Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Advies over nieuwe moestuin


Robbio

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

Ik hoop dat ik hier aan het juiste adres ben voor wat vraagjes over de aanleg van een nieuwe moestuin.

 

Eerst en vooral: ik heb al redelijk wat gelezen over hoe een nieuwe moestuin aan te leggen vanaf een gazon. Wat ik kan concluderen is dat ik eigenlijk (het is nu februari) te laat ben begonnen met het gras te laten afsterven.

 

Ten tweede heb ik een mooie zandgrond als basis en iets verder op een rijke composthoop met vele weggerotte appels uit onze tuin. Verder wil ik 6 kleine perceeltjes maken van 1 op 1 meter om te beginnen. Nu lees ik veel verschillende versies over hoe je grond een eerste keer op te werken, en laat zeggen dat ik moeite heb om er een uit te kiezen. Graag had ik dus geweten over hoe ik op dit late tijdstip de grond nog mooi opgewerkt krijg, of indien het beter is om een jaar te wachten dan hoor ik het ook graag. Tenslotte las ik ook dat het beter is dat je voor een bio tuintje aparte compostgift toepast per perceel, afhankelijk van wat je erop gaat zetten. De andere keer lees ik weer dat je je daar niks van moet aantrekken.

 

Kortweg gezegd: kan er iemand vertellen hoe ik goed en wel moet beginnen met de grondbewerking?

 

Hopelijk kunnen jullie me snel advies geven want ik heb zin om erin te vliegen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb je tot nu toe al gedaan en op welke manier laat je het gras afsterven?

een manier is plaggen en eventueel onderspitten. of bedekken met karton en daarop een teeltlaag aanleggen. ik zie niet waarom februari daarvoor te laat is?

 

Je kan op elk moment beginnen met een moestuin, zelfs midden in de zomer. op het moment dat je klaar bent bekijken wat er gezaaid/geplant kan worden of eventueel binnenshuis al voorzaaien.

zelfs sla ik de winter/vroege teelt over en begin pas ergens in maart met de tuin.

 

kleine perceeltjes 1meter, nou ben ik fan van de "Makkelijke Moestuin" dus ik kan het niet laten heb je het "makkelijke moestuin" principe al overwogen? dat zijn perceeltjes van 1,20x1,20 en kan ook in de volle grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Loes, vast bedankt voor je respons.

 

Ten eerste heb ik nog niks gedaan om het gazon te doden. Met plaggen bedoel je gewoon de graszoden uitspitten en dan onder het zand spitten? Kan ik dan niet gewoon beter de graszoden wegdoen en aanvullen met andere grond? (heb iets verderop nog een berg zand liggen)

 

Maar in verband met de Makkelijke Moestuin. Ik overweeg het om daarmee te starten omdat het zo kleinschalig blijft. Bij succes kan je nog altijd uitbreiden he. Heb jij daar dan veel ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plagen is gewoon het afsteken van het gras. Dit kan je onderspit, op een berg laten verteren of afvoeren. Als je nog grond hebt liggen zou ik het gras niet onderspitten, scheelt weer werk.

 

Makkelijke moestuin zijn vakken van 30x30cm daardoor kom je op 120x120 perceeltjes.

Ik gebruik geen speciale grond. Ook geen bodem dus meer een verhoogde border opgevuld met grond en compost.

In mijn blog (links onder de avarter) is mijn mini tuintje te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb na enig beraadslagen ook gekozen om een te beginnen met een makkelijke moestuin. Eerste bak van de twee is al klaar. Heb Larix hout gebruikt... ziet er echt wel mooi uit.

 

Een van die voordelen van makkelijke moestuin mix is dat je hem superlang (+10 jaar) kan gebruiken mits wat compost eronder doen in de winter. Ik ga ervan uit dat gewone grond met potgrond ieder jaar vervangen moet worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de moestuinmix zit niets speciaals waardoor het jaren mee kan, dat doe je zelf door compost toe te voegen. hetzelfde als met de volle grond moestuin, daar wordt ook compost/bemesting toegevoegd voor het nieuwe jaar.

 

een voordeel van de makkelijke moestuinmix kan zijn dat vocht beter wordt vastgehouden door het vermiculiet. maar bij bakken zonder bodem kunnen de planten naar mijn idee diep genoeg wortelen voor vocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

makkelijke moestuin grond is goed maar duur en wie zegt dat het veel beter is dan jouw grond ?

 

Ik zou gewoon beginnen met je moestuin dan merk je van zelf wat lukt en wat niet en pas je hier op je bemesting aan!

 

Dan ben je bezig en leer je meer en geniet je.

 

Nooit gaat alles goed (het weer kan tegen zitten) hoeft ook niet.

 

Bij akkerbouwers/ boeren moeten soms ook hele akkers met mislukte oogsten weggooien /omploegen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ok, ik ben klaar met 2 bakken. Staan nu mooi in het zonneke rustig op te warmen . Bakjes van 120cm in larixhout gevuld met speciale potgrond voor vierkantemetertuintjes van bij de Aveve. Mij compost ljjkt niet genoeg verteerd en er zitten veel takjes in.

 

Alleen twijfel ik nu hoe ik moet beginnen. Ga ik binnen voorzaaien? (Ik heb een veranda in volle zon en wat wijnkistjes met potgrond)Of meteen in de bakken? Welke gewassen...? Ik heb nul ervaring en wil niet te moeilijk beginnen. Ik gebruik veel kruiden, sla, tomaten, wortelen, ajuin en look in de keuken.

 

Iemand advies over waar best mee te beginnen en hoe? Hoe meer info hoe liever. Vast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou starten met sla, is niet zo moeilijk. Ik zal hier mijn opkweekmethode neerpennen. Er zijn veel verschillende methodes maar deze gebruik ik nu al jaren met groot succes.

 

Mijn favoriete ontkiemingsmethode is het zaad op vochtig keukenrolpapier leggen en dit dan dubbelgevouwen met zaad ertussen in een -bovenaan open- (diepvries)plastiek zakje steken. Er moet een beetje lucht bij kunnen, anders krijg je schimmel.

 

Zet dit niet te warm optimaal zo een 15 °C op lichte plaats en zorg dat het vochtig blijft maar er mag geen water staan in het zakje terug om risico op schimmels te beperken. Na enkele dagen zie je een wit staartje aan het zaadje, dit is de kiemwortel. Neem nu het zaadje voorzichtig vast (ik gebruik pincet) zonder het worteltje te beschadigen en plant het met worteltje naar beneden in potje (ik gebruik kweekbakjes) gevuld met (zaailingen)potgrond. Je kan vooraf een klein kuiltje in de potgrond maken met een nageltje of dergelijke. Dit hoeft maar enkele mm's te zijn. Het ontkiemde zaadje hoeft niet diep geplant te worden. Zorg gewoon dat het witte worteltje naar beneden gericht is.

 

Vanaf nu houd je de bovenste laag vochtig, ik gebruik hiervoor een plantenspuit met brede straal. Gewoon kraantjeswater zou ok moeten zijn. Zou nog geen gieter gebruiken want het zaadje kan wegspoelen of beschadigd raken. Zet nu het potje op een niet te warme plaats met voldoende zonlicht, bv op vensterbank (veranda zou ok moeten zijn, geen ervaring) tot het plantje enkele cm's is dan zet ik ze buiten in de kas. De bedoeling is om ze zo snel mogelijk buiten te krijgen want slakiemen willen nu eenmaal veel zonlicht en niet teveel warmte. Anders krijg je zwakke langgerekte plantjes die omvallen. Maar ik vermoed dat je ze wat langer in de veranda mag houden tot ze nog wat groter zijn. Zorg gewoon dat de plant voldoende vocht krijgt. Ik geef op dit moment het plantje nog steeds water met plantenspuit.

 

Als het plantje wat groter is en al echte blaadjes heeft (de eerste blaadjes heten de kiemblaadjes en zien er anders uit), mag je het verpotten in grotere pot gevuld met potgrond (doe ik normaalgezien), of onmiddellijk uitplanten buiten -als het weer het toelaat-. Voor ik verplant geef ik eerst water zodat alles makkelijk eruit komt. Houd de pot ondersteboven met de blaadjes van het plantje tussen wijs-en middelvinger en klop voorzichtig op onderkant van de pot.

In feite moeten je plantjes eerst wat wennen aan de buitenomstandigheden. Vandaar dat ik ze eerst zou verplanten in grotere pot zo kun je ze bv. overdag bij zonnig en niet te winderig weer buiten zetten. En als ze het gewend zijn mag je ze in je moestuinbak planten. Zorg wel dat de blaadjes bovengronds blijven. Hopelijk helpt dit je al op weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...