Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoeveel gram zaad gebruiken jullie per soort per jaar?


gerritr1955

Aanbevolen berichten

Hoeveel gram zaad wordt er gemiddeld door jullie gebruikt in een seizoen per soort.

Ik heb een 100 m2 grond en vroeg mij af hoeveel zaad je daar in gooit.

Bij voorbeeld voor:

andijvie

boerenkool

polbonen

raapstelen

sla

spinazie

spruiten

stokbonen

wortels

Hortus est amicus meus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het niet op het pakje of in de catalogi staat kun je het makkelijk zelf uitrekenen.

Je gaat uit van de afstand van de rijen en de afstand in de rij; dit geeft je het aantal planten.

Neem een factor (bv 2 of 5) voor het verlies , uitdunnen en mislukkingen te dekken, en je hebt het aantal zaadjes. Tenslotte kun je opzoeken hoeveel zaadjes er in 1 gram zitten en zo het benodigde gewicht aan zaad uitrekenen. Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt van veel zaken af

- De hoeveelheid dat je wil verbruiken . VB sla en wortels eet je dat 1 of enkele keren per week een koude schotel of mag het wel enkele dag bij de boterham in de zomer ? Wil je enkel sla voor rauw te eten of ook wel eens slasoep ?

 

- De soort . Vb spinazie mag je redelijk wat zaaien door korte seizoen bij de meeste rassen , kies je voor Nieuw-Zeelandse moet je er veel minder zaaien en kan je er veel langer geregeld van oogsten dus veel minder nodig .

 

- Manier van zaaien . Vb mijn ouders zaaiden sla voor in een rijtje planten er wat uit en rest dunde uit als ze al iet of wat grootte hadden om op te eten . Ikzelf zaai er veel meer in keren voor in potjes die daarna in volle grond worden uitgeplant maar steeds veel minder zodat er steeds grotere planten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...