Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Blij met je ei


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Hier in ieder geval 1 recept waar ik wat eieren in kwijt kan, als er weer eens een overschot dreigt

Mocht iemand nog iets leuks weten (met veel ei(wit)(geel)) dan hoor ik dat graag.

 

Eierkoeken:

 

100 gram suiker mixen met 2 eieren. In een aparte kom 100 gram bloem mengen met 1 theelepel bakpoeder en 1 theelepel maïzena. Dat meng je daarna door het ei/suiker mengsel. Tot het goed gemengd is, niet veel langer mixen!

Verwarm de oven voor op 150 a 160 graden (geen hetelucht), en laat het beslag 5 minuutjes staan.

Maak nu kleine hoopjes/plasjes (tis te dun voor hoopjes) op een bakplaat met bakpapier. Niet te dicht op elkaar, ze worden groter!!

 

Ik doe er vaak 4 per bakplaat, en bak ze dan in 2 a 3 keer (ligt er aan hoeveel ik er maak).

Ze moeten volgens het recept 10 a 15 minuten in de oven. Volgens mij gaat het bij mij vaak al richting de 20. Ze moeten gewoon mooi bruin zijn. Goudbruin is te licht, donkerbruin te donker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook nog wel eentje voor je met flink wat eieren! Ooit eens uit een tijdschrift gescheurd. Ik vind het persoonlijk heel erg lekker en maak het ook geregeld:

 

Foeyonghai (4 personen)

 

1 prei

1 rode paprika

1 bakje champignons

7 el zonnebloemolie

3 tenen knoflook

1 blikje tomatenpuree

100 ml gembersiroop (uren lopen zoeken bij de oosterse producten, stond het bij de bakproducten )

250 ml kippenbouillon

2 el sojasaus

8 eieren

3 tl sesamolie

 

Was de prei en snijd in halve ringen, paprika in reepjes en champignons in kwarten. Verhit 1 el zonnebloemolie en fruit 1 teen knoflook 1/2 min. Roer de tom.puree, gembersiroop, bouillon en 1 el sojasaus erdoor en laat 5 min. langzaam koken.

 

Roer de eieren los met de sesamolie en evt peper en zout. Verhit 1 el zonnebloemolie in een koekenpan en bak van 1/4 van het ei een omelet. Dit doe je in totaal 4 keer, zodat je voor 4 personen een omeletje hebt.

 

Verhit de rest van de zonnebloemolie en de wok en wok 2 tenen knoflook met de groenten 4 min. Doe de rest van de sojasaus erbij en wok nog een minuut of 2.

 

Omeletjes op borden leggen, schep groenten erin, dichtklappen en een flinke scheut saus erover. Beetje rijst erbij.....Heeeeeeeeeeerlijk!

 

 

In het originele recept staat dat je er ook wat garnalen door moet wokken maar ik eet geen dieren dus die laat ik altijd achterwege. Maar mocht je wel garnalen eten, het hoort er officieel in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks!

@Dennis29: Het originele recept is met 2 theelepels bakpoeder, en zonder maïszena. Maar die werden wat droog.

Daarna een ander recept gevolgd, die juist weer veel maïzena gebruiken. Die werden zompig! Dus nu een 'eigen' recept met beide ingrediënten, voor enigzins sponzige eierkoeken. Zoals ze horen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je had het al eerder over die eierkoeken Jorieke, maar daar maak je je overschot echt niet mee op. In mijn 'doordeweekse' cake gaan meer eieren

 

Als je echt lekker veel eieren kwijt wil moet je toch echt in zuid-europa zijn: Zuppa Inglese en Tiramisu voor de dooiers en Meringues en Macarons voor de witten.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had zin om ze weer te maken dus.... nu zitten ze in de oven.

Alleen zijn de ingrediënten een beetje schraal hier... Ten eerste was er nog maar 200 gram bloem in huis. daarna kwam ik erachter dat er geen maizena meer is, dus nog maar een extra theelepel bakpoeder erdoor.

En toen kwam ik erachter dat er nog maar een ei was Dus maar snel naar het kippenhok gerent, behalve wat verbaasde kippen op de stok lag er niks. Dus toen maar naar oma gerent, die had nog wel eieren. Wel even schrikken zeg, zo'n supermarkt ei! Wat zijn die dingen groot vergeleken met onze wyandotte eitjes!

Dus voortaan doe ik er maar 3 eieren van onze kippen door, aangezien dit recept op basis van supermarkt eieren is gemaakt. Ik had maar 4 hoopjes gemaakt, hopelijk worden het nu niet reuzen eierkoeken. Ik ga maar even kijken bij ze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je had het al eerder over die eierkoeken Jorieke, maar daar maak je je overschot echt niet mee op. In mijn 'doordeweekse' cake gaan meer eieren

 

veuvecouderc, ben al vaak teleurgesteld met het resultaat van cakerecepten. Misschien werkt jouw doordeweekse cake, bij ons ook? Wil je het recept plaatsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel maar het is niet het recept dat 't 'em doet denk ik. Mijn doordeweekse cake en mijn weekendcakes worden ook nog vaak genoeg niet zoals ik ze graag had gezien. Maar gelukkig weet ik voor mijzelf precies hoe het komt: niet geconcentreerd en nauwkeurig genoeg gewerkt

 

Ik zal het binnenkort in de receptenhoek zetten.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag! Veuvecouderc.

 

Vandaag hebben de kids het eierkoeken recept gemaakt. Erg leuk en lekker het werden bij ons brosse eierkoeken. volgende x de eieren en suiker wat meer/langer lucht kloppen. Wij zijn meer van de zachte eierkoeken, of gebruik je dan een ander recept?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

De kippen zijn weer goed aan de leg...dus net weer een portie spaghetti gemaakt:

 

rezimg_070572261327497385.jpg

 

Makkelijk 100 gr meel per ei....in de keukenmachine en daarna een aantal keren door de spaghettimaker.

Ook 5 eieren omgetoverd tot roer ei en in bakjes de vriezer in om tzt in nassi te gebruiken

 

Maar mijn vraag voor jullie: wat doe je allemaal met (het teveel aan) eieren. Er staan er nu nog 30 in de koelkast Pasta maken is bekend...pannenkoeken, cake en taart ook.

 

Mijn aandacht het meest uit naar recepten waar je eieren in gebruikt en welke je dan langer kunt bewaren...op voorraad hebben dus.

 

Zijn er bijvoorbeeld dingen zoals wraps of pizzabodems of andere dingen die je kunt invriezen waar ik mn ei in kwijt kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Je wilt een voorraadje ei-producten aanleggen voor als de dames niet meer zo goed leggen? Al hoort het nu natuurlijk de periode te zijn dat het minder is. Maar ja, hier staat ook de lamp aan dus.. Wel wil ik vanaf volgende week wat eieren gaan opsparen om te zien of ze al bevrucht zijn. Zou toch moeten zo onderhand.

 

Je maakt al mayo? En bijv. schuimpjes (ook goed te bewaren) van het eiwit wat overblijft na het maken van mayo?

 

Wat dacht je van.... advocaat! Moet ik nog proberen hoor... geen idee of ik het lust überhaupt.

Foe yong hai (of hoe je het schrijft) eten wij altijd met meer eieren dan er op de verpakking staat. En bij de lunch eten we een gekookt eitje. Dan gaat het ineens weer vrij hard. Vooral met kriel eitjes.

 

ehm...

Link naar reactie
Delen op andere sites

pickled eggs maken of ze invriezen. Dat zegt een engels boekje hier hoor zelf nog nooit geprobeerd.

Je schijnt het wit van eigeel te moeten scheiden en ze dan in ijsblokbakjes stoppen. meestal 2 cubes voor de witten en 1 voor het geel is 1 ei. Je kan de eiwitten dan weer voor merinque gebruieken en het eigeel om een saus dikker te maken.

 

http://www.helpwithcooking.com/egg-guide/make-pickled-eggs.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Nicolette Die "pickled" eieren smaken dan waarschijnlijk ook zuur?? Nooit gehad is wel een leuk idee...ga er een paar proberen en als ze lekker zijn kan ik er een aantal "inmaken" dus

diepvries ei ga ik eens uitproberen...scheiden en rauw het ijsblokkending in.

 

@ Jorieke Nee, mayo nog steeds niet gemaakt staat ergens een recept van op t forum...ga ik zo eens opzoeken....alsook een recept voor schuimpjes....ook nog nooit gemaakt

 

en advocaat...ik ben gek op advocaat over vanille-ijs....dus daar kan ik wel een paar flesjes van maken...blijft normaal gesproken jaaaaaaaren goed dat spul

 

fijn al die tips

 

 

O ja ik was er zelf nog eentje vergeten : In de zomer maak ik ook altijd zelf de eiersalade....maar die kun je dus niet invriezen Denken jullie dat ik van die ingevroren gescheiden eitjes uit de vriezen ook eiersalade in de winter kan maken??? of krijg je dat niet meer goed hardgekookt??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staan er nu nog 30 in de koelkast

 

Eieren 'mag' je toch niet in de koelkast bewaren? Zei Rudolph laatst

 

Maar die spaghetti ziet er wel leuk uit zo, is toch een droogrekje voor de verwarming? Ik vraag voor m'n verjaardag ook zo'n pastamachine ding!

 

Hoe lang kan je een eitje überhaubt bewaren? Voor als ik straks ook kippies heb rondlopen in de tuin

 

Kan je geen eitjes bakken, op brood leggen en dan invriezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...