Jenneke Geplaatst: 10 oktober 2016 Geplaatst: 10 oktober 2016 Ja leuk, ik doe graag weer mee. Eventueel wil ik de overgangen van België naar Nederland en terug wel weer verzorgen. Ik ga zowiezo vrijwel iedere eerste zondag van de maand naar Antwerpen. Quote
pippi Geplaatst: 11 oktober 2016 Geplaatst: 11 oktober 2016 Bio-fee en Ylona, doe gewoon wel mee joh. Allicht dat je wel een paar zaadjes hebt om te ruilen, en verlos de envelop anders van wat overbodig spul. Ik denk dat iedereen (ik in elk geval wel) ook wel dingen heeft liggen die bijna over datum zijn / nooit op wilden komen in jouw grond / verzin maar iets, en die je niet weg wil gooien omdat dat zonde is, maar waar iemand anders misschien nog lol aan kan beleven. Moeten we trouwens niet iets zeggen over wat we als bio-zaad zien? Ik beschouw zelf tweede-generatie zaad, zaad van planten die zonder gif of kunstmest zijn gekweekt, maar die zelf zijn geteeld uit niet-bio-zaad, wel als biologisch. En ook alles wat uit ergens uit het wild komt. Quote
bio-fee Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 Zo'n tekst over wat er precies wel en niet in de envelop mag, hadden we toch al?Die tekst zat in de envelop en ik meen dat we die hier ook ergens in het topic hadden staan, of niet...? (Sorry nu geen puf om terug te zoeken...) Ik denk dat we er wel voor moeten zorgen dat er kwaliteitszaad in de envelop komt. Zaad dat niet op komt hoort er m.i. niet in, en zaad dat tegen de datum aan zit wellicht ook niet. Zaad wat er nu in gaat, zou in elk geval in 2017 nog te gebruiken moeten zijn.Ik heb persoonlijk geen behoefte aan zaad dat niet goed opkomt... en ik ben vast niet de enige. Oud zaad dat nog wel opkomt kan ook nog eens groeikracht missen zodat je alsnog geen goede, grote planten krijgt. Dat gezegd hebbende... ik denk nog steeds niet dat mijn deelname deze ronde erg zinnig is, want ik heb echt amper wat om erin te doen. En de envelop alleen maar leegroven, dat kan toch ook niet de bedoeling zijn (vind ik niet eerlijk in elk geval). Quote
Jenneke Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 Misschien kunnen we een apart zakje maken met zaad wat tegen de datum aan zit , al over de datum is, of wat bij de eerste eigenaar niet goed opkwam. Ik vind het zelf ook zonde om weg te gooien en mijn ervaring is dat het vaak nog prima resultaten geeft. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld zaden van snijbiet van 2006 , ooit in Zwitserland gekocht, inmiddels dus al 10 jaar over de datum maar komt nog steeds vrijwel 100% op. Nou weet ik dat het bij de ene soort meer invloed heeft dan bij de ander, maar ik wil het dan best nog weleens een kans geven.Als we er een apart zakje voor maken dan kunnen degenen die het niet willen dit zakje gewoon overslaan. Quote
pippi Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 Een apart zakje vind ik wel een goed idee. En ja, in de envelop zelf zat een uitgebreide beschrijving, maar hier in het topic kon ik hem zo snel niet vinden. Quote
bio-fee Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 Ja prima idee, een apart zakje! Dan is het voor iedereen duidelijk dat je een bepaald risico neemt als je daarvan wat gaat zaaien. Wellicht is het handig om een nieuw topic aan te maken voor de nieuwe ronde van de bio-zaden envelop, met daarin in de beginpost de tekst met waar het zaad aan moet voldoen, en ook waar de deelnemers aan moeten voldoen (een bepaalde tijd lid zijn van het forum, of een bepaald aantal posts geplaatst hebben, hier hebben we het ook al eens over gehad, ik weet niet meer zo goed wat we er toen precies over besloten hebben).Als dat als beginpost in een nieuw topic staat, en mensen zich daaronder kunnen aanmelden, dan blijft het overzichtelijk. Quote
AnnVisse Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 Dan wacht ik dat even af voordat ik besluit of ik me aanmeld om niet . Lees al een tijdje mee en twijfel een beetje. Ik gebruik namelijk sowieso geen vergif en dat soort dingen.... Maar ik ga bijv niet specifiek voor alleen bio-zaden. Maar heb ze wel.Dus ik wil even weten of ik wel voldoende heb om terug te geven zeg maar. Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
bio-fee Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 AnnVisse, dat je ook ander zaad gebruikt in je tuin maakt niet uit, als je maar niet zaad oogst van die planten (eerste generatie). En geen kunstmest gebruiken. Dan kun je je gekochte bio-zaad en je zaad dat je geoogst hebt van bio-planten of tweede generatie niet-bio planten inbrengen in de envelop. Het idee is dat je er net zo veel zaad instopt als dat je eruit haalt, dus heb je weinig te geven, dan haal je er ook weinig uit, geen punt. Quote
pippi Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 als je maar niet zaad oogst van die planten (eerste generatie). Oh, ik zie dat als tweede generatie. Dus als iemand niet-bio zaad plant, geen gif of kunstmest gebruikt en dan zaad oogst van die planten, dan vind ik het wel okee om dat geoogste zaad te gebruiken. Maar als jullie vinden dat er nog een generatie tussen moet zitten, ook prima. Voor mij maakt het niet uit, ik heb vrijwel niks dat niet-bio is. Quote
bio-fee Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 Uhm... heel zeker weten doe ik het niet, maar zaad van een plant die uit niet-bio zaad gekweekt is, lijkt mij eerste generatie...? Want het komt direct voort uit het zaad dat je hebt gebruikt. Als je dát zaad dan weer zaait en van die plant oogst, lijkt mij dat tweede generatie...Maar ik weet eerlijk gezegd ook niet precies wat de officiële regels zijn om zaad bio te mogen noemen... hoeveel generaties er dan tussen moeten zitten... Quote
pippi Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 Gezocht en gevonden: Wat zijn de voorwaarden voor vermeerdering voor de biologische teelt?Zaaizaad of vegetatief teeltmateriaal (bijvoorbeeld pootgoed, stekken en enten) voor de biologische teelt produceert u altijd in biologische grond.Het zaad of het pootgoed waaruit de moederplant of uitgangsplant groeit mag gangbaar, niet ontsmet zijn. U hoeft hiervoor geen ontheffing aan te vragen. Dit komt uit de officiële regelgeving voor biologische bedrijven: https://www.skal.nl/assets/Infobladen/Infoblad-Biologische-teelt-van-gewassen.pdf Dus zoals ik het lees: Het oorspronkelijke zaad waar je de moederplant uit opkweekt mag 'gangbaar' (dus niet-bio) zijn, maar het mag niet behandeld zijn met een -cide. En dan wordt het lastig, want dat kan je nooit zeker weten. Quote
bio-fee Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 Zoals ik het lees Pippi, mag je zaad dat van een plant komt die van zaad komt dat niet bio was, bio noemen zolang die moederplant niet met pesticiden behandeld is. (Maar heel erg duidelijk staat het er niet... ik lees en herlees en ben niet helemaal zeker van wat ik lees...) Maar als we daarvan uit gaan, dan had jij dus gelijk met dat eerste generatie zaad dan mag. Quote
pippi Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 Zoals ik het lees Pippi, mag je zaad dat van een plant komt die van zaad komt dat niet bio was, bio noemen zolang die moederplant niet met pesticiden behandeld is. (Maar heel erg duidelijk staat het er niet... ik lees en herlees en ben niet helemaal zeker van wat ik lees...) Maar als we daarvan uit gaan, dan had jij dus gelijk met dat eerste generatie zaad dan mag. Nou ja, dat ligt er dus aan. Voor mijn gevoel gaat het vooral over de zaden en welke behandeling die gehad kunnen hebben. Als ik zelfgezaaid zaad van Diana of Tuinkabouter koop en ik oogst zaad van de planten die daaruit komen, is het 100% bio (als het dat al niet was), omdat ik zeker weet dat zij hun zaden niet 'ontsmetten'. En bij zaad van de Lidl waarvan het nageslacht bijna meteen in de meeldauw schiet kan je er ook bijna zeker van uitgaan dat het niet behandeld is met fungicide, en dat zaad van die planten dus weer bio is. Maar heb je een zakje zaad van Sluis (=Monsanto), dan zou ik er niet van staan te kijken als die een gifbad hebben gehad, al dan niet duidelijk zichtbaar door een kleurrijke coating op de zaden. Planten die daaruit voortkomen zitten vol gif, zaden die die planten voortbrengen zijn officieel dus niet biologisch, en ik weet echt niet of en in hoeverre je dan echt nog zooi in de planten hebt die je weer uit dat zaad kweekt. Ik denk ook dat we voor de envelop niet al te moeilijk moeten doen hoor. Als op de zakjes in de bio-envelop duidelijk staat wat de herkomst van het zaad is, kan iedereen voor zichzelf bepalen of hij of zij dat zaad wil of niet. Ik vind dat 'volgende generatie-' zaad van planten die zonder gif en kunstmest geteeld zijn wel prima, zelfs al was het oorspronkelijke zaadje waar de moederplant uitkwam niet helemaal okee. Ik eet ook wel eens niet-bio groenten en daar val ik niet van om en ik heb geen certificering die ik moet beschermen. Quote
bio-fee Geplaatst: 13 oktober 2016 Geplaatst: 13 oktober 2016 Ja maar dat is het nou net, op de zakjes zet toch niemand uit wat voor moederplant(zaad) hij z'n zaadjes heeft geoogst? Ik meen wel eens ergens gelezen te hebben dat pesticiden na meerdere generaties nog in de planten terug te vinden zijn. Maar hoe dat precies zit... Maar je hebt verder wel gelijk denk ik, we moeten het ook niet al te moeilijk maken. Gewoon zaad dat van planten komt die zonder kunstmest en zonder pesticiden zijn geteeld, mag in de envelop. Iedereen mee eens? Quote
Jill Geplaatst: 13 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 13 oktober 2016 Voor mij geen enkel probleem. Ik ga zo snel mogelijk een nieuwe topic maken maar moet eerst zoeken naar de tekst. Heb de vorige doos namelijk niet meer omdat deze kapot was... Quote www.biomoestuin.jimdo.com
Ylona Geplaatst: 13 oktober 2016 Geplaatst: 13 oktober 2016 In dat geval wil ik me graag aanmelden voor de nieuwe ronde!! Quote
AnnVisse Geplaatst: 20 oktober 2016 Geplaatst: 20 oktober 2016 Bedankt voor de reactie trouwens! Ik meld me toch aan dan! Ik ben ziek geweest. Vandaar de trage reactie. Quote Stil aanwezig... Informatie opzuigend.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.