zaadjes in druivenbakje op de vensterbank al zijn ontkiemd, ca 1 cm. Moet ik ook water geven of werkt dit met waterdamp in het bakje ofzo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts