Arcopar Geplaatst: 2 maart 2015 Share Geplaatst: 2 maart 2015 Hallo allen, Achteraan in de tuin ben ik een stukje aan het heraanleggen. hier moeten later terug 2 compostvaten komen. Deze komen op de plaats waar nu nog een berg compost ligt. Mijn idee was om wat er nu ligt gewoon te mengen met de grond in mijn bedjes. Dit zodanig dat het daar kan verteren en ik niet twee keer alles moet verscheppen en terug mooi kan beginnen in mijn compostvaten. Zou dit goed zijn of toch maar een vuile boel in mijn bedjes? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 2 maart 2015 Share Geplaatst: 2 maart 2015 Gebruik het als begin van je nieuwe vaten. Die zullen sneller activeren en verteren erdoor. Dat is het mooiste begin! Half verteerde compost is eventueel (eventueel!) nog te gebruiken bij komkommer, tomaat, pompoen of courgettes, maar verteerde compost is ook daar veel beter!Materiaal dat nog moet verteren hoort niet op of onder de grond. Daar heeft het geen voordeel en voegt niks toe. Het werkt een goede groei op korte termijn waarschijnlijk tegen. (Op den duur zal het wel verteren, dus het is geen blijvend probleem mits er voldoende zuurstof bij kan) Ook kun je ongedierte aantrekken. In een perma-siertuin zou het misschien nog ergens achteraf kunnen. Maar eigenlijk is het vieze boel en niet zo wijs tuinieren. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 2 maart 2015 Share Geplaatst: 2 maart 2015 Weknow zei;"Materiaal dat nog moet verteren hoort niet op of onder de grond. Daar heeft het geen voordeel en voegt niks toe. Het werkt een goede groei op korte termijn waarschijnlijk tegen. (Op den duur zal het wel verteren, dus het is geen blijvend probleem mits er voldoende zuurstof bij kan) " Maar nu vraag ik me af waar de groenbemesting dan wel goed voor is?Heb altijd al iets niet gesnapt over het mulchen en composteren en zo meer, juist omdat er zoveel tegenstrijdigheden zijn. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 2 maart 2015 Share Geplaatst: 2 maart 2015 groenbemesting vangt de mineralen die anders weg zouden spoelen en houdt de grond luchtigwij spitten het ook niet onder maar trekken het uit en composteren het Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
gerritr1955 Geplaatst: 2 maart 2015 Share Geplaatst: 2 maart 2015 Voor goede compost zijn vier dingen van belang, de plaats van het compostvat, goede opbouw van de compost, vochtigheid en goede beluchting. Dus niet onder de grond. Quote Hortus est amicus meus. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 2 maart 2015 Share Geplaatst: 2 maart 2015 @ Willy. Het verteren zelf van allerlei soorten organisch spul dat in compost kan zitten, verbruikt voedingsstoffen en kan zorgen voor een heel andere balans in de bodem, waar het eigenlijk de bedoeling is dat er een (langzaam) voedende humus uit ontstaat. Slechte groei kan een gevolg zijn. Na een tijdje, enkele maanden of zo, zal zich dat wel weer herstellen en verteert het ook wel....maar tot die tijd is bijvoorbeeld een ernstig gebrek aan stikstof of andere groeibelemmering niet uitgesloten. Ook is er een kans dat er weinig zuurstof bij die vertering komt, waardoor ongewenste bacteriën en schimmels of andere plagen de zaak kunnen verzieken. Je verwijst naar de landbouw waar gewasresten of tussengewassen soms worden ondergeploegd. Dat gebeurt uit efficiëntie (makkelijker, minder werk) en ook wel om meer organisch materiaal in de bodem te brengen. Een verstandige landbouwer zal er dan zeker op letten dat dit geen slecht effect dit heeft op zijn volgende teelt. Het zal gaan om bepaalde soorten "groene" materialen (koolzaad, raapstelen, granen = grassen) die snel verteren en die inderdaad wat stikstof laten vrijkomen daarbij. In je kleinschalige en in beplanting gevarieerde moestuin kun je veel beter voor een goede bodem zorgen dan in grootschalige landbouw, waar alles om zo weinig mogelijk werk en zo hoog mogelijke productie op een groot perceel met een gewas draait. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.