Anna3 Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 Haha, zou die kaas ook doormidden kijken zo benieuwd zou ik zijn hoe die er van binnen uitziet Lekker hoor , schrijf ik terwijl ik ondertussen een kruidenkaasje met pepergelei naar binnen werk Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 mei 2015 Auteur Geplaatst: 16 mei 2015 Dat kan wel Anna, maar ik heb er net wat gaten in geprikt om de binnenkant zekerwetenmooi te maken Dus nog heeeeeeel even geduld. (wij ook) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 17 mei 2015 Geplaatst: 17 mei 2015 Daarom schreef ik ook 'kijken' Bij kaasje1 zie je goed dat de schimmel door die gaten naar binnen gaat, met meer gaten moet kaasje2 er dan wel mooi uit komen te zien! Waar prik je die gaten eigenlijk mee? Tja, dat geduld...schijn je echt overal bij nodig te hebben. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 mei 2015 Auteur Geplaatst: 17 mei 2015 Ik prik de gaten met een RVS staafje van een thermometer. Die hang ik even in kokend water, zodat ie echt goed schoon is. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 27 mei 2015 Auteur Geplaatst: 27 mei 2015 Het 2e kaasje stinkt als een... tja. Nog nooit zoiets geroken eigenlijk Een hele scherpe lucht, echt niet meer lekker. Ik heb de korst er dus maar afgeschraapt, want hij zag er nu zo uit: En zo aan de binnenkant: Ik had die gaten ook blijkbaar niet moeten prikken. Nooit aan gedacht, maar ik heb die vieze korst natuurlijk naar binnen geprikt. Die korst rook toen echt nog niet zo hoor. Maar toch. Bleh... Ik laat het stinkding nog even liggen, je weet maar nooit. Maar ondertussen eten we al wel van kaasje 1, die (behalve flink zout,) goed smaakt! Lekker op een geroosterd broodje. Jammmmm. En er is ook alweer een kaasje nummer 3 onderweg. Nu nog wit en jong, hopelijk snel blauw en smaakvol. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 27 mei 2015 Geplaatst: 27 mei 2015 O wat lekker! Ik meld me graag aan als vrijwillig proefkonijn! Paar jaar geleden ben ik - aangestoken door jouw verhalen - aan de slag gegaan met zelf zuivelen. Mijn zachte kaasjes (zonder wrongel) begonnen in de koelkast spontaan naar blauwschimmelkaas te ruiken. Ook de boter rook binnen een week naar blauwe schimmel. Was lekker op brood met jam. Maar sinds de 25 jaar oude koelkast vervangen is, lukt dat niet meer Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 27 mei 2015 Auteur Geplaatst: 27 mei 2015 Goed verhaal Speets! Schimmelkaasje kopen, dat aan de binnenkant van je koelkast smeren, en weer gaan kazen? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Geplaatst: 27 mei 2015 Geplaatst: 27 mei 2015 Had dat ook. En bij de nieuwe koelkast had ik in het begin een roodschimmelkaasje daar in hebben liggen. Pardoes kreeg ik, ipv de spontane blauwschimmelboter en roomkaasversies, ook de roodschimmelige versies. En inderdaad erg lekker... is geen kwade of vieze schimmel. Mooi project Jorieke! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 mei 2015 Auteur Geplaatst: 27 mei 2015 Tja, in mijn kelder woedt dus een minder fris schimmeltje Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 28 mei 2015 Geplaatst: 28 mei 2015 ...aan de binnenkant van je koelkast smeren, en weer gaan kazen?Nou, ik heb inderdaad bijna spijt dat ik die koelkast weggedaan heb. Ook vanwege jouw verhalen over Coppa en worst, want bij gebrek aan een fijne koele kelder had ik hem ook om kunnen bouwen tot droogkast voor lekkere kaas en vleesjes. Echt een groot gemis hoor, een kelder! Misschien ga ik me maar troosten met een rookoventje. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 18 juni 2015 Auteur Geplaatst: 18 juni 2015 Het 'mislukte' kaasje is weer lekkerder gaan ruiken... maar ik heb er nog niet van durven proeven Het 3e kaasje ziet er alweer mooi blauw(groen) uit: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 18 juni 2015 Geplaatst: 18 juni 2015 ... maar ik heb er nog niet van durven proeven Ik meld me graag aan als vrijwillig proefkonijn! Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 21 juni 2015 Auteur Geplaatst: 21 juni 2015 Je mag gerust een keer kaas komen proeven, maar het mislukte kaasje heeft toch echt teveel vreemde schimmels. De geur was gisteren toch ook wel veel te scherp. Niet goed scherp... maar vies scherp Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 21 juni 2015 Geplaatst: 21 juni 2015 Ja, het zal best moeilijk zijn om te beoordelen wat nou precies goed is en wat niet meer. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 10 juli 2015 Auteur Geplaatst: 10 juli 2015 Het 3e kaasje ging ook wat zweten en er kwamen ook weer andere kleuren schimmels op. Die heb ik steeds weggeschraapt. 2 weken terug heb ik de hele buitenkant een beetje schoon geschraapt, zoals ik ook met het 1e kaasje had gedaan. En vandaag heb ik hem dan echt aangesneden. Er zat heel weinig schimmel aan de binnenkant, terwijl ik toch echt meer gaten had geprikt. Misschien dat we weer dicht waren gezakt? De rest van de kaas is mooi stevig, maar toch zacht en smeerbaar zeg maar. Niet korrelig ofzo. En de smaak is echt super. Volle, zoutige, romige smaak. Met een hint van schimmel Maar niet genoeg dus. He... vervelend... MOET ik het nog vaker proberen De komende week eten wij in ieder geval lekker geroosterde broodjes met luxe kaas. Jammer Jootje, dat je net niet hebt kunnen proeven! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 11 juli 2015 Geplaatst: 11 juli 2015 Ja, Jorieke, echt jammer!Had het graag geproefd! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 21 juli 2015 Auteur Geplaatst: 21 juli 2015 Hier nog een foto, het kaasje is nu bijna op Snel weer een nieuwe maken! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 10 februari 2016 Auteur Geplaatst: 10 februari 2016 Ik heb deze kaas een tijdje niet gemaakt. Ik maak sowieso in de zomer weinig kaas, en er de afgelopen maanden heb ik vooral bewaarkaas gemaakt. Nu heb ik wel weer een 'roquefort' gemaakt, en ook een Goudse kaas met dezelfde (poeder)schimmel. Ze zijn nu nog spierwit (links is Goudse) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 15 februari 2016 Auteur Geplaatst: 15 februari 2016 De Goudse kaas schimmelt al mooi, de (rechter)kaas volgens het 'blue cheese' recept nog niet. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 15 februari 2016 Geplaatst: 15 februari 2016 Wow, prachtig. Zou er dan ook meteen al veel smaak aan die schimmelgouda zitten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 15 februari 2016 Auteur Geplaatst: 15 februari 2016 Ik moet er eerst nog gaten in maken, zodat de schimmel binnenin ook zuurstof krijgt en daar zijn werk doet. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 16 februari 2016 Auteur Geplaatst: 16 februari 2016 We hebben gaatjes geboord met een boormachine Ik denk dat de diameter de volgende keer wel wat groter kan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 16 februari 2016 Geplaatst: 16 februari 2016 Geen idee hoe groot die gaatjes mogen zijn. Het ziet er leuk uit. En de andere vertoont nog geen schimmelsporen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.