Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vraag over peultjes kweken


harm07

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Binnenkort wil ik peultjes (reuzensuiker) gaan zaaien. Ik doe dit voor het eerst en heb daar nog een aantal vragen bij:

1. Ik gaan mijn peultjes langs gaas kweken. Moet ik dan aan beide kanten van het gaas peultjes zaaien of maar aan één kant?

2. Hoeveel cm moeten de peultjes in de rij uit elkaar worden gezaaid. Ik heb gelezen 3 cm, maar is dat niet veel te weinig? (of ben ik dom )

3. Duiven en muizen blijken veel schade te kunnen aanrichten. Ik leg er dus ook een net overheen, maar wanneer mag dat er weer af? Vanaf welke hoogte worden ze niet meer aangevreten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai ze wel rond 3-5cm van elkaar. Gebruik wel de SQFG methode, maar volgens mij maakt dat niet uit. En bij mij zijn ze op een kant van de trellis (beide kan natuurlijk ook) . En per 40cm x 40cm vakje zaai ik rond 12 plantjes.

Ook oppassen dat je niet te laat oogst (niet wachten tot dat ze allemaal groot zijn, je moet meestal een paar keer oogsten) anders heb je geen peultjes meer maar erwten.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik tel eerlijk gezegd nooit bij peulen en erwten.

Ik kweek ze even voor in p9 potjes tot ze 5 cm hoog zijn.

Dan scheur ik het polletje en gaat het langs betonvlechtijzer.

Ik doe altijd een handje zaden in zo'n potje.

Zullen er 10-15 zijn?

Altijd prima resultaten.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik zet ze vrij dicht op elkaar, beide zijden van het gaas, en N-Z

Vanwege gulzige muizen zaai ik alle erwten en peulen voor in vleesbakjes: (pot)grond goed aanduwen, ca. 20 erwten erin duwen en afdekken met een cm losse grond. Ik week altijd voor. Niet wateren tot ze ontkiemen. Bij zo'n 10 cm hoogte zet ik ze langs het gaas. Wel beschermen idd tegen vogels. Lukt eigenlijk altijd op deze manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...