bart Geplaatst: 13 mei 2011 Share Geplaatst: 13 mei 2011 Voor degenen uit deze regio: Zwolle - Je tuin inrichten volgens permacultuur en je hoeft niet meer te spitten: lui tuinieren dus? Nee, permacultuur is een andere manier van omgaan met je tuin en de natuur. Permacultuur is samen te vatten in één begrip: werk met de natuur mee. Helma Röell gaat in de lezing in op de vele aspecten en mogelijkheden van deze duurzame wijze van tuinieren. De lezing is georganiseerd in samenwerking met Transition Town Zwolle. Permacultuur is samen te vatten in één begrip: werk met de natuur mee. Dat betekent dat je het ontwerp van de voorzieningen zo goed mogelijk laat aansluiten op de natuur en op de natuurlijke systemen om je heen. Met andere woorden: maak van de natuur je bondgenoot! Helma Röell is bevoegd permacultuurdocente die haar opleiding in Nederland en Groot-Brittannië heeft gevolgd. Permacultuur is voor haar een manier van leven. Ze past de principes, zoals die in de permacultuur gelden, ook toe in haar eigen leven. Go with the flow, de natuur als leermeester en de neiging tot controle leren loslaten.” Deze lezing is mede georganiseerd in samenwerking met Transition Town Zwolle. Transition Towns zijn steden en dorpen die minder afhankelijk van olie willen zijn door zelfvoorzienend te worden qua voedsel en energie. De lezing ‘Permacultuur’ vindt plaats op donderdag 19 mei van 20.00 tot 22.00 uur (Bibliotheek Centrum, Diezerstraat 80, ingang Statenzaal). Deelname kost 4,00 (reservering vooraf) of 5,00 (aan de zaal). Reserveren is mogelijk via www.bibliotheekzwolle.nl Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 13 mei 2011 Share Geplaatst: 13 mei 2011 Permacultuur is leuk en interesant maar waarom moet er dan gelijk weer gezweefd bij worden met go with the flow de natuur als leermeester en de neiging tot controle leren loslaten Gewoon nuchter permacultuur onder de aandacht brengen, zou veel meer mensen trekken dan dat gezweef erbij. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Castaneda Geplaatst: 13 mei 2011 Share Geplaatst: 13 mei 2011 Wat is nu meer gezweef? - De Natuur (in zijn grootste zin), de enige Realiteit/Werkelijkheid die we hebben. - Of de kinderlijke interpretatie van woorden die de Natuur als leidraad nemen. Objectief gezien zijn het natuurlijk onze gedachten die zweven en niet de Natuur, de Natuur is er nu eenmaal, wij maken daar een klein deel vanuit. Het zijn onze gedachten die denken dat ze een wereld op zich zijn en apart van de Natuur leven, wat natuurlijk een onmogelijkheid is. Dus wat zweeft er? Het zijn dit soort termen die onze zwevende gedachten proberen weer met hun voeten op aarde te brengen Dit is natuurlijk voor ieder een eigen keus, het is maar net hoe je de stellingen interpreteert en waarmee. Quote Comprehend and copy Nature Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 13 mei 2011 Share Geplaatst: 13 mei 2011 Heerlijk, die zweef-draad door dit forum.... Naar mijn idee zeggen Hans en Castaneda hetzelfde... alleen Hans stoort zich aan de woorden-interpretatie, en Castaneda laat het voor wat het is... Beiden erkennen de Natuur als basis realiteit.... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 13 mei 2011 Share Geplaatst: 13 mei 2011 Eerlijk gezegd zou ik niet weten wat Castaneda zegt, ik heb twee x gelezen en ik begrijp het niet.kan me ook niet schelen wie of wat er zweefd ik hou er gewoon niet van. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 13 mei 2011 Share Geplaatst: 13 mei 2011 Eerlijk gezegd zou ik niet weten wat Castaneda zegt, ik heb twee x gelezen en ik begrijp het niet.kan me ook niet schelen wie of wat er zweefd ik hou er gewoon niet van. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 13 mei 2011 Share Geplaatst: 13 mei 2011 Wat is hier nou ''zweverig'' aan? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 13 mei 2011 Share Geplaatst: 13 mei 2011 Wat ik niet zo goed begrijp waarom dit beestje een 'nieuwe' naam verdient? Permacultuur is volgens allerlei informatiebronnen een langdurige symbiose van de mens en haar omliggende natuur (of een variatie op dit thema). Maar volgens mij is het verbouwen van (eetbare) planten nooit om andere redenen gedaan. Wie - individu of grootschalige agrarier - heeft er in godsnaam baat bij dat dat wat je in je tuin of op je akker zet zo slecht mogelijk presteert? Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 14 mei 2011 Share Geplaatst: 14 mei 2011 Ha, ha, je hebt gelijk Leslie. Ik heb even met jouw ogen dat stukje opnieuw gelezen... grappig.. Ik neem aan dat je ook bedoelt dat (traditioneel) boeren dit principe altijd al hebben gedaan. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bart Geplaatst: 14 mei 2011 Auteur Share Geplaatst: 14 mei 2011 Wat ik niet zo goed begrijp waarom dit beestje een 'nieuwe' naam verdient? Permacultuur is volgens allerlei informatiebronnen een langdurige symbiose van de mens en haar omliggende natuur (of een variatie op dit thema). Maar volgens mij is het verbouwen van (eetbare) planten nooit om andere redenen gedaan. Wie - individu of grootschalige agrarier - heeft er in godsnaam baat bij dat dat wat je in je tuin of op je akker zet zo slecht mogelijk presteert? Nou daar ben ik het dus niet mee eens. Ik snap wel dat elke boer/tuinder zo goed mogelijk wil presteren en zo hoog mogelijke opbrengst wil hebben, maar dit gebeurt met name in de grootschalige akkerbouw dus totaal niet in symbiose met de omliggende natuur. De redenen hiervoor zijn geld verdienen. Dit gaat ten koste van de natuur, die namelijk helemaal uit evenwicht wordt gehaald op het moment dat een stuk natuur wordt ontgonnen en gecultiveerd. Vervolgens zijn er allerlei kunstgrepen nodig, zoals gif, kunstmest en een hoop olieverbruik, om dit gecultiveerde land in stand te houden. Bij de permacultuur wordt goed gekeken naar hoe de natuur een ecosysteem in stand houdt. De mens probeert dit na te bootsen om zo een productief stuk land te krijgen wat zichzelf in stand houdt zonder hier nog al te veel in in te grijpen. Hierbij worden zeker geen gif en kunstmest en zo weinig mogelijk olie gebruikt. Zo is er dus in mijn ogen een veel grotere symbiose met de natuur dan op een akker van 30 hectare met alleen maar aardappels. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 14 mei 2011 Share Geplaatst: 14 mei 2011 Volgens mij is de term permacultuur een reactie op de grootschalige landbouw en de industrialisatie die het individu los heeft gemaakt van de oorspronkelijke wisselwerking met de cultuur. Eigenlijk is de informatie over permacultuur voornamelijk bedoeld voor mensen die graag die stap terug weer willen maken.Maar het is niet zo dat compleet alles en iedereen die relatie met de natuur is kwijtgeraakt. Of dat boeren in het algemeen geen gevoel voor de natuur hebben. De toegevoegde waarde van de permacultuur is dat het het ecosysteem in een groter verband betrekt bij het produceren van voedsel. Wat mij betreft is dat een keuze die je maakt. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bart Geplaatst: 14 mei 2011 Auteur Share Geplaatst: 14 mei 2011 Het woord permacultuur is een samenvoeging van de woorden permanent en agriculture. Dit heeft dus niks te maken met 'de cultuur'. Of permacultuur een stap terug doen is, zoals jij het zegt, dat is een mening. Persoonlijk denk ik dat het een stap voorwaarts kan zijn, ook voor mensen die leven op plekken waar het nu heel moeilijk boeren is. Zo heb ik bijvoorbeeld laatst een filmpje gezien waarbij op basis van permacultuur principes een stuk van 10 hectare woestijnl werd omgetoverd tot vruchtbaar land. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 14 mei 2011 Share Geplaatst: 14 mei 2011 Sorry, maar woestijn omtoveren tot vruchtbaar stuk land is naar mijn idee geen permacultuur... Dan moet je beekjes gaan aanleggen, planten ergens poten waar je toevoegingen moet doen aan de grond, etc etc. Mijn idee van permacultuur: Je hebt een grote tuin met zandgrond en (bijv.) een stroompje/beekje/sloot. Daaromheen ga je een soort van bos maken, met (eetbare)planten en bomen die het goed doen op zandgrond. De kippen en misschien ook andere beesten lopen daar los rond, en zorgen voor de mest en de controle op de ongewenste vreet-beestjes. Je gebruikt inheemse planten, die je niet in de vensterbank opkweekt. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 14 mei 2011 Share Geplaatst: 14 mei 2011 Bart, Het is lastig, al die termen, en al die uitleggingen ervan... Je noemt als voorbeeld het omtoveren van woestijngrond in vruchtbare akkers. Ik ken ook die voorbeelden (mogelijk dezelfde), en daar ben ik ook erg enthousiast over. Het werkt, dat is punt 1. En de volgende denk-link is: Wat nou overbevolking? Wat nou voedseltekort? Er is genoeg voor iedereen, teveel zelfs, als je maar met aandacht met je omgeving omgaat... Maar permacultuur is een breed begrip. Ik heb ook filmpje gezien over een bostuin. Pure permacultuur natuurlijk, maar persoonlijk trekt me dat niet aan. Het grappige is wel dat de opbrengst van deze perma-boer fors hoger ligt tov een traditionele boer. Plus de diversiteit aan oogst. Misschien een kwestie van eigen voorkeur. Ik vind het leuk om een beetje te knutselen en in te richten, en in een bostuin moet je inderdaad loslaten en laten gaan.... En voor een bostuin heb je ook de ruimte nodig... op een volkstuincomplex zie ik me geen bos aanplanten... Ik heb trouwens wel een paar permabedjes volgens de voorschriften ingericht... gewoon om te ervaren hoe dat uitpakt. Daarnaast geniet ik ook van mijn kleine uienveldje waar de plantjes in rijtjes groeien, inmiddels met kamille er doorheen geplant, ik vond het gewoon jammer om die lijnen te doorbreken.... toch maar gedaan... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bart Geplaatst: 14 mei 2011 Auteur Share Geplaatst: 14 mei 2011 (aangepast) Ik zei ook 'op basis van permacultuur principes'. Of je dat nou wel of geen permacultuur vindt of niet. Het feit is dat ze na een paar jaar van een stuk woestijn een stuk land hadden gemaakt waar eetbare gewassen groeiden en wat zichzelf in stand hield. Uiteraard is dat ingrijpen in de natuur, de natuur naar je eigen hand zetten. Er is ook niemand die heeft gezegd dat permacultuur gewoon afwachten is. Het is wel degelijk ontwerpen en proberen de natuur te laten doen hoe het voor jou goed uitkomt. Dit kan echter zo veel inhouden dat je inderdaad kan discussiëren wat er wel en wat er niet onder valt. Overigens doe ik zelf in de moestuin ook gewoon alles op rijtjes hoor, vind dit ook leuk. En zeker het (thuis) opkweken van allerlei zaadjes vind ik geweldig. Daarnaast help ik mee een permacultuurtuin op te starten ergens anders in de stad, gewoon als leerervaring. 14 mei 2011 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 14 mei 2011 Share Geplaatst: 14 mei 2011 Discussie is leuk. Niet om winnen en verliezen, maar om het uitwisselen van ideeën en standpunten... Ik ga er ook gewoon van uit dat zodra ik in beeld kom, dat ik ga manipuleren van groeiprocessen. Voor mij niks negatief, maar juist positief. Het leuke is dat de plant ook zijn eigen inbreng heeft... je moet wel degelijk de voorkeuren van een plant in de gaten houden en respecteren. Voor mij een soort vertaling van Go with the Flow ... jezelf afstemmen op die groei-energie... en de ene persoon geeft daar mooie woorden aan, de andere haalt zijn schouders op en doet het gewoon... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 14 mei 2011 Share Geplaatst: 14 mei 2011 Het basis principe van permacultuur vindt ik gewoon leuk, punt is dat je het ook kan overdrijven.Net als dat biologisch tuinieren voor de een gewoon geen gif gebruiken is en een ander er hele toestand van maakt,is dat met permacultuur precies zo.Waar het omgaat is dat je er ideeen uit kunt halen ook al steek je er maar 1 idee van op voor je gewone moestuin is dat gewooon leuk, volgens mij moet je af van het idee om helemaal iets volgens permacultuur of bv biologisch te telen, gewoon de tips eruithalen die je zelf aanspreken en kunt uitvoeren in je moestuin omdat je dat leuk vindt.Lekker alle theorieen door elkaar husselen en kijken wat werkt en niet werkt voor jezelf. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 14 mei 2011 Share Geplaatst: 14 mei 2011 Idd, zo doe ik het ook. Als je bij elk zaadje of plantje moet denken: is dit wel volgens de regels?? Dan is het niet leuk meer volgens mij. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 14 mei 2011 Share Geplaatst: 14 mei 2011 Het basis principe van permacultuur vindt ik gewoon leuk, punt is dat je het ook kan overdrijven.Net als dat biologisch tuinieren voor de een gewoon geen gif gebruiken is en een ander er hele toestand van maakt,is dat met permacultuur precies zo.Waar het omgaat is dat je er ideeen uit kunt halen ook al steek je er maar 1 idee van op voor je gewone moestuin is dat gewooon leuk, volgens mij moet je af van het idee om helemaal iets volgens permacultuur of bv biologisch te telen, gewoon de tips eruithalen die je zelf aanspreken en kunt uitvoeren in je moestuin omdat je dat leuk vindt.Lekker alle theorieen door elkaar husselen en kijken wat werkt en niet werkt voor jezelf. Het is maar waar een mens gevoelig voor is, Hans. Misschien heb ik het fout, maar volgens mij zijn het alleen de zelfbenoemde goeroe's die bepaalde voorschriften maken. Leuk voor hun image building en/of eventuele verkoop van hun ideeën, maar in de praktijk doet toch iedereen waar hij of zij zin in heeft. Inderdaad: inspiratie opdoend aan alle kanten, maar daarna zelf aan de slag... Als ik naar jou had geluisterd, wist ik nu niet dat je prima groente in je vensterbank kan kweken... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 14 mei 2011 Share Geplaatst: 14 mei 2011 Naast de ""goeroes"" heb je dan zeker nog de ""volgelingen"" die andere erop gaan wijzen als ze niet precies het principe volgen (heel irritant)deze volgelingen zijn wat fantasieloos en hebben daarom denk ik strikt iets opvolgen nodig anders raken ze in de war.Nog erger zijn de volgelingen die theorie gelezen hebben maar niet praktijk ervaring hebben........... en dan de theorie als wonder van de eeuw presenteren.Eerst praktijk vindt ik dan mag je erover lullen Nog steeds hoor zou ik iedereen groente voorkweken in vensterbank afraden, ik denk dat jij en Juna de prettige uitzonderingen zijn die dat op een of andere manier goed kunnen en echt mooie planten kunnen voorkweken op vensterbank, maar zelf bak ik in vensterbank er niks van dus dan raad ik dat een ander zeker niet aan.Maar dat is net het punt iedereen kan een ander wat aanraden waar hij/zij succes mee heeft maar je moet gewoon lekker zelf proberen en doen wat je leuk lijkt. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bart Geplaatst: 14 mei 2011 Auteur Share Geplaatst: 14 mei 2011 Naast de ""goeroes"" heb je dan zeker nog de ""volgelingen"" die andere erop gaan wijzen als ze niet precies het principe volgen (heel irritant)deze volgelingen zijn wat fantasieloos en hebben daarom denk ik strikt iets opvolgen nodig anders raken ze in de war.Nog erger zijn de volgelingen die theorie gelezen hebben maar niet praktijk ervaring hebben........... en dan de theorie als wonder van de eeuw presenteren.Eerst praktijk vindt ik dan mag je erover lullen Om weer even on-topic te gaan. De lezing wordt dus gedaan door iemand met praktijk-ervaring die graag die ervaring wil delen. Om zo'n iemand af te doen als een goeroe die daar alleen maar zelf beter van wil worden of er een goed gevoel van krijgt over zichzelf...... Hoe kan je dat nou zeggen zonder zelf die persoon te kennen, met die persoon gesproken te hebben of bijvoorbeeld naar diegenes lezing geweest te zijn? Ik vind dat een erg vooringenomen houding. Wat is er mis met kennis en ervaring delen met anderen die daarin zijn geïnteresseerd en die daar graag mee verder willen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 14 mei 2011 Share Geplaatst: 14 mei 2011 NEE dat wordt zeker niet bedoeld richting de persoon van Zwolle dat bedoelen Jasmin en ik algemeen,beide zijn we juist geintereseerd en lezen we over dat soort onderwerpen, dit vat je totaal verkeerd op. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bart Geplaatst: 14 mei 2011 Auteur Share Geplaatst: 14 mei 2011 Ah, ok. Dan heb het verhaal over goeroes en volgelingen verkeerd begrepen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 14 mei 2011 Share Geplaatst: 14 mei 2011 Ja want ik spreek ook even voor Jasmin, maar beide staan we juist open voor dit soort dingen maar zijn dan ook wel weer kritischen trekken eigen plan, maar beiden vinden we juist zo'n Lezing een prima gebeuren ! Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 14 mei 2011 Share Geplaatst: 14 mei 2011 Ja want ik spreek ook even voor Jasmin, maar beide staan we juist open voor dit soort dingen maar zijn dan ook wel weer kritischen trekken eigen plan, maar beiden vinden we juist zo'n Lezing een prima gebeuren ! Klopt... goede weergave... De goeroe's en hun volgelingen waren algemeen. Een tijdje geleden had ik dezelfde stekels als Hans (tov die volgelingen), maar inmiddels heb ik me aangewend om mijn schouders op te halen. Dat bedoelde ik met mijn opmerking: Het is maar net waar een mens gevoelig voor is. Als het in de buurt was, zou ik naar die lezing gaan en aantekeningen maken. Gewoon om er wat van op te steken. Daarna komt er een vertaalslag naar mijn eigen situatie... Kijken wat ik toe zou kunnen passen binnen mijn eigen tuintje ter verhoging van de feestvreugde, niet als loodzware voorschriften... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.