Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Binnen oplossing voor zaailingen


pirke64

Aanbevolen berichten

Een paar weken geleden heb ik drie mini kasjes gekocht voor het opkweken van zaailingen in mijn werkkamer.

Voordeel is dat deze afsluitbaar zijn zodat onze kater er niet kan gaan lunchen

 

Ze staan voor het raam maar er kwam toch te weinig licht binnen waardoor de zaailingen schriel werden (zie foto).

Daarom (geinspireerd door het TL verlichtings kasje topic) in het ene kasje twee verdiepingen gemaakt met ieder 2x 60 cm 4000K TL verlichting en in het andere kasje maar 1 verdieping met 2x 60 cm TL verlichting.

Voordeel is dat het ene kasje als ik het afsluit door de 4 TL's zo'n 25-27 graden wordt en het andere zo'n 20 graden Celcius.

Door de deur een beetje open te zetten of 1 lamp uit te schakelen kan ik nog met de temperaturen spelen.

 

De zaailingen die echt kouder moeten staan kunnen buiten in de koude bak of eventueel kan ik het derde kasje nog buiten in de schuur zetten met 2 TL's zodat het denk ik minimaal 12-15 graden blijft gedurende de nacht (dan zou ik de lamp 's nachts laten branden). Echter voorlopig is deze optie nog niet nodig.

 

Opkweek binnen is vooral voor paprika, pepers, tomaat en aubergine. Tomaat staat in koelste kasje, de rest staat lekker warm. Omdat er 5 aquaria (2500 ltr) in mijn werkkamer staan is er altijd een redelijk constante temperatuur.

 

Voordeel van deze kasjes is dat de vakken er uit te halen zijn en er dus behoorlijk grote planten in kunnen wachten tot het voorjaar.

Dan kunnen daarna zelfs de kasjes maar naar buiten verhuizen. TL's zijn gemakkelijk te verplaatsen zodat ik met het licht kan spelen en kan aanpassen aan de hoogte van de zaailingen.

 

Ben zelf enthousiast over deze opstelling maar weet niet zeker of het gaat werken, maar zie nu na twee dagen al dat de zaailingen niet meer schuin groeien en dat de nieuw uitgekomen zaailingen veel lager blijven. een goed teken lijkt me.

 

Bestand-10-03-15-20-22-0958271426016585.jpeg

De opstelling

 

Bestand-10-03-15-20-23-0975451426016587.jpeg

Lange zaailingen zijn voordat ik de verlichting heb aangebracht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...