Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mung bonen kweken


grassprietje

Aanbevolen berichten

  • 6 years later...

Zijn er nog andere mensen die hebben geëxperimenteerd met mungbonen/taugé in de moestuin?

 

Volgens bronnen op internet zou het ook groeien in de zuidelijke helft van het Verenigd Koninkrijk (en Sicilië etc). We zitten in dezelfde klimaatzone, dus ook hier zou een oogst mogelijk moeten zijn. 

 

spacer.png

 

Ik voel een projectje aankomen :)

en misschien kunnen we steeds de beste exemplaren selecteren waardoor we uiteindelijk een ras overhouden die het hier goed doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 6-jarige wilde mung bonen kweken omdat ze dol is op taugé. Ze zitten in de kippensnoepjes waar ze ze uit heeft gevist. Was nog best een klus.
Ze zitten al zo’n 6 weken in een potje zonder vooruitgang. Maar kennelijk is het een moeilijk boontje. Scheelt in het bijschaven van de verwachtingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij eten wel heel regelmatig mung kiemen. Lekker in de salade. Lukt eigenlijk altijd. Gewoon met de mung bonen uit de supermarkt. Goed afspoelen, dan een een nacht in water water laten staan.  Afgieten en dan bijvoorbeeld in een zeef of vergiet zorgen dat het niet uitdroogt. Maar kan ook in een bak of pot, als er maar niet teveel water in achterblijft. Minimaal 2x per dag afspoelen en goed uit laten lekken. Ze kiemen eigenlijk altijd binnen 2 dagen. Na nog eens een dag (of twee) eten wij ze dan. Het is me nog nooit gelukt om zulke mooie lange taugé te krijgen als uit de winkel. Dan krijgen ze bij mij namelijk altijd worteltjes.... Ik heb begrepen dat dat mogelijk met licht te maken heeft en dat ze mogelijk langer worden als je ze in het donker kiemt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

kiemtemp van mung  is van 12-37 graden, optimaal 31 graden

dus buiten gaat niet lukken, de grondtemperatuur is hier nog maar een graad of 5 op zaaidiepte

 

in een eschenfelder fles binnen gaat het prima, keuken temp is hier gemiddeld 17 graden, twee weekjes

in de zomer gaat het nog sneller, klaar in een week

 

ps ja  donker kiemen is beter, langere scheuten en geen verkleuring, en iets minder bittertje maar dat vinden we hier juist lekker

aangepast door RobO
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Goudsbloempje2 zei:

Het is me nog nooit gelukt om zulke mooie lange taugé te krijgen als uit de winkel. Dan krijgen ze bij mij namelijk altijd worteltjes.... Ik heb begrepen dat dat mogelijk met licht te maken heeft en dat ze mogelijk langer worden als je ze in het donker kiemt. 

 

Ja, in het donker blijven ze bleek (geen fotosynthese) en worden het langere slungels die "naar licht zoeken" 🙂 geldt voor kiemen in t algemeen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Even een update: de mungboon (taugékiem uit supermarkt), is goed aangeslagen, heeft al twee echte bladen, maar groeit zoals verwacht wel erg traag. 

Vrees wel dat ik te laat ben begonnen, zou dit nog wat worden? De sperziebonen die ik tegelijkertijd heb gezaaid gaan veel sneller. 

 Voorlopig gooi ik t plantje even niet weg.  Misschien volgend jaar maar opnieuw proberen en dan wat eerder.

 

20210517_093109.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb trouwens goed nieuws voor eenieder die het een keer wil proberen: Mocht je geen rijpe bonen kunnen oogsten door het korte seizoen, wees dan niet getreurd, want ook de (onrijpe) peultjes zijn eetbaar... als peultjes! En zelfs het blad is eetbaar (en rijk aan antioxidanten). Een soort milde bonenspinazie. (Niet gek, we eten immers ook de kiemen).

 

Misschien dan toch de moeite waard om te proberen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

@EdelSpint en hoe is het vorig jaar afgelopen? En dit jaar eerder begonnen?

Ze zaten vorig jaar trouwens in de biozadendoos, wie was de gulle gever? Heeft die ervaring ermee?
Ik heb ze dan weer niet gezaaid, maar zou het volgend jaar wel willen proberen. Voorzaaien of rechtstreeks in de volle grond, zoals sojabonen? Of zijn sojabonen sneller? Die had ik in mei in de volle grond gezaaid, en zijn net rijp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...