Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kapucijners gestolen..


Richard74

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn kapucijners, die ik voorgezaaid had in de kas, buiten geplant. Drie dagen later zijn er al zes plantjes spoorloos verdwenen. Ik heb er netten omheen hangen maar blijkbaar dringt er toch iets naar binnen en die eet langzaam maar zeker alle plantjes op.

 

Wat doen jullie in zo'n geval ter vervanging? Weer van voren af aan beginnen met voorkiemen, in de kas groot laten worden en dan uitplanten of direct in de volle grond zaaien?

 

Wel erg irritant dit, ik heb geen idee wie de plantjes rooft, er wordt ook niets achtergelaten, het plantje is van de aardbodem verdwenen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog snel even binnen opnieuw voorzaaien in WC rolletjes lijkt met het beste, dan heb je ook nog een klein verschil in oogsttijd.

 

Meestal zijn het (bos)duiven die ermee vandoor gaan maar dat kan bij jou dus niet het geval zijn want je had netten. Vermoedelijk een muis dan, hopelijk schrikt het rolletje die muis dan wat af daar ze er dan niet goed bij kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vogels ontdekken elk openliggend gaatje en kruipen daar nog onderdoor. Dus het net aan de onderkant ook goed afsluiten.

En ook hier zal spuiten mét een zeepsopoplossing bescherming kunnen bieden. Baadt het niet, het schaadt ook niet.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer 6 plantjes gesneuveld, ik ga er vanuit dat het veenmollen zijn, ze zijn genadeloos in ieder geval. Geen enkele gaat het halen ben ik bang.

 

Ik ben nu bezig met nieuwe rekruten, ben al wc rollen aan het sparen. Ik heb begrepen dat 20 cm bescherming in de grond voldoende moet zijn.

 

Ze hebben trouwens wel voorkeur voor kapucijners, de doperweten zijn ook aan het sneuvelen maar langzamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden laatst nog een veenmol. Je hebt ze zelfs van groter dan 10 cm. Wij hebben weleens een veenmol in een emmer gestopt, zodat we hem aan anderen konden laten zien. Na een paar dagen gekeken en wij dachten dat hij dood was dus op de compost hoop. De volgende weer langs gelopen en wat loopt er een veenmol die even groot is, dus wil je een veenmol dood krijgen hak hem dan ik stukjes. Wij vinden ook weleens jonkies die zijn niet veel groter dan 2 cm die moet je ook doden wil geen groote veenmollen krijgen. Je zou ze ook kunnen vangen en bij je boze buurman die verderop zijn tuin heeft weer uitzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er 1 gevangen volgens mij

 

Ik hoop dat je het op de foto kan zien, maar kan iemand zien of het om de veenmol gaat? Ik heb hem nu in voorarrest zitten, zodra iemand hem herkent moet hij voorkomen en zal hij berecht worden voor vandalisme hehe...

 

IMG2015040517081724751428303662.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans dat het om woelmuizen gaat is veel groter. Veenmollen zijn meestal niet zo schadelijk, ze knagen soms aan wortels maar laten zeker geen hele plantjes verdwijnen. Woelmuizen wel.

Ik hoor het op ons complex ook vaak. Die arme Veenmollen krijgen altijd de schuld... Ze zijn beschermd trouwens, dus bij een geplande moord kan de Ongevingsdienst je in het cachot gooien.

 

Edit: Dit is mijn eerste veenmol van het jaar. Vorige week omhooggespit. Ik noem 'm Victor. Losgelaten op de composthoop

 

DSC009086741428405569.JPG

 

Nog even over Woelmuizen: ze hebben bij mij ooit in de kas al mijn voorgetrokken kapucijners afgeknaagd. Ze vinden het stukje stengel tussen de wortel en de eerste blaadjes het lekkerst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die van mij ook losgelaten op de composthoop, vind het een te geinig diertje om te vermoorden.

 

Maar woelmuizen dus? Zou ook kunnen want ik heb ook omgevallen plantjes waarbij inderdaad het stuk tussen de erwt en de eerste blaadjes was aangevallen.

 

Kan je tegen die gasten wat doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...