Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waar biologische aardbeiplantjes kopen?


Bodil

Aanbevolen berichten

Ik wil graag aardbeien op mijn balkonnetje planten en ben hiervoor op zoek naar biologische plantjes. Mijn zoektocht op internet heeft mij nog niet veel opgeleverd. Waar kopen jullie biologische aardbeienplantjes?

 

Mijn voorkeur gaat uit naar een fysieke winkel boven internetbestelling, maar als de keuze erg beperkt is sta ik open voor alles.

Ik woon in Zuid-Holland maar kom ook regelmatig in Friesland, winkels die niet in een van die provincies liggen komen voor mij niet in aanmerking. Behalve als het in Amsterdam is, want daar wil ik toch nog een keer heen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie eigenlijk het nut niet in om speciaal biologische aarbeiplanten te zoeken. laat me verduidelijken ,ik koop mijn planten online met blote wortel dus ik bepaal zelf in welke grond ze komen te zitten .Volgens mij bepaal je dan deels zelf of je" biologisch " wil telen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, ik wil morgen best voor je vragen wanneer de start van de aardbeiplantjes verkoop hier op de biomarkt is?(ik heb zelf niet heel veel meer staan(en geef er morgen al een hus weg ). Anders had je bij je bezoek aan Amsterdam wel wat soortjes mee kunnen krijgen van mij .

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie antwoorden.

 

Na allerlei verhalen over gifstoffen in zaadgoed, planten en bloembollen ga ik waar mogelijk toch liever voor bio. Het gaat mij er ook om aan welk bedrijf ik mijn geld geef, ook al zal dat bij een paar aardbeiplantjes niet veel uitmaken.

 

@Stan, als je dat zou willen vragen zou je me blij kunnen maken. Je bedoelt dan de biologische markt in Amsterdam?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bodil, ik bedoel idd de biomarkt in Amsterdam(zaterdags op de Noordermarkt) en er is soms op het Haarlemmerplein ook wel eens een plantenhandelaar met zuiver bio(ik heb hem echter al maanden niet meer gezien terwijl hij vaak in maart wel weer start met verkoop) en met een week of 3 komen de eerste echte bio-aardbeien(er staan er ook die roepen bio maar gebruiken troep).

 

En ik krijg een seintje als ze in de verkoop gaan dus kan ik je dan een pb sturen (Ze worden nu verpot).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stan: dankjewel voor de info. Denk dat ik over een paar weken maar een uitstapje naar Amsterdam ga inplannen.

 

@Bozo: bedankt voor de link. Bij deze kweker komen bij mij echter weer twijfels op, vanwege het verschil tussen bio en bio. Ik ga hier even niet verder op in omdat die discussie niet specifiek met aardbeien te maken heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moest je nu niet zo ver wonen kon je wel wat bio plantjes van me overkopen heb er toch ruim voldoende. Ik zou nu rassen kopen (al dan niet bio) die je wenst en ze uitlopers laten maken. Is wel een jaartje wachten maar dan heb je wel erg veel bio planten. doe ik hier met aardbeien altijd zo en dat gaat erg goed hoor. Al zijn mijn rassen wel totaal door elkaar gemixt doordat ik de moederplanten te kort in elkaars buurt had staan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen bedankt voor de links en de tips. Van Stan heb ik een adres gekregen waar ik mijn plantjes ga halen.

 

@Bozo: ik vind het niet fijn dat je over paranoia begint. Er is een wereld van verschil tussen bijvoorbeeld het Skal keurmerk en het Demeter keurmerk. Bijde "bio". Bedrijven die volgens Skal keurmerk werken onderscheiden zich op een aantal punten nog niet zo gigantisch van de gangbare landbouw. De planten mogen dan wel gezonder zijn, maar de manier van omgaan met de aarde niet per se. En daar gaat het mij om. Daarom koop ik ook liever niet van een grote kweker die maar een biologisch ras heeft omdat dat nu eenmaal "hip" is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je dan voortaan eerst even je huiswerk moet doen.

Dit is het eerste jaar dar er bio aardbeien op de markt zijn voor hobbytuinders, dus het is niet zo vreemd dat een kweker maar 1 soort heeft.

Er is gewoon niet veel uitgangsmateriaal!

En waarom benoem je het topic dan niet met "demeter of biologisch-dynamische aarbeiplantjes"??

Wel zo fijn voor diegenen die reageren op dit onderwerp en dan weten we iig waar we het over hebben i.p.v. eerst een paar paginas volleuteren over iets waar het helemaal niet om draait.

 

Biologische landbouw (Skal cert.) verschilt wel degelijk enorm met gangbare landbouw!

Verbod van kunstmest, verbod op synthetische pesticiden, gebruik van meststoffen vanaf het eigen bedrijf, nietkerende grondbewerkingstechnieken, vruchtwisseling, handmatige onkruidbestrijding, etc, etc zijn typische voorbeelden van het enorme verschil tussen biologisch en gangbaar.

Biodynamisch is daarentegen biologisch op de antroposofische principes van filosoof Rudolf Steiner en word door velen beschouwd als pseudowetenschap.

 

Dat jij voor jezelf biodynamisch (Demeter) wilt is prima maar zet dat dan wel in je topic, dan hebben we daar iig duidelijkheid over!

Dus toch paranoia?

 

Ook fijn dat Stan dat adres deelt met de rest van het forum..........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je dan voortaan eerst even je huiswerk moet doen.

Dit is het eerste jaar dar er bio aardbeien op de markt zijn voor hobbytuinders, dus het is niet zo vreemd dat een kweker maar 1 soort heeft.

Er is gewoon niet veel uitgangsmateriaal!

Ik had gehoopt dat dit forum een plek is waar je elkaar helpt bij dat soort kwesties. Wat bedoel je dan met huiswerk doen? Dat ik voortaan alles zelf ga uitzoeken in plaats van hier te vragen? Ik wist bijvoorbeeld niet, dat de ontwikkeling wat biologische aardbeien betreft nog niet zo ver is.

 

Ik hoef trouwens ook niet per se biologisch dynamische planten, dat heb ik nergens gezegd. Wel dat ik liever naar een fysieke winkel ga.

Ik ben blij met alle tips die ik gekregen heb, ook die van jou trouwens, waardoor ik de mogelijkheid heb om te kiezen. Misschien moet ik voortaan maar voor mezelf houden waar ik mijn keuzes op baseer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft helemaal niets voor jezelf te houden......je deelt wat je zelf wilt.

Ik begrijp alleen niet hoe je erbij komt dat bio (Skal) nauwelijks verschilt van gangbaar en dat je opeens op de biodynamische toer gaat?

Verder no offense!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...