Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wegzakkende grond


79an79

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

sinds kort hebben we een moestuin. De grond is erg drassig en nat. We hebben nu het eerste gedeelte omgespit en koemestkorrels er door geharkt. Dit wil ik vast gaan indelen.

 

Ik wil dus graag een begin maken met het aanleggen van een pad, maar je zakt zo een heel eind naar beneden. Kan ik er iets opleggen zodat je niet wegzakt? We zijn voor mijn zoon bezig met radijsjes zaaien maar we komen er niet goed bij.

 

Groetjes Angelique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, als het hier omgefreesd is zak ik ook wel een 6 cm diep maar dan trap ik gewoon de volle 150m² meter plat zodat alles weer wat vast en dieper zit (maar dat is dan ook normaal dat je daar inzakt hé). Nu is dat natuurlijk wel wat anders dan drassige/papperige grond.

 

Volgens mij kan je dat proberen oplossen door vrij diep (een 40 cm ipv 20) te spitten en er zand tussen te mengen om de bodem luchtiger te maken. Het spitten en zand eronder mengen gaat het makkelijkst door het stuk om te ploegen lijkt me, moet je wel eerst een behoorlijke laag zand over de grond gooien. Zaak is vooral om de bodemstructuur te verbeteren, dus je kan ook met flink wat compost werken in combinatie met het zand en verder goed mulchen.

 

Hopelijk heb je er wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom zak je er in weg, is het te nat? is het gespit/gefreesd? ligt er net een nieuwe laag grond of compost op? In principe is het natuurlijk juist hartstikke goed dat de bodem lekker los en rul is. Het klinkt vanzelf ook wel weer wat in bij regen en als je er plantjes in zet. En op de plekken waar je loopt natuurlijk. Een paadje aanleggen van stro als het te nat is kan helpen (afgekeken van festivals )

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...