FlyingVorstin Geplaatst: 8 maart 2015 Geplaatst: 8 maart 2015 Hoi! Ik heb het ook al gevraagd in m'n voorsteltopic, maar daar wordt niet op geantwoord, dus ik stel de vraag hier even apart. (Als dit topic verkeerd geplaatst is, moet je 't maar zeggen!) In onze tuin hebben we een strook schaduw waar een houten hek voor staat. Niet iets wat wij zelf gedaan zouden hebben, maar hey, het is een huurhuis. Kan ik dat lapje grond toch nog nuttig maken? Er mag iets eetbaar staan, als er effectief groenten zijn die zo goed als constante schaduw verdragen. Maar het is ook onhandig om er dan overal aan te kunnen. Dan dacht ik aan wilde bloemen, want ik wil wel graag zo'n lapje voor de bijtjes en vlinders. Maar zijn er zo'n bloemen die zoveel schaduw verdragen?Mijn volgende gedachte: ik plant er één of andere bodembedekker, maagdenpalm of zo. Maar dan heb ik er ook niks aan, want die zie ik dan niet! En zo'n plantjes zijn ook niet zo goedkoop, dat vind ik dan ook weer spijtig. Mijn laatste oplossing: ik plant er een hoop brandnetels. Goed voor vlindertjes die hun eitjes daar willen leggen. Dan zou ik het strookje wel afspannen met een stukje draad zodat de hond er niet doorheen loopt. Maar misschien hebben jullie wel een leukere oplossing! Quote
Deborah Geplaatst: 8 maart 2015 Geplaatst: 8 maart 2015 Je kunt vast wel wat eetbaars via deze zoekmachine: http://www.pfaf.org/user/plantsearch.aspx Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
balkontuinder Geplaatst: 8 maart 2015 Geplaatst: 8 maart 2015 Waarom kun je de schutting niet weghalen? Quote
FlyingVorstin Geplaatst: 8 maart 2015 Auteur Geplaatst: 8 maart 2015 Die databank! What the... Daar moet ik nog wel een beetje meer leren werken, want geef "schaduw" en "winterhard" in en dan krijg je 6 pagina's met resultaten. Met Latijnse namen... Zonder foto's... Euhm... Oh, en paddenstoelen en champignons zijn zo'n beetje de enige dingen die ik echt niet lekker vind. Daar had ik inderdaad ook aan gedacht. Bedankt, Dries! Maar wat moet ik er dan mee doen, he. Ik kan de schutting niet weghalen omdat het een huurhuis is. Misschien na overleg. Dat kan ik eens bekijken. Maar ze zijn hier behoorlijk streng en kweenie, zo veel zin om dat ding af te breken heb ik nu ook weer niet. Quote
Jenneke Geplaatst: 8 maart 2015 Geplaatst: 8 maart 2015 Misschien heb je hier iets aan: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/114880-kruiden-in-de-schaduw-13-eetbare-schaduwplanten.html schaduw-groenten-t511.html https://irisgardenecology.wordpress.com/2014/01/23/eetbare-planten-voor-de-schaduw/ Moet zeggen dat ik het zelf ook niet zo zou zien zitten om die schutting weg te halen, al snap ik ook niet goed waarom er zowel een heg als een schutting staat en het is jammer dat het zo ook wel een heel stuk tuin scheelt.Wel een mooi uitzicht trouwens Quote
dennislp Geplaatst: 8 maart 2015 Geplaatst: 8 maart 2015 Plantenbakken aan het stukje schutting ophangen? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Frans Geplaatst: 9 maart 2015 Geplaatst: 9 maart 2015 In dit geval blijft alleen de oplossing over die Dennis aandraagt. Onder zo'n haag zal niks bruikbaars willen groeien , al zou dat strookje in de zon liggen . Die liguster zit al lang met zijn wortels tot onder de plavuizen en je wilt hem toch ook gemakkelijk kunnen blijven snoeien neem ik aan ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
simonvb Geplaatst: 9 maart 2015 Geplaatst: 9 maart 2015 Oost-indische kers. Als je het in de strook dicht tegen de schutting zet, zal het zelf de schutting wel opklimmen en de grond ook bedekken. Aangezien er hogerop wel zon komt, zal hij nog bloeien ook. Is ook eetbaar en lekker, hebt er wel vlug genoeg van. niet eetbaar:Siertabak: halfschaduw eerder maar wordt 1m hoog. Verspreid ook een aangename geur.Enkele soorten clematis die beter tegen de schaduw kunnen, moeten ook wel op de schutting kunnen groeien en bloeien Quote
FlyingVorstin Geplaatst: 9 maart 2015 Auteur Geplaatst: 9 maart 2015 Hee, plantenbakken eraan hangen! Ik had er helemaal nog niet bij stilgestaan dat ik er inderdaad moet kunnen tussen lopen om die haag te snoeien, dus dat stukje moet gewoon vrij blijven. Okido! Dan lijken plantenbakken mij de beste oplossing om toch iets nuttig van die schutting te maken. Bedankt om mee te denken, iedereen! Quote
loes Geplaatst: 9 maart 2015 Geplaatst: 9 maart 2015 Bodembedekkers zoals de oostindische kers kan prima of en toe overheen lopen. De bodem bedekken scheelt weer onkruid. Quote
hansi Geplaatst: 9 maart 2015 Geplaatst: 9 maart 2015 Goedemiddag, enkele soorten voor halfschaduw/ schaduw zijn : Ajuga reptansChrysagonum virginianumCyclamen repandumDuchesnea indicaEpimedium pinnatumGeranium macrorrhizumGymnocarpium dryopterisLamiastrum galeobdolonMeehania urticifoliaTiarella cordifoliaVinca major / Vinca minor Dit is maar een kleine lijst er zijn nog meer soorten geschikt voor halfschaduw/schaduw.Er kunnen enkele verouderde namen tussen staan, Sorry hiervoor. m.v.g.Hans. Quote
hansi Geplaatst: 10 maart 2015 Geplaatst: 10 maart 2015 vervolg bodembedekkers. Goedemorgen, andere bodembedekkers zijn : Blechnum penna - marinaCardamine trifoliaEuphorbia amygdaloides var. robbiaeSaxifraga hirsutaSaxifraga rotundifoliaSaxifraga spathularisSymphytum ibericumTiarella wherryiWaldsteinia ternataAdiantum pelatumAegopodium podagraria ' Variegatum 'Anemone nemerosa ' Alba Plena 'Anemone nemerosa ' Robinsoniana 'Arisarum proboscideumConvallaria majalisCyclamen hederifoliumGalium odoratum Maianthemum bifoliumTrachystemon orientalis Hoop dat je genoeg informatie/inspiratie hebt om dit stukje te beplanten. m.v.g.Hans. Quote
FlyingVorstin Geplaatst: 28 april 2015 Auteur Geplaatst: 28 april 2015 Bedankt iedereen voor de nuttige tips!(Sorry dat ik dit topic terug omhoog gooi.) Het is te veel werk hier in de tuin om echt alle details in orde te maken, dus heb ik beslist om het voorlopig een strook onkruid te laten zijn. Ach! Op zich is het wel goed om een beetje onkruid in de tuin hebben staan. (Houd ik mezelf dan voor... ) Vandaag mijn nieuwe grasmachine aangekregen met de post en meteen het gras afgedaan, want wauw, dat was nodig! En nu ben ik blij. Quote
0xygen Geplaatst: 28 april 2015 Geplaatst: 28 april 2015 Tegen de schutting zou je frambozen/ zwarte bessen kunnen laten groeien.Zoals ik op de laatste foto zie is er toch wel wat zon. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.